Tilaa
Jutut

Ari Huuselan kilpailuvene saapui Englantiin – Nyt se käydään läpi jokaista pulttia ja mutteria myöten

01.02.2018

KirjoittajaJoonas Gustavsson

Ari Huuselan Ex. Aviva -vene saapui Englannin Gosportiin, Endeavour Quayn telakalle tammikuun puolessavälissä. Viimein, sillä veneen oli alun perin tarkoitus saapua Englantiin jo ennen joulua. Kuljetuslupien saaminen osoittautui kuitenkin ennakoitua vaikeammaksi, eikä veneen siirtäminen Portshmouthin lauttasatamasta joen toiselle puolelle Gosportiin sujunut sekään täysin ongelmitta.

Veneen saavuttua huoltohalliin työt alkoivat kuitenkin nopeasti. Ensimmäisen työpäivän jälkeen IMOCA 60 -veneen valtava pohja oli jo hiottu sileäksi.

”Aikataulu hieman venähti”, Ari Huusela toteaa. ”Mutta menetettyä aikaa kiritään nyt kovaa vauhtia takaisin. Yllätyksiä ei ole juurikaan tullut vastaan, ja nekin harvat ovat olleet pääosin positiivisia.”

Veneen vinssit osoittautuivat olevan odotettua paremmassa kunnossa, ja köysistäkin täytyy uusia vain noin puolet.

Ex. Aviva siirrettiin ranskalaisen tehtaan pihasta Englannin Gosportiin tammikuun alkupuolella.

Neljä kuukautta kestävien huolto- ja varustelutoimenpiteiden aikana 60-jalkainen vene käydään läpi jokaista pulttia ja mutteria myöten Joff Brownin johdolla. Veneen läpikotaisin tunteva Brown on ollut Ex. Avivan kanssa tekemisissä sen ensimmäisestä suunnittelukokouksesta lähtien.

Maston ja kölin rakenteiden kunto on tarkastettu NDT- eli Non-Destructive testing -menetelmällä. Tämä on IMOCA 60 -luokkaliiton vaatimus ja tarkastukset täytyy suorittaa jokaisen purjehduskauden jälkeen. Toki samalla pidetään huolta myös purjehtijan turvallisuudesta.

Veneen kansi on saanut myös uuden valkoisen maalipinnan. Lopullisen värityksensä veneen kyljet saavat teippauksella, joka suoritetaan autojen yliteippauksen tapaan.

Veneen kölin kääntämiseen tarkoitetut hydraulityösylinterit ja purjeiden rullalaitteet on toimitettu huollettavaksi niiden valmistajille. Tammikuun aikana myös elektroniikkajärjestelmä on käyty läpi, ja veneestä on poistettu kymmeniä metrejä ylimääräisiä johtoja.

”Veneen seitsemästä kamerasta koostuva kamerajärjestelmä poistettiin. Se oli aikansa huippulaitteistoa vuonna 2007, mutta nyt se on jo auttamatta vanhentunutta tekniikkaa.”

Vasemmalla veneen huollosta ja varustelusta vastaava Joff Brown.

IMOCA 60 -VENEET varustetaan useilla kameroilla Vendée Globe -maailmanympäripurjehduksen dokumentointia varten. Mastoon, sisätiloihin ja kannelle sijoitettuja kameroita käytetään kilpailuorganisaation vaatiman mediamateriaalin tuottamiseksi. Kamerat helpottavat myös kommunikaatiota kipparin ja maalla päivystävän työryhmän välillä mahdollisissa ongelmatilanteissa.

Huusela on itse vastuussa kameroiden ohjaamisesta. Joissain veneissä kamerat pyörivät taukoamatta koko kolme kuukautta kestävän kilpailun ajan. Kameroiden kuviin voi tallentua myös poikkeuksellisia tapauksia. Vuoden 2016 Vendée Globessa ranskalaisen Kito de Pavantin kilpailun päättänyt törmäys kaskelotin kanssa Intian valtamerellä tallentui kameran nauhoitukselle.

Huolto- ja varustelutoimenpiteiden on määrä valmistua huhtikuun alkuun mennessä. Heti sen jälkee Huuselan on määrä purjehtia päivitetyn IMOCA 60 -veneensä kanssa Suomeen.

”Tämä matka tuntuu (Vendée Globeen) verraten aika lyhyeltä. Sen ei pitäisi viedä yli viittä päivää, vaikka pysähtyisikin välillä”, Huusela toteaa.

