Jutut

Ari Huuselan veneellä on ajettu yhdessä kesässä 16 vuoden ajot – Huolto on kallista ja ahdasta puuhaa

01.02.2019

KirjoittajaJoonas Gustavsson

Ari Road to Vendée 2020

Yksinpurjehtija ja lentokapteeni Ari Huusela on päättänyt osallistua maailman vaativimpaan purjehduskilpailuun Vendée Globeen vuonna 2020 ja viedä suomalaista valtameripurjehdusta maailman kartalle. Vene-lehti julkaisee myös Tekniikan Maailmassa julkaistua Yksinpurjehtijan matkassa -blogia, jossa seurataan Huuselan valmistautumista maailmanympäripurjehdukselle.

Viime blogikirjoituksessa kerroimme Ari Huuselan palanneen Rommireitin jälkeen takaisin arkeen. Huuselan kilpavene Ariel2 oli tuolloin vielä matkalla Guadeloupesta Englannin Gosportissa sijaitsevalle telakalle.

Venettä takaisin Atlantin yli siirtänyt miehistö kärsi matkallaan purje- ja elektroniikkaongelmista ja joutui keskeyttämään purjehduksensa Azoreilla ennen joulua.

Pyhien jälkeen seuraava siirtopurjehduksen kannalta otollinen sääikkuna aukesi tammikuun puolessavälissä. Ariel2 sai tuulta purjeisiinsa jälleen 13. tammikuuta, ja niin alkoi viimeinen 1 400 merimailin puristus.

Reilut neljä vuorokautta myöhemmin kolmen hengen brittimiehistö saapui Gosportiin.

”He kehuivat purjehdustaan siisteimmäksi deliverykeikaksi, mitä olivat elämässään tehneet”, Huusela kertoo.

”He pääsivät purjehtimaan korkeapaineen etureunassa, jossa ei ole juurikaan allokkoa mutta tuulta riittää silti. Erinomaisten olosuhteiden ansiosta heidän keskinopeutensa oli 10–12 solmua, mikä on cruising-modessa pienillä purjeilla erittäin hyvä nopeus. Purjehduksen viimeisenä päivänä heidän hetkellinen huippunopeutensa oli 28,7 solmua!”

Huusela itse lensi Gosportiin veneen saavuttua telakalle.

”Vene näytti yhtä hyvältä kuin vuosi sitten laskiessamme sen vesille. Ilman peräpeiliin Route du Rhumissa tullutta törmäysvauriota sitä olisi voinut luulla uudeksi”, Huusela kertoo.

”Todellisuudessa huollolle on kuitenkin jo tarvetta. Ariel2:lla on purjehdittu kuluneen kauden aikana 16 000 merimailia. Ahkerimmatkin tavalliset retkipurjehtijat purjehtivat kesässä noin 1 000 merimailia. Tavallaan sillä on siis vedetty yhdessä kesässä kuudentoista vuoden ajot.”

Seuraavan kolmen kuukauden aikana vene käydään tarkasti läpi ja kolarissa syntyneet vauriot korjataan. Lisäksi isopurje sekä fokkapurje vaihdetaan vähemmän käytettyihin ja elektroniikkaa tullaan uusimaan.

Huusela vertaa IMOCA60-veneen huoltoa Douglas DC-9 -matkustajalentokoneeseen, joita mies huolsi lentomekaanikkopäivinään.

”Ne on molemmat samalla tavalla rakennettu hyvin ahtaiksi ylläpitotöitä silmälläpitäen. Veneet ja lentokoneet suunnitellaan ensi kädessä hydro- ja aerodynaamisiksi. Moottorit ja muu laitteisto asennetaan sitten niiden raamien mukaan. Se tarkoittaa, että kaikenlaiset rassaushommat voivat olla hyvinkin haastavia.”

Ariel2:n huollon miestyötuntimääräksi on laskettu 113 työpäivää. Se tietää Huuselalle, joka ei vielä ole löytänyt projektilleen pääsponsoria, melko merkittävää laskua.

Pelkästään veneen säilyttäminen ja siirtely telakalla maksaa noin 20 000 euroa, Huusela laskee. Elektroniikkapäivitykset maksavat noin 40 000 euroa ja peräpeilin kunnostus 15 000. Loput menevät työkustannuksiin.

”Kyllähän tässä vähän kiire alkaa olemaan…” Huusela myöntää. ”Rahaa on kaivettava jostain tai muuten joudumme tinkimään huollossa.”

Edellämainittujen töiden lisäksi veneen pohja on myrkkymaalattava ennen vesillelaskua. Se tietää kymmentä työpäivää lisää. Ja kaiken tämän lisäksi Brexitin varjo uhkaa projektin tulevaisuutta Englannissa.

”Saa nähdä, minkälainen myräkkä maaliskuussa sitten alkaa. Me pidämme sormet ristissä sen puolesta, että vielä tänä keväänä se ei vaikuttaisi merkittävästi veneen huoltoon. Sitten olisi taas kesä aikaa miettiä jatkoa.”

Huusela toivoo, että toinen projektin suurista kysymysmerkeistä katoaisi viikon päästä perjantaina alkavilla Venemessuilla. Venemessut on erinomainen tilaisuus saada hankkeelle näkyvyyttä ja houkutella sen pariin uusia yhteistyökumppaneita.

Huusela nousee Messukeskuksen Purjehdussataman lavalle kertomaan projektistaan lauantaina 9.2 klo 13.00 ja 16.2 klo 12.00. Lisää miehen messuaikataulusta löydät hänen kotisivuiltaan.

Blogiteksti on julkaistu alunperin Tekniikan Maailman verkkosivuilla 29. tammikuuta 2019.

 

Sarjan aiemmat jutut löydät alla olevista linkeistä:

Ari Huusela palasi arkeen – Vene jäi jumiin Azoreille

Ari Huuselan IMOCA 60 Ariel II valmiina yksinpurjehdukseen maailman ympäri

”Atlantin rommireitti kutsuu nyt ’merten formulaa’ – Sääohjelman seuraaminen vaatii harjoittelua”

”Juuri kun olin laskemassa purjetta alas, vieressämme olikin rahtilaiva…”

Ari Huusela aikoo tehdä jotain, johon vain sata ihmistä on pystynyt

IMOCA 60 on yksinpurjehdusveneiden kuninkuusluokka

IMOCA 60 -veneet ovat hämmästyttävän kevyitä – Venettä kevennetään jopa ruokavarastoista tinkimällä

Kolmen kuukauden purjehduksen aikana ehtii nukkua 15-45 minuuttia kerrallaan – miten sellaisesta selviää?

Ari Huuselan kilpailuvene saapui Englantiin – Nyt se käydään läpi jokaista pulttia ja mutteria myöten

Riskinotto navigoinnissa voi kannattaa – tai käydä kalliiksi, sillä ”lyhin reitti ei aina suinkaan ole nopein”

Herätyskellona voi olla auton varashälytin – eikä kippari silti välttämättä herää 1–2 tunnin nokosiltaan!

Ari Huuselan ”Ariel2” laskettiin vesille – Siirtopurjehdus kohti Helsinkiä on parhaillaan käynnissä

Formula 1” saapui Suomeen – Ari Huuselan IMOCA 60 -vene on ainoa laatuaan Itämerellä

Näin sujui ”merten Formulan” matka Isosta-Britanniasta Suomeen – Yhdessä vaiheessa ”MacGyverin” piti nousta 27-metriseen mastoon

X