Jutut

Ari Huusela palasi arkeen – Vene jäi jumiin Azoreille

23.12.2018

KirjoittajaJukka Hiiro

Ari Road to Vendée 2020

Yksinpurjehtija ja lentokapteeni Ari Huusela on päättänyt osallistua maailman vaativimpaan purjehduskilpailuun Vendée Globeen vuonna 2020 ja viedä suomalaista valtameripurjehdusta maailman kartalle. Vene-lehti julkaisee myös Tekniikan Maailmassa julkaistua Yksinpurjehtijan matkassa -blogia, jossa seurataan Huuselan valmistautumista maailmanympäripurjehdukselle.

Yksinpurjehtija Ari Huusela ylitti Route du Rhumin maaliviivan kuukausi sitten. Äärimmäisen vaativa ja lähes kolmiviikkoiseksi venynyt urakka päätti purjehduskauden Huuselan osalta, mutta ”Road to Vendée Globe” on ympärivuotinen projekti.

Tämänkertaisessa blogissa Huusela kertoo, miten paluu arkeen on sujunut ja mitä talvi ja tuleva purjehduskausi pitävät sisällään.

”Ensimmäisinä päivinä kilpailun jälkeen nukahdin saman tien, jos hetkeksikin ummistin silmäni. Nyt alkaa olemaan jo ihan normi väsymystila kaukolentojen ja katkonaisten yöunien takia”, päivätyönsä Finnairin Airbus A350:n lentokapteenina tekevä kippari kertoo.

”Kilpailua seurannut ajanjakso on ollut melko tiukka, mutta onneksi olen ehtinyt vetämään vähän happeakin tässä välissä. Arkeen palaaminen on tuntunut tosi hyvältä ja on ollut kiva päästä lentämään. Se on ollut tosi rentouttavaa ja mukavaa”, Singaporessa, Osakassa ja Bangkokissa auringonpaisteestakin nauttimaan päässyt Huusela jatkaa.

”Arkeen paluu on mahdollistanut sen, että olen saanut ajatuksiani vähän irti purjehdusprojektista, joka on vaatinut kisan alla valtavasti aikaa.”

Täysin Huusela ei ole purjehdusprojektistaan päässyt irtaantumaan. Hankkeelta puuttuu edelleen pääsponsori, ja vapaa-aikaa on mennyt sponsorikuvioita selvittäessä.

”Ollaan koitettu hyödyntää kilpailun aiheuttama hype, jotta saataisiin uusia kumppaneita innostettua mukaan. Se on mahdollistanut sen, että olen päässyt tapaamaan ihmisiä ja kertomaan heille projektistani.”

”Vene lähti Guadeloupesta kohti Gosportia neljän hengen miehistöllä vain puolitoista vuorokautta maaliintuloni jälkeen. Reititys suunniteltiin niin, että he voisivat tarvittaessa pysähtyä Azoreille”, Huusela kertoo.

”Olosuhteet ja ennuste siirtopurjehdukselle olivat hyvät, mutta matkalla tuli pieniä takaiskuja. Autopilotti teki sekavassa aallokossa ja tuuliolosuhteissa vahinkojiipin, joka sai veneen kallistumaan kyljelleen. Rytäkässä kaksi kannella ollutta purjesäkkiä irtosi kiinnikkeistään ja rikkoivat kaidetolppia.”

Miehistö selvisi välikohtauksesta säikähdyksellä, mutta toinen purjeista huuhtoutui mereen. Elektroniikkaongelmat ja repeytynyt fokkapurje sai miehistön lopulta tekemään päätöksen pysähtymisestä Azorien Hortan saarelle.

”Vene saatiin kuntoon parissa päivässä, mutta juuri kun se oli lähtövalmis, yksi miehistön jäsenistä sai kutsun töihin. Loppumiehistö ei halunnut jatkaa matkaa vajaalla porukalla, joten vene jäi Hortan satamaan. Siellä se edelleen odottaa.”

”Veneen kipparina toiminut Mikey Ferguson sanoi siirtopurjehduksen jälkeen arvostavansa entistä enemmän minun suoritustani rommireitillä.”

Huusela purjehti valtaosan kilpailusta ilman tuulidataa ja kärsi lukuisista muistakin teknisistä ongelmista. Edes kolari kilpakumppanin kanssa ei keskeyttänyt päättäväisen kipparin matkantekoa.

