”Ennätysmurskajaisista” kuiskitaan jo – Yksinpurjehtija Ari Huusela lähtee sunnuntaina 8 000 kilometrin Atlantin ylitykselle
26.10.2019
KirjoittajaJoonas Gustavsson
Yksinpurjehtija ja lentokapteeni Ari Huusela on päättänyt osallistua maailman vaativimpaan purjehduskilpailuun Vendée Globeen vuonna 2020 ja viedä suomalaista valtameripurjehdusta maailman kartalle. Vene-lehti julkaisee myös Tekniikan Maailmassa julkaistua Yksinpurjehtijan matkassa -blogia, jossa seurataan Huuselan valmistautumista maailmanympäripurjehdukselle.
Pohjoismaiden ainoan Imoca60-kippari Ari Huuselan kauden pääkilpailu Transat Jacques Vabre alkaa sunnuntaina.
Noin pari viikkoa kestävä ”kahvikisa” on Huuselan kisakalenterissa siinä mielessä poikkeuksellinen, että mies ei lähde matkaan yksin. Kakkoskippariksi Brasilian Salvadoriin suuntautuvalle matkalle lähtee luottomies Mikey Ferguson.
Kuten edellisessä blogissa kerroimme, Ariel 2:n miehistöineen piti olla Ranskan Le Havressa jo kymmenen päivää ennen kisan alkua. Kiireinen Huusela ehti kertoa kuulumisiaan kisakylästä tiimipalaverin ja paikallisten koululaisten luokkaretkivierailun välissä. Sen jälkeen miehellä oli ohjelmassaan kisaorganisaation kuvaussessio.
Suurin osa ajasta menee kuitenkin omalla veneellä viimeisten valmisteluiden parissa.
”Vaikka vene onkin periaatteessa valmis, on tässä joka päivä ollut käytännössä aamusta iltaan jotain hommaa”, Huusela kertoo.
Ariel2 Le Havren satamassa.
”Nyt kaikki alkaa hiljalleen olla jo tosi hyvällä mallilla. Nyt odotellaan vielä korjattavana ollutta isopurjetta, joka pitäisi yrittää saada paikalleen tänään. Lisäksi sukeltaja tulee vielä kertaalleen pesemään Ariel 2:n pohjan, jotta se olisi kisassa mahdollisimman puhdas ja liukas.”
Päänvaivaa ovat lisäksi aiheuttaneet muun muassa veneen uusi satelliittipuhelin ja rikkinäinen aurinkopaneeli.
”Kunhan päästään täältä alun harmaudesta Portugalin edustalle ja lähemmäs päiväntasaajaa, aurinkopaneeleilla on yhtäkkiä jo merkittävä vaikutus virrantuotantoon. Täydellä kapasiteetilla toimiessaan aurinkopaneelit tuottavat 350 wattia.”
Sunnuntain lähestyessä Huuselan aika alkaa mennä yhä tiiviimmin sääkarttoja analysoidessa ja reititystä tehdessä. Tällä hetkellä luontoäiti näyttäisi poikkeuksellisesti suosivan purjehtijoita.
”Jos sääennuste pitää paikkansa, Biskajanlahdelle ja Englannin kanaaliin päästään ennenkokemattoman hyvissä olosuhteissa. Myötätuulta voi olla alun kääntömerkin kiertämisen jälkeen jopa Portugalin rannikolle saakka”, Huusela kertoo.
Kisan ensimmäiset kymmenen merimailia tosin purjehditaan rannikonmyötäisesti itään yleisön iloksi.
”Hugo Boss -veneellä purjehtiva Alex Thomson on puhunut jopa ennätyksenmurskajaisista. Heidän reitityksensä ovat kertoneet alle kymmenen vuorokauden vauhdista nopeimmille veneille.”
Tällä hetkellä voimassa oleva ennätys noin 8000 kilometrin kisassa on 13 vuorokautta, 7 tuntia ja 36 minuuttia.
Kahvikisan reitti on monipuolinen. Englannin kanaalista siirrytään ensiksi kovien olosuhteiden Biskajanlahteen. Sieltä päästyään purjehtijat pyrkivät kiinni eteläiselle pallonpuoliskolle kuljettaviin pasaatituuliin, mutta Azoreiden antisyklooniselle alueelle joutumista on vältettävä. Ennen eteläiselle pallonpuoliskolle pääsyä kippareiden täytyy vielä taistella tiensä läpi Kap Verden doldrum-alueen. Loppumatkalla on odotettavissa sivuvastaista tai sivutuulta. Kuva: Transat Jacques Vabre.
Jos kisa on tärkeä Huuselalle Vendée Globeen osallistumisen kannalta, on se sitä myös Thomsonin kaltaisille huippunimille, jotka ovat jo varmistaneet paikkansa ensi vuoden pääkilpailussa.
”Foilit (eli kantosiivet) kehittyvät niin kovaa vauhtia, että isoimmat tiimit suunnittelevat jo seuraavan sukupolven foileja. Niiden valmistus pitää aloittaa heti kilpailun jälkeen, jotta ne ehtivät ensi marraskuun Vendée Globeen. Ja juuri foilidatan keräämisen kannalta kisa on erittäin tärkeä. Se tarkoittaa myös sitä, että siellä purjehditaan koko ajan 100-prosenttisella teholla.”
”Tässä skenaariossa on tietty omat riskinsä. Esimerkiksi Hugo Boss laskettiin vesille vasta pari kuukautta sitten, eikä se ole vielä läheskään valmis. Mitä tahansa voi siis tapahtua.”
Kahvikisan lähtölinjalle asettuu sunnuntaina kuutisenkymmentä venettä. Niistä 28 edustaa Imoca60-luokkaa, jossa myös Huusela kilpailee. Suomalais-brittiläisen tiimin tavoitteena on pysyä muiden ei-foilaavien luokkatovereidensa mukana.
”Ei-foilaavia veneitä on mukana seitsemän. Nyt kun meitä on kaksi, niin me yritetään päästä aika lähelle starttilinjaa hyvän lähdön takaamiseksi”, Huusela kertoo.
”Helppoa se ei tule olemaan, sillä ei-foilaavilla veneilläkin on liikkeellä kova porukka. Muun muassa 2016 Vendée Globen voittaja Armel Le Cléac’h, joka purjehtii lajin nousevan tähden, Clarisse Crémerin kanssa.”
Yli viikon päivät kisakylässä viettänyt Huusela kuvailee fiilistään kisan alla ”hyväksi ja rauhalliseksi”. Rauhalliseksi siitäkin huolimatta, että puoli miljoonaa purjehdusfania Le Havreen vetänyt tapahtuma on ollut melkoista karnevaalia.
”Musiikki soi täällä koko päivän, ja ranskalaisen selostajan ääni, josta minä en juurikaan mitään ymmärrä, kaikuu korvissa jatkuvasti. Täältä on kiva päästä iltaisin hotellin rauhaan ja sunnuntaina sitten merelle. Meillä on vahva luottamus itsemme sekä veneeseen, ja uskon, että saadaan yhdessä Mikeyn kanssa veneestä paljon irti.”