Tilaa
Jutut

Yksinpurjehtijan matkassa: 2 000 merimailin matka alkaa – Ari Huusela on treenannut ”vinssaamalla kavereita mastoon”

08.05.2019

KirjoittajaJoonas Gustavsson

Yksinpurjehtija Ari Huusela starttaa kauden ensimmäisen Imoca Globe Series – kilpailunsa ensi viikon keskiviikkona. Huuselan kipparoima Ariel2 lipui Ranskan Douarnenezin koleaan ja uinuvaan kisakylään torstai-iltana.

Vastaanotto ei siis ollut samanlainen kuin puoli vuotta sitten Saint-Malossa, Route du Rhumin kisakylässä, jossa sadat tuhannet ihmiset parveilivat ”merten formuloiden” ja niitä kipparoivien rocktähtien ympärillä.

Perjantai-aamu valkeni Douarnenezissa jo aurinkoisena. Keskeytin soitollani Arin kisavalmistelut. Mies oli parhaillaan hienosäätämässä rikin trimmiä.

”Täällä ollaan sataman poijupaikalla. Saavuimme kisapaikalle kolmantena veneenä. Neljätoista on vielä tulossa”, hyväntuulinen Huusela kertoo.

”Vajaan vuorokauden kestänyt siirtopurjehdus Englannin Gosportista oli aika hyvä kenraaliharjoitus kisaa varten. Päästiin testaamaan loppuvaiheessa toiseksi suurinta A3-myötätuulipurjetta ja saatiin samalla parit jiippiharjoituksetkin.”

Ensi vuoden Vendée Globeen karsintapisteitä keräävät Imoca-kipparit starttaavat noin kymmenen päivää kestävään Bermudes 1000:een näillä näkymin keskiviikkona. Startin ajankohta voi kuitenkin Huuselan mukaan vielä muuttua, sillä sääennuste on surkea.

”Jos ennuste pysyy muuttuttomana, täältä ei pääse yksikään vene keskiviikkona pois 40 solmun tuulen puhaltaessa lahden poukamaan. Starttia voidaan hyvinkin siirtää vuorokaudella.”

Huuselan mukaan sekä vene että mies itse ovat rankkaa kilpailua silmällä pitäen hyvässä kisakunnossa.

Douarnenezin satamassa oli torstaina harmaata. Etualalla Huuselan kilpakumppani Arnaud Boissieresin La Mie Caline – Artipole. Sen takana Ariel2.

”Fyysisesti tuntuu hyvältä. Edeltävä viikko on ollut hyvää treeniä. Ollaan vinssattu kavereita mastoon ja purjeita ylös alas. Jännittäväähän se tietenkin on, kun kyseessä on kauden ensimmäinen kisa ja puoli vuotta sitten olen viimeksi purjehtinut kunnolla itsekseni.”

”Pitää vaan ottaa iisisti ja totutella rauhassa. Ensimmäinen tavoite on selvitä startista turvallisesti. Siinä pitää olla tarkkana kun seitsemäntoista isoa venettä on samalla viivalla”, Huusela toteaa ja kertoo lähtevänsä kisaan vasta toisesta tai kolmannesta rivistä.

Huusela on Route du Rhumista keräämänsä 3 500 merimailin turvin Imoca Globe Seriesin rankingissa sijalla 12. Vendée Globeenpääsee 30 eniten pisteitä kerännyttä kipparia. Bermudas 1000 -kisassa tarjolla olisi taas 2000 karsintamailia lisää.

”Jokaisesta kisasta saa siis pituuden mukaan tietyn määrän karsintapisteitä. Ikävä kyllä pisteitä ei saa toteutuneiden merimailien mukaan, sillä ”Rommireitin” kokonaispituudeksi tuli omalla kohdallani 4 800 merimailia. Se oli varmasti eniten koko kilpailussa.”

