Tilaa
Jutut

Atlantin rommireitti kutsuu nyt ”merten formulaa” – Sääohjelman seuraaminen vaatii harjoittelua

12.09.2018

KirjoittajaJoonas Gustavsson

Yksinpurjehtija Ari Huuselalle kesä on ollut ikimuistoinen, sillä mies on viettänyt sen oman IMOCA 60 -veneensä peräsimessä valmistautuen haastavimpiin ja arvostetuimpiin purjehduskilpailuihin, mitä maailmalla on tarjota.

Niistä ensimmäinen on enää kahden kuukauden päässä. Legendaarisen Route du Rhumin 40-vuotisjuhlakilpailu starttaa 4. marraskuuta.

Huusela sai esimakua kilpailemisesta ”merten formulalla” Itämerellä alkukesästä järjestetyissä purjehduskilpailuissa. Kilpailujen osalta loppukesä oli jo hiljaisempi, mutta tekemistä on riittänyt niin merellä kuin satamassakin.

”Kumppani- ja asiakaspurjehdukset ovat elokuussa täyttäneet kalenterin käytännössä täyspäiväisesti”, edelleen projektiinsa pääyhteistyökumppania etsivä Huusela kertoo.

Helsingfors Segelklubbin satamassa Lauttasaaressa on käynyt kova kuhina myös Ariel2:n ollessa laiturissa.

”Purjehdusten välissä olemme tehneet paljon huoltohommia varmistaaksemme, että vene on parhaassa mahdollisessa kunnossa Saint-Malon starttiviivalla marraskuussa. Yksinkertaista puuhastelua on ollut melko paljon. Olemme muun muassa käyneet läpi veneen johtojen ripustukset ja huoltaneet vinssit.”

Viime talvena Englannin Gosportissa tehdyn huolto- ja varusteluprosessin jälkeen Ariel2 on halkonut merta jo 5 000 merimailin verran. Tyypillisesti purjeveneillä seilataan kesän aikana tästä vain noin viidesosa.

Veneeseen on nyt asennettu myös satelliittiyhteysjärjestelmä, joka on kriittinen Huuselan lähtiessä vanhalle ”rommireitille” Atlantin yli.

”Toimivat satelliittiyhteydet varmistavat, että saan reittioptimoinnissa tarvittavat sää- ja tuulikartat.”

(Reija Huusko)

Yksi kesän uusista opeteltavista asioista on ollut säädataa pureskelevan Adrena-ohjelmiston käyttö, joka on Huuselalle uusi tuttavuus. Ohjelma tietää veneen suoritusarvot ja ehdottaa sääennustuksien pohjalta optimaaliset purjekartat ja ballastitankeissa olevan veden määrän. Kipparin tehtäväksi jää veneen suorituskyvyn maksimoiminen fyysisellä työllä.

”Adrena on monipuolinen ja -mutkainen ohjelmisto, jonka käyttö vaatii rutiinia ja harjaantuneisuutta. Loppukesästä olemme tarkentaneet veneen suoritusarvoja ja syöttäneet ohjelmistolle uusia asetuksia, jotta se pystyy tekemään edelleen tarkempia ehdotuksia.”

IMOCA 60 -vene on Huuselan aiempia kilpaveneitä nopeampi, voimakkaampi ja suurempi. Kesän purjehdukset ovat olleet tärkeitä myös sen kokonaiskäsittelyyn totuttelemiseen.

”Purjepinta-alaa on kolmen tenniskentän verran. Purjeet ovat niin voimakkaat ja suuret, että niiden käsittely ilman, että kuluttaa itsensä loppuun, on oma taitolajinsa. Väärin tehtynä sitä kuluttaa itsensä piippuun ensimmäisen vuorokauden aikana.”

Illat pimenevät Suomessa nyt nopeasti. Se tarkoittaa sitä, että Ariel2 siirretään pian takaisin Englannin Gosportiin. Ennen syyskuun puolivälissä suoritettavaa siirtopurjehdusta Huusela toivoo saavansa asennettua vielä uudet sähköntuottojärjestelmät.

