Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Jutut

Ari Huuselan kakkoskippariksi 7 800 kilometrin ”kahvikisaan” lähtee luottomies Michael Ferguson

24.07.2019

KirjoittajaVeneen toimitus

Ari Road to Vendée 2020

Yksinpurjehtija ja lentokapteeni Ari Huusela on päättänyt osallistua maailman vaativimpaan purjehduskilpailuun Vendée Globeen vuonna 2020 ja viedä suomalaista valtameripurjehdusta maailman kartalle. Vene-lehti julkaisee myös Tekniikan Maailmassa julkaistua Yksinpurjehtijan matkassa -blogia, jossa seurataan Huuselan valmistautumista maailmanympäripurjehdukselle.

Ensi vuoden Vendée Globe -maailmanympäripurjehdukseen tähtäävä yksinpurjehtija Ari Huusela on valinnut kakkoskipparin Imoca-maailmanmestaruuskiertueen seuraavaan osakilpailuun.

27. lokakuuta starttaavassa kaksin purjehdittavassa Transat Jacques Vabressa Huuselan kakkoskippariksi lähtee kokenut irlantilainen Michael Ferguson.

Transat Jacques Vabre eli ”kahvikisa” on kiertueen ainoa kaksin purjehdittava kilpailu. Reitin pituus Ranskan Le Havresta Brasilian Salvador da Bahiaan on noin 4 350 merimailia eli 7 800 kilometriä.

”Mikey Ferguson on luonteva valinta co-skipperikseni, ja olen iloinen saadessani hänet kisaan. Mikey on toiminut luottohenkilönä tiimissäni jo 1,5 vuotta. Hän on muun muassa kipparoinut Ariel2:n takaisin Eurooppaan Route du Rhumin jälkeen viime talvena”, sanoo Huusela tiedotteessa.

Fergusonille, kuten Huuselan muillekin kilpatovereille, purjehdus on ammatti. Hän on työskennellyt IMOCA-projekteissa jo 15 vuoden ajan. Jollapurjehtijana nuorena aloittanut Ferguson oli mukana jo kuuluisan brittikipparin Mike Goldingin Ecover-tiimissä (Vendée Globe 2008/2009), ja viimeiset viisi vuotta hän on toiminut IMOCA Artemis2-tiimin vastaavana kipparina.

”Tämä on ehdottomasti maailman paras valtameripurjehdusluokka. Veneet ovat kehityksen huippua ja vaativat kippareilta täydellistä huomiota 24/7″, Ferguson toteaa.

”Olen nyt ollut puolisentoista vuotta mukana Arin projektissa. Aloitimme yhteistyön keväällä 2018, kun valmensin häntä Route du Rhumiin. Viime talvena kipparoin Ariel2:n Guadeloupesta takaisin Eurooppaan ja Englannista Kieliin.”

Kilpailuun on ilmoittautunut historiallisen suuri määrä (67) tiimejä, josta IMOCA-tiimejä on niin ikään ennätykselliset 34.

”Meillä ei ole fleetin uusin vene, eikä siinä ole foileja, mutta vastaavia veneitä osallistuu useita ja uskon, että olemme hyvin kilpailukykyisiä siinä joukossa”, jatkaa Ferguson.

Neljättätoista kertaa purjehdittavan kilpailun 18.10. aukeavaan kisakylään Le Havreen odotetaan yli puolta miljoonaa kävijää. Kilpailu purjehditaan kolmessa eri luokassa (Class40, Multi50 ja IMOCA) ja niitä kipparoi yhteensä 134 purjehtijaa. He edustavat 12 eri kansallisuutta.

Michael Ferguson

• 4 Fastnet -kilpailua (IMOCA)
• 2 Round Britain and Ireland -kilpailua (2010, 2014) ja IMOCA (miehistöllä) ennätyksenhaltija 2014 kisassa
• 2 Atlantin yli siirtopurjehudsta: Artemis ja Ariel 2.
• Yli 30,000 merimailia IMOCA-veneillä

Teksti on julkaistu myös Tekniikan Maailmassa 23.7.2019.

Juttusarjan aiemmat osat löydät alta:

Ari Huuselan kilpavene on jälleen Suomessa – Ensimmäinen kisa Itämerellä sujui mallikkaasti

2 000 merimailin matka alkaa – Ari Huusela on treenannut ”vinssaamalla kavereita mastoon”

Eräs kippari puraisi kielensä lähes poikki ja ompeli sen itse takaisin

Huusela suoritti vähän erilaisen ”lentolupakirjan” vapaalentotunnelissa

Ari Huuselan veneellä on ajettu yhdessä kesässä 16 vuoden ajot – Huolto on kallista ja ahdasta puuhaa

Ari Huusela palasi arkeen – Vene jäi jumiin Azoreille

Ari Huuselan IMOCA 60 Ariel II valmiina yksinpurjehdukseen maailman ympäri

”Atlantin rommireitti kutsuu nyt ’merten formulaa’ – Sääohjelman seuraaminen vaatii harjoittelua”

”Juuri kun olin laskemassa purjetta alas, vieressämme olikin rahtilaiva…”

Ari Huusela aikoo tehdä jotain, johon vain sata ihmistä on pystynyt

IMOCA 60 on yksinpurjehdusveneiden kuninkuusluokka

IMOCA 60 -veneet ovat hämmästyttävän kevyitä – Venettä kevennetään jopa ruokavarastoista tinkimällä

Kolmen kuukauden purjehduksen aikana ehtii nukkua 15-45 minuuttia kerrallaan – miten sellaisesta selviää?

Ari Huuselan kilpailuvene saapui Englantiin – Nyt se käydään läpi jokaista pulttia ja mutteria myöten

Riskinotto navigoinnissa voi kannattaa – tai käydä kalliiksi, sillä ”lyhin reitti ei aina suinkaan ole nopein”

Herätyskellona voi olla auton varashälytin – eikä kippari silti välttämättä herää 1–2 tunnin nokosiltaan!

Ari Huuselan ”Ariel2” laskettiin vesille – Siirtopurjehdus kohti Helsinkiä on parhaillaan käynnissä

Formula 1” saapui Suomeen – Ari Huuselan IMOCA 60 -vene on ainoa laatuaan Itämerellä

Näin sujui ”merten Formulan” matka Isosta-Britanniasta Suomeen – Yhdessä vaiheessa ”MacGyverin” piti nousta 27-metriseen mastoon

X