Ariel2 odottaa siirtopurjehduksen viimeistä etappia Azoreilla. (Mikey Ferguson)

”Siellä veneeseen tehdään iso huolto. Kolarissa syntyneet vauriot korjataan kunnolla, elektroniikkapuoleen tehdään päivityksiä ja isopurje sekä fokka vaihdetaan vähemmän käytettyihin. Nykyiset ovat roskiskamaa. Niillä on purjehdittu jo 50 000 merimailia”, kippari kertoo.

Huusela ei usko siirtopurjehduksen viivästymisen vaikuttavan huoltotöiden aikatauluun. Enemmän hän on huolissaan Brexitin vaikutuksesta yhteistyöhön englantilaistelakan kanssa.

”Tässä puhutaan kuitenkin isoista summista suuntaan ja toiseen. Jos hintoihin lisätään Brexitin myötä verot ja tullit sun muut päälle, niin projekti muuttuu nopeasti niin kalliiksi, että huollot pitää hoitaa jossain muualla.”

Endeavour Quayn telakalla toimivan Lighthouse Yacht Servicesin omistaja Joff Brown on ollut Ariel2:n kanssa tekemisissä sen ensimmäisestä suunnittelukokouksesta lähtien. Brown tuntee veneen läpikotaisin ja on projektin onnistumisen kannalta elintärkeä voimavara, Huusela toteaa.

Huuselan katse on siirtynyt jo ensi vuoden pääkilpailuun, jonka startti on enää kymmenen kuukauden päässä. Kaksin purjehdittava ”kahvikisa” eli Transat Jacques Vabre starttaa Ranskan Le Havresta ja päättyy Salvador da Bahiaan Brasiliaan. Kilpailun teoreettinen pituus on 4 350 merimailia.

Huusela kertoo jättävänsä virallisen ilmoittautumisen kilpailuun tammikuussa. Sen suorittaminen on tärkeä askel kohti 2020 starttaavaa Vendée Globea. Pääsylippu kilpailuun lunastetaan nimittäin keräämällä karsintapisteitä Imoca Globe Series -sarjan aiemmista kilpailuista.

EDELLISVUODEN tavoin Huuselan tarkoituksena on tuoda Ariel2 huhtikuussa takaisin Suomeen.

”Sponsoritapaamiset jatkuvat sitten taas tammikuussa ja helmikuussa onkin jo venemessut, jossa olemme jälleen näkyvästi esillä. Lujaa menee aika ja kohta on taas kevät”, Huusela toteaa.

”Blogin seuraajille haluan toivottaa hyvää ja rauhallista joulua sekä tapahtumarikasta uuttavuotta!”

Blogiteksti on julkaistu alunperin Tekniikan Maailman verkkosivuilla 21. joulukuuta 2018.

Sarjan aiemmat jutut löydät alla olevista linkeistä:

Ari Huusela on lähtenyt ylittämään Atlanttia neljä kertaa ja tullut aina maaliin

Ari Huuselan IMOCA 60 Ariel II valmiina yksinpurjehdukseen maailman ympäri

”Atlantin rommireitti kutsuu nyt ’merten formulaa’ – Sääohjelman seuraaminen vaatii harjoittelua”

”Juuri kun olin laskemassa purjetta alas, vieressämme olikin rahtilaiva…”

Ari Huusela aikoo tehdä jotain, johon vain sata ihmistä on pystynyt

IMOCA 60 on yksinpurjehdusveneiden kuninkuusluokka

IMOCA 60 -veneet ovat hämmästyttävän kevyitä – Venettä kevennetään jopa ruokavarastoista tinkimällä

Kolmen kuukauden purjehduksen aikana ehtii nukkua 15-45 minuuttia kerrallaan – miten sellaisesta selviää?

Ari Huuselan kilpailuvene saapui Englantiin – Nyt se käydään läpi jokaista pulttia ja mutteria myöten

Riskinotto navigoinnissa voi kannattaa – tai käydä kalliiksi, sillä ”lyhin reitti ei aina suinkaan ole nopein”

Herätyskellona voi olla auton varashälytin – eikä kippari silti välttämättä herää 1–2 tunnin nokosiltaan!

Ari Huuselan ”Ariel2” laskettiin vesille – Siirtopurjehdus kohti Helsinkiä on parhaillaan käynnissä

Formula 1” saapui Suomeen – Ari Huuselan IMOCA 60 -vene on ainoa laatuaan Itämerellä

Näin sujui ”merten Formulan” matka Isosta-Britanniasta Suomeen – Yhdessä vaiheessa ”MacGyverin” piti nousta 27-metriseen mastoon

X