Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Mainos

Entistä enemmän sähköä veneeseen

Lähes kaikissa veneissä on sähköä. Toisissa enemmän, toisissa vähemmän. Aina kuitenkin kannattaa panostaa hyviin laitteisiin.

01.05.2021

KirjoittajaMaritim

Sähkö on noussut ajankohtaiseksi aiheeksi myös veneistä puhuttaessa, ei ainoastaan automaailmassa. Sähkömoottorit tekevät tuloaan veneisiin ja esimerkiksi dieselvalmistajien hybridimoottorit ovat jo lähempänä kuin uskoisikaan.

Mutta onhan veneissä ollut sähköä ennenkin, mikään uusi asia se ei ole. Sähkö on tuonut veneilyyn huimasti mukavuutta. Kun aiemmin ainoat sähkölaitteet olivat navigaatiovalojen hehkulamput, nyt suuremmissa veneissä sähköä kuluttavia laitteita voi olla kymmeniä tunnelmavaloista jääkaappiin. Eikä vähäisin käyttäjä ole navigointielektroniikka.

Mitä enemmän veneessä on sähkölaitteita, sitä enemmän, ja varmemmin, sähköä tarvitaan. Siihen on pääasiassa kaksi tapaa. Pienempään tarpeeseen riittää moottorin laturi, mutta kun sähköä tarvitaan paljon, otetaan se maista laturin avulla.

Dolphin Premium on 12 voltin automaattilaturisarja, jossa on neljä eri tehoista laturia 10 ampeerista 40 ampeeriin. Dolphiniin voidaan valita digitaalinen lataustoiminto akkutyypin mukaan neljästä vaihtoehdosta. Laturissa on myös akuston ylläpitotoiminto, joka viikoittain haistelee varaustilannetta ja lataa akkua tarvittaessa. Toiminto edellyttää maasähköyhteyttä. Laitteessa on eristetty ulostulo jopa kolmelle erilliselle akulle tai akustolle, esimerkiksi käynnistys-, käyttö- ja keulapotkuriakulle omansa.

Kaksiakkujärjestelmässä moottorin generaattori lataa molempia akkuja. Sähköä käytettäessä rele ohjaa käytön aina tarpeen mukaiseen akkuun, käynnistettäessä käynnistysakkuun ja esimerkiksi valoja poltettaessa käyttöakkuun. Näin käynnistysakun jännite säilyy aina riittävänä moottorin käynnistämiseen.

Jotkut releet erottavat akut, kun niiden jännite laskee riittävän alas ja lataus kohdistuu vain käynnistysakkuun. Kun jännite on noussut, rele ohjaa latauksen kumpaankin akkuun.

Blue Sea Systemsin latausreleet tunnistavat automaattisesti järjestelmän jännitteen. Ne lataavat kaikkia akkuja samaan aikaan, mutta käynnistettäessä BSS ACR 120/210A -latausrele erottaa akut toisistaan.

Mutta mistä veneilijä tietää, minkä verran hänellä on sähköä akuissaan? Siihen murheeseen tarjolla on monenlaisia akkuvahteja, jotka tunnistavat akun jännitteen ja näyttävät sen esimerkiksi viisarinäytöllä.

Simarin Pico One akku- ja tankkimonitori on akkuvahtien viisaammasta päästä. Se valvoo samanaikaisesti käyttöakuston ja käynnistysakun jännitettä ja kahden säiliön täyttötilaa. 3,5 tuuman LCD-TFT-näyttö on veden ja pölyn kestävä ja asennettavissa myös ulkotilaan. Näytön kirkkaus säätyy automaattisesti. Laitetta käytetään neljällä näytössä olevalla painikkeella.

Pico Onessa on myös sisäänrakennettu wifi, ja se voidaan liittää älypuhelimeen Android- ja iOs-sovelluksen kautta. Akkujen ja säiliöiden tilannetta voi seurata kätevästi mobiililaitteella. Sillä voi myös muokata asetuksia ja päivittää laitteen ohjelmistoa.

Ennen kuin sähkömme on saapunut lopulliseen kohteeseensa lamppuun tai jääkaappiin, se kulkee katkaisimien kautta. Katkaisimissa tarjontaa on lähes loputtomasti. On monenlaisia malleja ja värejä, yhden toiminnon nappuloita ja monikatkaisin paneeleita. Jokaiseen ohjauspulpettiin löytyy varmasti sopiva.

Tärkeää on kuitenkin muistaa, että katkaisinpaneeli on tehty erityisesti veneilykäyttöön. Olosuhteet asettavat katkaisinten metalliosat alttiiksi korroosiolle, ja sähkö ja korroosio eivät ole hyvä yhdistelmä.

1852 Marine Quality on nimenomaan merikäyttöön suunniteltu katkaisinpaneelisarja, jossa on kaikki välttämätön. Paneeleita on kahta eri kokoa, kolmelle tai kuudelle toiminnolle. Mukana tulevat symbolitarrat.

Isommassa paneelissa on USB-portin lisäksi myös 12 voltin pistorasia sekä digitaalinen jännitemittari. Kolmen katkaisimen paneelissa 12 voltin pistorasiaa ei ole.

Molemmissa paneeleissa on vahva alumiininen pohjalevy ja niiden kapasiteetti on 12V/20A tai 24V/10A.

Venesähköt eivät ole mikään pikkujuttu, vaikka jännite olisikin vain 12 volttia. Niiden asentaminen on sallittua myös ei-ammattilaisille. Asiaan kannattaa kuitenkin perehtyä. Venesähkö onkin vuoden 2021 painopistealue veneseurojen katsastuksissa.

Dolphin Premium 12 V automaattilaturi nyt kampanhintaan 479,00 euroa (svh. 575,00 euroa).

Blue Sea Systems automaattinen latausrele nyt 129,00 euroa (svh. 169,00 euroa).

Pico One -sarja nyt kampanjahintaan 299,00 euroa (svh. 309,00 euroa).

1852 katkaisinpaneelisarja kampanjahintaan 45,00/75,00 euroa (svh. 59,00/105,00 euroa).

Kampanjatuotteet Maritim-jälleenmyyjiltä ympäri maan. Tarkista lähin jälleenmyyjäsi www.maritimshops.fi/jalleenmyyjat

X