Yksinpurjehtija Ari Huusela purjehti kuluneen kesän aikana IMOCA 60 -veneellään 6 000 merimailia. Jokainen maili on ollut valmistautumista sunnuntaina Ranskan Saint-Malosta starttaavaan legendaariseen Route du Rhumiin.
”Pitkä taival on taitettu, että olemme päässeet edes lähtölinjan lähelle IMOCA 60 -luokassa”, 30 vuotta purjehduskokemusta kartuttanut Huusela kertoi some-seuraajilleen saapuessaan Saint-Malon sataman sulkuun lokakuun 21. päivän aamuna. Sulut pitävät veneet turvassa jopa yhdeksän metrin vuorovesivaihtelulta.
4. marraskuuta startannut Route du Rhum jatkaa kesällä alkanutta Imoca Globe Series -kilpailukiertuetta. Se huipentuu marraskuussa 2020 Vendée Globeen – maailman vaativimpaan yksinpurjehduskilpailuun.
Huusela osallistui Route du Rhumiin myös neljä vuotta sitten, tuolloin tosin pienemmällä Class40 -veneellä. Tällä kertaa alla on ”yksinpurjehdusveneiden formula ykkönen”, ja myös panokset ovat kovemmat.
Vendée Globeen osallistuminen edellyttää karsintapisteiden keräämistä kiertueen aiemmista kilpailuista. Ja pisteitä saadakseen Huuselan on päästävä maaliin.
Vanhaa rommireittiä mukailevan kilpailun maali on 3 500 merimailin (6 400 kilometrin) päässä Karibian Guadeloupen saarella.
Maaliin pääseminen ei ole itsestäänselvyys, sillä neljä vuotta sitten 26 venettä joutui jättämään leikin kesken jo Biskajanlahdella ennen kuin kilpailu pääsi kunnolla alkamaan.
Tämänvuotinen Route du Rhum on erityinen, sillä kyseessä on sen 40-vuotisjuhlakilpailu. Atlanttia lähtee ylittämään myös ennätysmäärä veneitä – mukana on 124 kipparia yhdestätoista eri maasta. Huuselan Imoca-luokassa kilpailee 21 kipparia.
Route du Rhum on Ranskassa valtava spektaakkeli. Kisakylään, joka avattiin yleisölle 24. lokakuuta, odotetaan tänä vuonna yli kahta miljoonaa vierailijaa.
Huuselan veneen ohi kävelee päivittäin 300 000 turistia, jotka Huuselan tunnistaessaan huutavat ranskalaisittain ”Ari, Ari!”
Monille suomalaisille tämä voi tulla yllätyksenä, mutta Ranskassa yksinpurjehtijat ovat isoja julkkiksia – lähes rocktähtiä.
”Nimmareita on tullut jaettua aika paljon. Miljoonan vierailijan rajapyykki ylitettiin jo viime lauantaina”, Huusela kertoo.
Valtaosa Huuselan ajasta on mennyt kuitenkin kaikkeen muuhun kuin nimikirjoitusten jakamiseen. Kilpailuorganisaation tiedotustilaisuudet, haastattelut ja muu pr-työ ovat pitäneet Huuselan kiireisenä.
”Vain ruokataukojen aikaan saa hengähtää ja olla hetken omassa rauhassa. Muuten tekemistä on jatkuvasti aamusta siihen asti kun illalla menee nukkumaan”, Huusela jatkaa.
Huusela tavoitettiin Saint-Malosta viime keskiviikkona. Tuolloin miehellä oli tiedossa kippareiden briiffauksia ja kolme muuta haastattelua.
Myös veneessä riittää puuhaa ja valmisteltavaa aina lähtöviivalle asti. Masto on tarkistettu ja yhdeydenpitojärjestelmiä päivitetty.
”Ariel2 on nyt hyvässä kunnossa starttia varten. Eilen sille suoritettiin kilpailuorganisaation virallinen turvallisuuskatsastus, jossa vene käytiin läpi perästä keulaan.”
Pientä laittoa on kuitenkin vielä tiedossa. Esimerkiksi veneen pohja puhdistetaan kertaalleen ennen sunnuntain starttia. Lauantaina tiedossa on viimeinen kauppareissu, jolloin matkalle haetaan viimeiset tuoremuonat.
Huusela on ilmoittanut tavoitteekseen päästä määränpäähänsä noin kahdessa viikossa.
Tuoreimpia sääkarttoja analysoituaan Huusela toteaa tavoitteen pysyneen muuttumattomana.
”Tällä hetkellä tuuli näyttää ensimmäiselle purjehdusyölle melko kevyeltä. Toivottavasti tuulee kuitenkin sen verran, että pääsen Atlantille nopeasti. Vielä eilen kilpailujärjestäjät miettivät startin siirtoa maanantaille, sillä sääolosuhteet näyttivät poikkeuksellisen ilkeiltä.”
Keskiviikkona näytti siltä, että matkaan päästään alkuperäisessä aikataulussa, mikä lähdön koittaessa sunnuntaina toteutuikin.
”Ensi viikon keskivaiheilla Atlantille on luvattu voimakasta matalapainetta ja jopa 40 solmun etelätuulta. Tavoitteena olisi päästä luikahtamaan sen alapuolelta suotuisammalle alueelle, mutta onnistuminen riippuu siitä, miten nopeasti pääsen Englannin kanaalista ulos Biskajanlahdelle”, Huusela totesi ennen kisaa.
Huusela ei tavoittele kilpailussa voittoa. Ylin prioriteetti on päästä turvallisesti maaliin, sillä keskeyttämisestä ei arvokkaita luokkaliiton pisteitä tipu.
Seuraavan kerran päivitämme Arin kuulumisia kilpailun varrelta. Parhaiten pysyt kärryillä Huuselan kuulumisista vierailemalla Ari Huusela Ocean Racingin Facebook-sivuilla tai Route du Rhumin virallisilla kotisivuilla.