Tilaa
Jutut

Yksinpurjehtijan matkassa: Ari Huusela aikoo tehdä jotain, johon vain sata ihmistä on pystynyt

27.10.2017

KirjoittajaJoonas Gustavsson

Yli 3000 ihmistä on kiivennyt Mount Everestille, yli 500 ihmistä on ollut avaruudessa, mutta vain 100 on purjehtinut maapallon ympäri kilpaa – yksin, pysähtymättä ja ilman ulkopuolista apua.

Helsinkiläinen lentokapteeni Ari Huusela on päättänyt liittyä tähän ekslusiiviseen joukkoon, paitsi ensimmäisenä suomalaisena myös ensimmäisenä pohjoismaalaisena.

Finnairin lentokapteenina toimiva Huusela on kokenut purjehtija. Kolmen vuosikymmenen ajan kilpaa purjehtinut Huusela on ylittänyt Atlantin yksin kolme kertaa.

Purjehduskokemusta miehelle on kertynyt 42 000 meripeninkulmaa (noin 80 000 kilometriä), mutta nyt edessä oleva haaste jättää kaiken tämän varjoonsa. Huusela on päättänyt osallistua maailman vaativimpaan yksinpurjehduskilpailuun – 43 000 kilometrin matkalle maailman ympäri.

Vendée Globe -kilpailuun lähteminen on ollut pitkä tie. Atlantin kaksi kertaa ylitettyänikin maailmanympäri purjehtiminen tuntui liian valtavalta haasteelta. Viimeisimmän ongelmitta sujuneen Atlantin ylityksen jälkeen se alkoi kuitenkin tuntua yhä enemmän saavutettavalta”, Huusela kertoo.

Yksinpurjehtija vertaa kilpailussa käytettäviä IMOCA 60 -veneitä autourheilun kuninkuusluokkaan:

”IMOCA 60 -luokan veneet ovat upeita, teknisesti kehittyneimpiä ja suorituskykyisimpiä purjeveneitä maailmassa. Jokainen autoharrastajakin on varmasti joskus haaveillut Ferrarin tai Formula 1 -auton ajamisesta ja siitä, miltä niiden hallitseminen tuntuisi.”

Vendée Globe -niminen kilpailu sai alkunsa vuonna 1989, ranskalaispurjehtija Philippe Jeantotin tultua siihen tulokseen, että etappeina purjehdittava BOC Challenge -kilpailu ei tarjonnut yksinpurjehtijalle riittävästi haastetta.

Aloituspaikkansa, Ranskan Vendéen departmentin mukaan nimetty kilpailu purjehdittiin ensimmäisen kerran vuosien 1989–1990 vaihteessa. Toinen kilpailu starttasi loppuvuodesta 1992 ja sen jälkeen kilpailu on järjestetty joka neljäs vuosi.

Vendée Globe -kilpailun 43 000 kilometrin reitti purjehditaan maailmanympäri itäsuunnassa.

Les Sables-d’Olonne -nimisen pikkukaupungin satamasta on kilpailun historian aikana startannut 166 venettä – maaliin on saapunut noin puolet.

Kilpailu on äärimmäisen vaarallinen, sillä yksikin horjahdus voi olla kohtalokas lähimmän rannikon ollessa tuhansien kilometrin päässä.

Sääolot matkan aikana vaihtelevat päiväntasaajan jopa neljästäkymmenestä lämpöasteesta Eteläisen Jäämeren pakkaslukemiin ja myrskyihin, ja vievät niin kipparin kuin veneenkin suorituskyvyn äärirajoille.

Ajallisesti yksinpurjehtijan matka maailman ympäri kestää noin kolme kuukautta. Nopeimmin Vendée Globen on purjehtinut ranskalainen Armel Le Cléac’h. Hän saapui maaliin 74 päivän ja kolmen tunnin kuluttua startista tammikuussa 2017. 

Maailmanennätystä Huusela ei lähde tavoittelemaan, mutta mies uskoo pystyvänsä kilpailemaan kärjen kannassa.

”Ensimmäinen tavoitteeni on saada projekti ylipäätään siihen pisteeseen, että kaikki on valmiina lähtölaukauksen koittaessa. Kilpailun raakuus piilee siinä, että maaliinpääsy ei ole itsestäänselvyys. Jonkunlaisia ongelmia voi odottaa ilmenevän joka päivä.”

Purjehtijat ovat yksin vastuussa navigoinnista sekä sääkarttojen lukemisesta. Yksinpurjehtija on myös veneensä kokki, mekaanikko ja lääkäri. Ongelmatilanteet – oli kyse sitten veneen komponenttien rikkoutumisesta tai haljenneen kielen ompelemisesta – täytyy ratkaista itse.

”Kilpailussa täytyy purjehtia lujaa, mutta järkevästi. Veneelläni on hyvät mahdollisuudet sijoittua kymmenen – kenties jopa viiden parhaan joukkoon. Voin olla tyytyväinen, jos pääsen maaliin yhdeksässäkymmenessä vuorokaudessa.”

Huusela osti heinäkuussa maailmanympäripurjehduksessa kaksi kertaa aiemminkin käytetyn Aviva-veneen. Brittiläinen Dee Caffarikipparoi venettä vuoden 2008 Vendée Globe -kilpailussa sijoittuen kuudenneksi. Nykyisin vene tunnetaan ”ex. Avivana”, sillä se tulee saamaan uuden nimen Vendée Globe 2020 -kilpailua varten.

Vendée Globe 2020 -kilpailun starttiin on vielä kolme vuotta aikaa. Valmistautuminen koitokseen on kuitenkin jo täydessä vauhdissa. Nyt ranskalaiseen pikkukaupunkiin telakoitu vene siirretään marraskuussa Isoon-Britanniaan, jossa sitä aletaan valmistella kilpailua varten. 

IMOCA 60 -veneisiin ja Huuselan veneen kunnostukseen tutustumme tarkemmin seuraavassa blogissa.

Ex. Aviva-vene on määrä siirtää marraskuussa Isoon-Britanniaan, jossa sitä aletaan valmistelemaan sen seuraavaa koitosta varten.

Blogiteksti on julkaistu alunperin Tekniikan Maailman netissä 27. lokakuuta 2017.

Lue myös nämä

X