Tilaa
Mainos

Mukavuutta ja turvallisuutta matkalle

Tarkoituksenmukaiset ja luotettavat hallintalaitteet tekevät veneilystä turvallista ja rentoa ajanvietettä.

01.04.2021

KirjoittajaMaritim

Nykyaikaisen liukuvan moottoriveneen kaksi tärkeintä hallintalaitetta, tietysti moottorin kaasu- ja vaihdekahvan lisäksi, ovat ohjauspyörä sekä trimmitasot, joilla säädellään veneen asentoa ajon aikana.

Ohjauspyörää eli arkisemmin rattia pidetään monesti itsestään selvänä varusteena, ja harva kiinnittää siihen suurtakaan huomiota. Ratti ja sen ominaisuudet ovat kuitenkin tärkeä osa veneen hallittavuutta. Tukeva, metallirunkoinen ratti, jonka kehä on riittävän paksu, antaa hyvän tuntuman moottoriin. Sen ansiosta veneen ohjaaminen on täsmällistä ja tarkkaa, eli myös turvallista.

Kehän luistamaton pintamateriaali, kuten esimerkiksi 1852-sarjan rateissa, on tärkeä turvallisuutta parantava ominaisuus.

Eikä pidä unohtaa, että etenkin aallokossa ajettaessa tukeva ja kestävä ratti on kuljettajalle tärkeä turvallisuustekijä. Mistäpä muualta kuljettaja pitäisi kiinni aaltojen keikutellessa venettä.

Trimmeillä mukavuutta ja taloudelisuutta

Yhä useammassa liukuvassa veneessä moottorityypistä riippumatta on trimmitasot, joilla veneen asentoa vedessä voidaan monipuolisesti säätää. Tasoilla voidaan vaikuttaa veneen liikkeelle lähtöön, pituussuuntaiseen asentoon sekä kallistumaan. Näillä puolestaan vaikutetaan matkanteon mukavuuteen, suorituskykyyn ja merkittävästi myös taloudellisuuteen.

Veneet poikkeavat toisistaan monessakin suhteessa. Liukuvien veneiden ohella on puoliliukuvia ja uppoumaveneitä. Voimanlähteenä voi olla perämoottorin lisäksi sisäperä- tai sisämoottori. Lähes kaikissa niissä trimmitasot parantavat veneiden ajettavuutta.

Trimmitasojen toimintaperiaate on kaikissa veneissä sama. Esimerkiksi liukuvassa veneessä saavutetaan optimaalinen kulkuasento nopeammin, kun levyt on liikkeelle lähdettäessä painettu alas.

Vastaavasti nopeutta vähennettäessä alas painetut trimmilevyt pitävät veneen liu’ussa pitempään kuin ilman niitä. Tällöin hitaastikin ajettaessa keula pysyy alhaalla ja kuljettaja näkee paremmin edessään olevan vesialueen. Uppoumanopeudella ajettaessa alas painetut trimmilevyt vähentävät joissain veneissä esiintyvää kiemurtelua.

Vasta-aallokossa ajettaessa molempia trimmilevyjä laskemalla keula painetaan alas, jolloin vene halkoo aaltoja tehokkaammin. Myötäaallokossa trimmit puolestaan nostetaan ja vetolaitetta trimmataan hieman ylös. Näin keula ei painu aaltoon, vaan nousee helpommin sen päälle.

Yksi hankalimmista olosuhteista on voimakas sivutuuli. Se kallistaa etenkin kevytkeulaista venettä tuulen puolelle, jolloin vesi roiskuu sisälle veneeseen. Painamalla suojanpuoleista trimmilevyä alas vene oikenee ja roiskevesi pysyy laitojen ulkopuolella.

Varsinkin aallokossa tai muuten hankalissa olosuhteissa ajettaessa on tärkeää, että trimmit toimivat nopeasti ja täsmällisesti. Lencon sähköisesti käytettävät trimmitasot reagoivat erittäin nopeasti säätimiin, ja siksi ne soveltuvat erityisen hyvin myös urheilulliseen ja aktiiviseen ajotapaan.

Lencon trimmit ovat myös helppo käyttää. Käyttökytkimen vasen painike säätää vasenta levyä, oikea painike oikeaa levyä. Painikepaneelissa on merkinnät Up ja Down, joiden mukaan levyt joko nousevat tai laskevat.

Suomalainen Mente Marine on kehittänyt automaattisen trimmijärjestelmän, joka merkittävästi helpottaa veneen trimmaamista. Mente Marine ACS -automaattijärjestelmä hoitaa veneen trimmaamisen itsenäisesti nopeastikin vaihtuvissa olosuhteissa.

Mente Marine ACS -automaattitrimmit toimivat kaikkien yleisimpien trimmijärjestelmien kanssa, eikä säätöyksikön vaihdon lisäksi järjestelmään tarvita muita muutoksia. Ainoastaan vaihdetaan vanha käyttöpaneeli uuteen Mente Marine -paneeliin.

Järjestelmä perustuu antureihin, jotka tunnistavat veneen pitkittäisen asennon sekä keinumisen. Se myös tunnistaa veneen liikkeen, ja esimerkiksi kaarteissa automatiikka keskeyttää trimmien toiminnan. Kaarteen jälkeen järjestelmä jatkaa toimintaansa kuten aiemmin.

ACS-järjestelmä tunnistaa, kun vene putoaa pois liu’usta. Tällöin se asettuu passiivitilaan, koska trimmeillä ei ole vaikutusta kulkuasentoon.

Automaattitrimmi vaatii kalibroinnin toimiakseen. Se on helppo tehdä: ajetaan vene optimaaliseen kulkuasentoon ja painetaan nappia ohjeiden mukaan. Tämän jälkeen järjestelmä tunnistaa asennon, vaikka virta olisi välillä pois.

Mente Marine ACS -järjestelmässä on kolme eri reaktionopeutta säädöille. Järjestelmää voi käyttää myös manuaalisesti.

Automaattitrimmien toiminnasta saa hyvän kuvan alla olevan simulointivideon avulla.

 

Tuotteet Maritim-jälleenmyyjiltä ympäri maan. Tarkista lähin jälleenmyyjäsi www.maritimshops.fi/jalleenmyyjat

Lue myös nämä

X