Jutut

”Ennätysmurskajaisista” kuiskitaan jo – Yksinpurjehtija Ari Huusela lähtee sunnuntaina 8 000 kilometrin Atlantin ylitykselle

26.10.2019

KirjoittajaJoonas Gustavsson

Yksinpurjehtija ja lentokapteeni Ari Huusela on päättänyt osallistua maailman vaativimpaan purjehduskilpailuun Vendée Globeen vuonna 2020 ja viedä suomalaista valtameripurjehdusta maailman kartalle. Vene-lehti julkaisee myös Tekniikan Maailmassa julkaistua Yksinpurjehtijan matkassa -blogia, jossa seurataan Huuselan valmistautumista maailmanympäripurjehdukselle.

Pohjoismaiden ainoan Imoca60-kippari Ari Huuselan kauden pääkilpailu Transat Jacques Vabre alkaa sunnuntaina.

Noin pari viikkoa kestävä ”kahvikisa” on Huuselan kisakalenterissa siinä mielessä poikkeuksellinen, että mies ei lähde matkaan yksin. Kakkoskippariksi Brasilian Salvadoriin suuntautuvalle matkalle lähtee luottomies Mikey Ferguson.

Kuten edellisessä blogissa kerroimmeAriel 2:n miehistöineen piti olla Ranskan Le Havressa jo kymmenen päivää ennen kisan alkua. Kiireinen Huusela ehti kertoa kuulumisiaan kisakylästä tiimipalaverin ja paikallisten koululaisten luokkaretkivierailun välissä. Sen jälkeen miehellä oli ohjelmassaan kisaorganisaation kuvaussessio.

Suurin osa ajasta menee kuitenkin omalla veneellä viimeisten valmisteluiden parissa.

”Vaikka vene onkin periaatteessa valmis, on tässä joka päivä ollut käytännössä aamusta iltaan jotain hommaa”, Huusela kertoo.

Ariel2 Le Havren satamassa.

”Nyt kaikki alkaa hiljalleen olla jo tosi hyvällä mallilla. Nyt odotellaan vielä korjattavana ollutta isopurjetta, joka pitäisi yrittää saada paikalleen tänään. Lisäksi sukeltaja tulee vielä kertaalleen pesemään Ariel 2:n pohjan, jotta se olisi kisassa mahdollisimman puhdas ja liukas.”

Päänvaivaa ovat lisäksi aiheuttaneet muun muassa veneen uusi satelliittipuhelin ja rikkinäinen aurinkopaneeli.

”Kunhan päästään täältä alun harmaudesta Portugalin edustalle ja lähemmäs päiväntasaajaa, aurinkopaneeleilla on yhtäkkiä jo merkittävä vaikutus virrantuotantoon. Täydellä kapasiteetilla toimiessaan aurinkopaneelit tuottavat 350 wattia.”

Sunnuntain lähestyessä Huuselan aika alkaa mennä yhä tiiviimmin sääkarttoja analysoidessa ja reititystä tehdessä. Tällä hetkellä luontoäiti näyttäisi poikkeuksellisesti suosivan purjehtijoita.

”Jos sääennuste pitää paikkansa, Biskajanlahdelle ja Englannin kanaaliin päästään ennenkokemattoman hyvissä olosuhteissa. Myötätuulta voi olla alun kääntömerkin kiertämisen jälkeen jopa Portugalin rannikolle saakka”, Huusela kertoo.

Kisan ensimmäiset kymmenen merimailia tosin purjehditaan rannikonmyötäisesti itään yleisön iloksi.

”Hugo Boss -veneellä purjehtiva Alex Thomson on puhunut jopa ennätyksenmurskajaisista. Heidän reitityksensä ovat kertoneet alle kymmenen vuorokauden vauhdista nopeimmille veneille.”

Tällä hetkellä voimassa oleva ennätys noin 8 000 kilometrin kisassa on 13 vuorokautta, 7 tuntia ja 36 minuuttia.

Kahvikisan reitti on monipuolinen. Englannin kanaalista siirrytään ensiksi kovien olosuhteiden Biskajanlahteen. Sieltä päästyään purjehtijat pyrkivät kiinni eteläiselle pallonpuoliskolle kuljettaviin pasaatituuliin, mutta Azoreiden antisyklooniselle alueelle joutumista on vältettävä. Ennen eteläiselle pallonpuoliskolle pääsyä kippareiden täytyy vielä taistella tiensä läpi Kap Verden doldrum-alueen. Loppumatkalla on odotettavissa sivuvastaista tai sivutuulta. Kuva: Transat Jacques Vabre.

Jos kisa on tärkeä Huuselalle Vendée Globeen osallistumisen kannalta, on se sitä myös Thomsonin kaltaisille huippunimille, jotka ovat jo varmistaneet paikkansa ensi vuoden pääkilpailussa.

