Tilaa
Jutut

Kuukauden vene: Club Swan 80 – Raivoisa joutsen

Club Swan -sarjan uusin tulokas on äärimmäisen radikaali niin näöltään kuin sydämeltään.

14.04.2021

Kirjoittajapasi nuutinen

KuvaajaROLEX/Carlo Borlenghi

Kesällä tulee viisi vuotta siitä, kun Club Swan 50 laskettiin vesille. Erittäin radikaali vene nosti Nautorin kertaheitolla takaisin kilpapurjehduksen kiinnostavampiin innovaattoreihin. Pian seurasivat yhtä ällistyttävät 36- ja 125-jalkaiset Club Swanit, ja nyt on tulossa ehkä sarjan hurjin jäsen.

”Tästä veneestä tulee peto”, lupaa Nautor Groupin varapääjohtaja Enrico Chieffi.

”Siitä tulee nopein 80-jalkainen pursi ikinä, ja pitkällä välillä seuraaviin.”

Suunnittelija on jälleen argentiinalainen venesuunnittelun supertähti Juan Kouyoumdjian. Tuttua on negatiivinen ketka, hyvin tasaisesti jaettu uppoama, dramaattisen leveä surffiahteri sekä kaksoisperäsimet. Siro kääntököli kantaa kuuden tonnin painoista bulbia vastapainoksi varsin taakse tuodun maston purjealalle, joka usean metrin pituisella keulapuomilla kasvatetaan avotuulilla huimaksi (neliöitä ei valitettavasti vielä kerrota). Uutta on kiertyvä, kapea nostoevä hieman mastonjalan etupuolella. Se tehostaa ohjausta ja antaa taktisia mahdollisuuksia tiukoissa ratataistoissa, joihin vene tähtää.

Perimmäinen tarkoitus on nimittäin iskeä siihen markkinaan, joka orastaa tasoitussääntöihin tuskastuvien maxipurjehtijoiden joukossa: Tulkaa mukaan eliittitason yksityyppiluokkaan, joka antaa enemmän iloa purjehdukseen, vaatii vähemmän varustelua ja jossa voittaja tiedetään sillä sekunnilla, kun ensimmäinen vene ylittää maalilinjan!

Koska Swanien mallisto on kasvanut huomattavan laajaksi ja uuden purren päämarkkina on Välimerellä, se valmistetaan Pietarsaaren sijaan Italiassa Persico Marinella. Emme silti luovu pitämästä Swania suomalaispurtena, emmekä ole huolissamme laadun säilymisestä. Italia ei ole vain saapasmaa, vaan maailman johtavia veneiden sekä niiden varusteiden valmistuksessa. Persico puolestaan on maan kärkiveistämöitä, johon ovat luottaneet niin VOR- kuin AC-kilpatallit.

Onhan tämä nyt paljon uskottavampaa kuin Puolassa valmistettava suomalainen amerikanpekoni.

Lue myös nämä

X