”Asennamme parhaillaan hydrogeneraattoreita veneen peräpeiliin. Watt & Sean valmistama perämoottorin näköinen laite tuottaa sähköä veden virtaamasta. Saattaa olla, että siitä tulee yksi pääasiallisista sähköntuottojärjestelmistä”, kertoo Huusela.

Myös italialaisen Solbianin 400 watin aurinkopaneeli on tarkoitus asentaa ennen Route du Rhumin starttia. Näiden päivitysten jälkeen Ariel2:ssa on kolme sähköntuottojärjestelmää, jotka lataavat kolmea 90 ampeeritunnin litiumakkua.

(Jari Salo)

Gosportin telakalla venettä ei ole tarkoitus enää nostaa ylös. Sukeltajat ovat tarkastaneet ja puhdistaneet Ariel2:n pohjan Lauttasaaressa ja prosessi toistetaan mahdollisesti vielä Englannissa.

Englannissa varmistetaan lisäksi satelliittijärjestelmän toiminta sekä tarkastetaan ja säädetään kölin kanttausjärjestelmä. Maston kunnon tarkastuksen jälkeen Ariel2 onkin valmis Route du Rhumiin.

”Saint-Malossa täytyy olla paikalla kymmenen päivää ennen kilpailun alkua. Kisakylässä vierailee pari miljoonaa ihmistä, jotka haluavat nähdä veneet ja kipparit ennen starttia. Hyvissä ajoin täytyy olla myös organisaation vaatimien katsastusten ja kokousten vuoksi. Tänä vuonna kilpaan osallistuu 123 venettä, joten hässäkkä kisakylässä on melkoinen”, Huusela kertoo.

Route du Rhum on ensimmäinen viidestä purjehduskilpailusta, jossa Huusela kerää pisteitä Vendée Globea varten. Korkein prioriteetti on päästä maaliin, sillä keskeyttämisestä ei pisteitä saa.

”Suorituspaineet pienenevät viimeisiä kilpailuja kohden, kun vyön alla on jo karsintapisteitä.”

Huusela toivoo saavuttavansa Leewardin saarilla sijaitsevan Guadeloupen kahdessa viikossa. Siitä enemmän seuraavissa blogeissa.

Ari Huuselan seuraavan suuren purjehduskilpailun reitti.

Blogiteksti on julkaistu alunperin Tekniikan Maailman netissä 8. syyskuuta 2018.

Sarjan aiemmat jutut löydät alla olevista linkeistä:

”Juuri kun olin laskemassa purjetta alas, vieressämme olikin rahtilaiva…”

Ari Huusela aikoo tehdä jotain, johon vain sata ihmistä on pystynyt

IMOCA 60 on yksinpurjehdusveneiden kuninkuusluokka

IMOCA 60 -veneet ovat hämmästyttävän kevyitä – Venettä kevennetään jopa ruokavarastoista tinkimällä

Kolmen kuukauden purjehduksen aikana ehtii nukkua 15-45 minuuttia kerrallaan – miten sellaisesta selviää?

Ari Huuselan kilpailuvene saapui Englantiin – Nyt se käydään läpi jokaista pulttia ja mutteria myöten

Riskinotto navigoinnissa voi kannattaa – tai käydä kalliiksi, sillä ”lyhin reitti ei aina suinkaan ole nopein”

Herätyskellona voi olla auton varashälytin – eikä kippari silti välttämättä herää 1–2 tunnin nokosiltaan!

Ari Huuselan ”Ariel2” laskettiin vesille – Siirtopurjehdus kohti Helsinkiä on parhaillaan käynnissä

Formula 1” saapui Suomeen – Ari Huuselan IMOCA 60 -vene on ainoa laatuaan Itämerellä

Näin sujui ”merten Formulan” matka Isosta-Britanniasta Suomeen – Yhdessä vaiheessa ”MacGyverin” piti nousta 27-metriseen mastoon

Lue myös nämä

X