Imoca 60 -veneen köli on 4,5-metrinen. Sen pohjassa oleva lyijybulbi painaa kolme tonnia.

IMOCA 60 -sertifikaattia varten vene täytyy vielä mitata. Huuselan vene on mitattu viimeksi viisi vuotta sitten. Mittaus tapahtuu nosturilla, joka nostaa köliin kiinnitetyn liinan avulla vedessä olevan veneen kyljelleen. 28-metrisen maston päähän asetetaan sitten 500 kilon paino. Nosturin löysätessä köliin kiinnitettyä liinaa, kölin painon pitää pystyä kääntämään vene takaisin pystyasentoon.

Samalla vene punnitaan luokkaliiton mittamiehen läsnäollessa.

”Mittaukset suoritetaan virallisen tarkastajan toimesta luokkaliiton tasapuolisuuden vuoksi. Tällä varmistetaan, että kilpailijat eivät saa itselleen etua huollon aikana tehtyjen, yli rajojen menevien optimointien avulla”, Huusela kertoo.

Mittauksien suhteen Huusela on eniten huolissaan olosuhteista: ”Englannin rannikko ei ole huhtikuussa paras mahdollinen paikka tarkoille mittauksille.”

Alla olevalla videolla Huusela esittelee veneen pohjan töiden etenemistä:

Veneen ehostuksen lisäksi myös projektin muut puolet etenevät koti-Suomessa. Huusela on aloittanut jo rentoutumis- ja uniharjoittelun, josta kerroimme edellisessä Yksinpurjehtijan matkassa -blogissa.

Myös fyysinen harjoittelu aloitetaan jo nyt. Viime viikolla Elite Trainersin Christian Haglund järjesti Huuselalle tämän ”elämän kovimman kuntotestin”:

”Kyykkyhyppyjä, punnerruksia, vatsoja, juoksua, soutua. Jokainen osa-alue kolmeen kertaan puolen minuutin tauoilla”, Huusela muistelee.

”Olin testin lopussa kantokunnossa. Fyysisen kunnon lisäksi testissä mitattiin myös sisua ja tahdonvoimaa.”

Aktiivinen fyysinen harjoittelu alkaa välittömästi Haglundin suunnitteleman treeniohjelman mukaisesti. ”Treeneissäkin tulen viettämään paljon aikaa mukavuusalueeni ulkopuolella. Ajatuskin treeniohjelman näkemisestä pelottaa. Christianin sanojen mukaan ’minusta tehdään robotti, johon väsymys ei vaikuta.’”

Vaikka IMOCA 60 -veneen purjehtiminen vaatii enemmän teknistä osaamista kuin raakaa voimaa, on 90 päivän reissulla tärkeää olla erinomaisessa fyysisessä kunnossa. Purjeiden siirtely ja reivaus eivät saa jäädä puolitiehen siksi, että voimat loppuvat kesken.

Matkalla Vendée Globeen Huuselaa auttaa myös NBA-koripallolegenda Kobe Bryantia aktiiviurallaan valmentanut fysiikka- ja biomekaniikkavalmentaja Marko Yrjövuori.

”Olen tyytyväinen siitä, että pääsen rakentamaan fyysistäkin puolta ammattilaisten avustuksella. Ammattilaisten valmennuksessa saan myös oman valmistautumiseni samalle tasolle veneen kanssa.”

”Fyysisessä ja henkisessä valmistautumisessa otamme käyttöön kaikki mahdolliset keinot. Erilaisten tunnistimien avulla saamme harjoittelun tueksi tarkkaa dataa. Teemme myös geenitestin, jota emme tosin ala perkaamaan enempää kuin valmistautumiseni optimoinnin kannalta on tarpeen.”

Ennen Vendée Globen starttia marraskuussa 2020 Huusela ylittää Atlantin valtameren vielä neljä kertaa. Nämä kilpailut toimivat erinomaisina mittareina Huuselan valmistautumisen kannalta.

Muiden valmistelujen lisäksi Huusela joutuu miettimään myös projektin kolmatta puolta, eli bisnesaspektia. Pelkästään veneen kunnostus ja varustelu tulevat maksamaan yli miljoona euroa. Projektin edetessä myös tarve pääyhteistyökumppanille kasvaa, Huusela toteaa.

Blogiteksti on julkaistu alunperin Tekniikan Maailman netissä 1. helmikuuta 2018.

Lue myös nämä

X