La Bermudes 1000 -reitin kokonaispituus on noin 2000 merimailia. Reitti kulkee Irlannin rannikon Fastnetin majakkasaaren kautta Azoreille ja sieltä takaisin kohti Ranskan Brestiä. Tai toisinpäin. Kiertosuunta päätetään vasta ennen starttia.

Maaliviivan ylittäessään Huuselan asema rankingissa vahvistuisi siis entisestään. Hän laskeskelee, että syksyn Transat Jacques Vabren onnistuessa pääsyn Vendée Globeen pitäisi näyttää jo melko varmalta. Siihen on kuitenkin vielä matkaa.

Huuselan toiveena on, että siirtopurjehdus kohti Suomea voisi alkaa välittömästi Bermudesin maaliviivan jälkeen. Se edellyttää sitä, että venettä ei jouduta paikkaamaan Gosportin satamassa.

Vielä ennen kisaa Ariel2:n täytyy läpäistä luokkaliiton sekä kilpailuorganisaation tarkistukset. Viime kerralla noottia tuli veneen polttomoottorista, jolta luokkaliitto edellyttää 285 kilon vetokykyä. Ariel2 jaksoi vain 265 kiloa. Vaihteistoremontti ja välityssuhteiden säätäminen ovat nostaneet vetokyvyn nyt lähemmäs kolmeasataa.

”Moottori on meidän lajissa aika toissijainen asia, mutta kyse on turvallisuudesta. Se on mukava tietää, että esimerkiksi Etelämerellä voi luottaa kaverin vetoapuun, jos sille tulee tarvetta.”

Vene-lehti seuraa Huuselan edesottamuksia tulevassa Bermudes 1000 -kisassa lähes päivittäin.

Tämä juttu on julkaistu 4.5. myös Tekniikan Maailman verkkosivulla.

Juttusarjan aiemmat osat löydät alta linkeistä

Eräs kippari puraisi kielensä lähes poikki ja ompeli sen itse takaisin

Huusela suoritti vähän erilaisen ”lentolupakirjan” vapaalentotunnelissa

Ari Huuselan veneellä on ajettu yhdessä kesässä 16 vuoden ajot – Huolto on kallista ja ahdasta puuhaa

Ari Huusela palasi arkeen – Vene jäi jumiin Azoreille

Ari Huuselan IMOCA 60 Ariel II valmiina yksinpurjehdukseen maailman ympäri

”Atlantin rommireitti kutsuu nyt ’merten formulaa’ – Sääohjelman seuraaminen vaatii harjoittelua”

”Juuri kun olin laskemassa purjetta alas, vieressämme olikin rahtilaiva…”

Ari Huusela aikoo tehdä jotain, johon vain sata ihmistä on pystynyt

IMOCA 60 on yksinpurjehdusveneiden kuninkuusluokka

IMOCA 60 -veneet ovat hämmästyttävän kevyitä – Venettä kevennetään jopa ruokavarastoista tinkimällä

Kolmen kuukauden purjehduksen aikana ehtii nukkua 15-45 minuuttia kerrallaan – miten sellaisesta selviää?

Ari Huuselan kilpailuvene saapui Englantiin – Nyt se käydään läpi jokaista pulttia ja mutteria myöten

Riskinotto navigoinnissa voi kannattaa – tai käydä kalliiksi, sillä ”lyhin reitti ei aina suinkaan ole nopein”

Herätyskellona voi olla auton varashälytin – eikä kippari silti välttämättä herää 1–2 tunnin nokosiltaan!

Ari Huuselan ”Ariel2” laskettiin vesille – Siirtopurjehdus kohti Helsinkiä on parhaillaan käynnissä

Formula 1” saapui Suomeen – Ari Huuselan IMOCA 60 -vene on ainoa laatuaan Itämerellä

Näin sujui ”merten Formulan” matka Isosta-Britanniasta Suomeen – Yhdessä vaiheessa ”MacGyverin” piti nousta 27-metriseen mastoon

Lue myös nämä

X