”Foilit (eli kantosiivet) kehittyvät niin kovaa vauhtia, että isoimmat tiimit suunnittelevat jo seuraavan sukupolven foileja. Niiden valmistus pitää aloittaa heti kilpailun jälkeen, jotta ne ehtivät ensi marraskuun Vendée Globeen. Ja juuri foilidatan keräämisen kannalta kisa on erittäin tärkeä. Se tarkoittaa myös sitä, että siellä purjehditaan koko ajan 100-prosenttisella teholla.”

”Tässä skenaariossa on tietty omat riskinsä. Esimerkiksi Hugo Boss laskettiin vesille vasta pari kuukautta sitten, eikä se ole vielä läheskään valmis. Mitä tahansa voi siis tapahtua.”

Kahvikisan lähtölinjalle asettuu sunnuntaina kuutisenkymmentä venettä. Niistä 28 edustaa Imoca60-luokkaa, jossa myös Huusela kilpailee. Suomalais-brittiläisen tiimin tavoitteena on pysyä muiden ei-foilaavien luokkatovereidensa mukana.

”Ei-foilaavia veneitä on mukana seitsemän. Nyt kun meitä on kaksi, niin me yritetään päästä aika lähelle starttilinjaa hyvän lähdön takaamiseksi”, Huusela kertoo.

”Helppoa se ei tule olemaan, sillä ei-foilaavilla veneilläkin on liikkeellä kova porukka. Muun muassa 2016 Vendée Globen voittaja Armel Le Cléac’h, joka purjehtii lajin nousevan tähden, Clarisse Crémerin kanssa.”

Yli viikon päivät kisakylässä viettänyt Huusela kuvailee fiilistään kisan alla ”hyväksi ja rauhalliseksi”. Rauhalliseksi siitäkin huolimatta, että puoli miljoonaa purjehdusfania Le Havreen vetänyt tapahtuma on ollut melkoista karnevaalia.

”Musiikki soi täällä koko päivän, ja ranskalaisen selostajan ääni, josta minä en juurikaan mitään ymmärrä, kaikuu korvissa jatkuvasti. Täältä on kiva päästä iltaisin hotellin rauhaan ja sunnuntaina sitten merelle. Meillä on vahva luottamus itsemme sekä veneeseen, ja uskon, että saadaan yhdessä Mikeyn kanssa veneestä paljon irti.”

Ariel 2:n valmistelutöihin lukeutuu hankkeen tukijoiden nimien liimaaminen veneen 28-metriseen mastoon.

Tämä blogiteksti on julkaistu myös Tekniikan Maailmassa 24.10.2019.

 

Juttusarjan aiemmat osat löydät alta:

Huusela valmistautuu 8 000 kilometrin kaksinpurjehdukseen – ”Kisa on jopa rankempi kuin yksin purjehdittava”

Huuselan kakkoskippariksi kahvikisaan lähtee luottokippari 7 800 kilometrin ”kahvikisaan” lähtee luottomies Michael Ferguson

Ari Huuselan kilpavene on jälleen Suomessa – Ensimmäinen kisa Itämerellä sujui mallikkaasti

2 000 merimailin matka alkaa – Ari Huusela on treenannut ”vinssaamalla kavereita mastoon”

Eräs kippari puraisi kielensä lähes poikki ja ompeli sen itse takaisin

Huusela suoritti vähän erilaisen ”lentolupakirjan” vapaalentotunnelissa

Ari Huuselan veneellä on ajettu yhdessä kesässä 16 vuoden ajot – Huolto on kallista ja ahdasta puuhaa

Ari Huusela palasi arkeen – Vene jäi jumiin Azoreille

Ari Huuselan IMOCA 60 Ariel II valmiina yksinpurjehdukseen maailman ympäri

”Atlantin rommireitti kutsuu nyt ’merten formulaa’ – Sääohjelman seuraaminen vaatii harjoittelua”

”Juuri kun olin laskemassa purjetta alas, vieressämme olikin rahtilaiva…”

Ari Huusela aikoo tehdä jotain, johon vain sata ihmistä on pystynyt

IMOCA 60 on yksinpurjehdusveneiden kuninkuusluokka

IMOCA 60 -veneet ovat hämmästyttävän kevyitä – Venettä kevennetään jopa ruokavarastoista tinkimällä

Kolmen kuukauden purjehduksen aikana ehtii nukkua 15-45 minuuttia kerrallaan – miten sellaisesta selviää?

Ari Huuselan kilpailuvene saapui Englantiin – Nyt se käydään läpi jokaista pulttia ja mutteria myöten

Riskinotto navigoinnissa voi kannattaa – tai käydä kalliiksi, sillä ”lyhin reitti ei aina suinkaan ole nopein”

Herätyskellona voi olla auton varashälytin – eikä kippari silti välttämättä herää 1–2 tunnin nokosiltaan!

Ari Huuselan ”Ariel2” laskettiin vesille – Siirtopurjehdus kohti Helsinkiä on parhaillaan käynnissä

Formula 1” saapui Suomeen – Ari Huuselan IMOCA 60 -vene on ainoa laatuaan Itämerellä

Näin sujui ”merten Formulan” matka Isosta-Britanniasta Suomeen – Yhdessä vaiheessa ”MacGyverin” piti nousta 27-metriseen mastoon

X