Tilaa
Jutut

Wallas testasi satoja eri diesellaatuja, biodieseleissä isoja eroja

Wallas testaa satoja eri diesel-laatuja. Myynnissä olevissa on isot erot ja parhaita pihtaillaan veneilijöiltä

06.11.2023

Kirjoittajamarkus ånäs

Dieseliä suurimmassa osassa lämmittimiään käyttävällä kaarinalaisella Wallaksella on hyvä näköala uusiin polttoaineisiin.

”Olemme testanneet eri biopolttoaineita jo 15 vuotta”, kertoo Wallaksen toimitusjohtaja Jussi Oksanen.

Nyt Wallaksella on menossa laaja projekti, jossa se tutkii eri jalostajien polttoaineita.

Wallasta kiinnostaa erityisesti uusiutuvien polttoaineiden ominaisuudet ja niiden poltossa tapahtuvat päästöt. ”On hämmästyttävää, miten suuria eroja polttoaineissa on”, kertoo Wallaksen tekninen johtaja Pasi Alvemaa.

”Vaikka kalorinen arvo saattaa olla sama, ne voivat olla aivan eri kamaa: toinen syttyy herkemmin, toinen ei millään. Samalla lailla toinen voi palaa kuumemmalla liekillä kuin toinen, näennäisesti samankaltainen polttoaine.”

Eri maiden välillä dieselit eroavat runsaasti toisistaan. Esimerkiksi Virossa ei kannattaisi tankata, Alvemaa näkee: ”Virossa on todella huonoa biopolttoainetta.”

Kaksi jalostajaa tuottaa Suomen markkinoille suurimman osan polttoaineista: Neste, jota käyttää myös Seapoint-ketju, sekä ST1:n ja hankintayhtiö Neot, joka ostaa polttoaineet mm. ST1:n omistamalta jalostamolta Göteborgista. Se hankkii ST1:n, Shellin ja ABC:n polttoaineet.

Alvemaa kertoo, että suurimmaksi osaksi Suomen markkinoilla oleva polttoaine on testeissä osoittautunut laadultaan erinomaiseksi.

”Säilyvyys on se ongelma.”

Toisen sukupolven Hydrotreated Vegetable Oil, eli HVO, ei kärsi samasta ongelmasta kuin vanhemmat FAME ja RME, jossa dieselbakteeriksi kutsutut pieneliöt kykenevät lisääntymään.

HVO-nimellä dieseliä myy ST1 ja Shell, mutta vain valikoidusti. FAMEa ja RME:tä ei ole myöskään Nesteen My tai Futura -dieseleissä, eikä sen eri veneasemaketjuille, kuten Seapointille toimittamissa biodieseleissä.

”Säilyvyyden kannalta ongelmallisia uusiutuvia komponentteja ovat FAME ja RME ja öljy-yhtiöt, jotka sekoittavat dieselin joukkoon FAMEa ovat Suomessa ST1, Shell ja ABC, RME:tä löytyy Ruotsista Shellin dieselistä.”

ST1:n ja Shellin tarjonnassa on kaksi tuotetta: Diesel Plus sisältää FAMEa, HVO Diesel puolestaan ei. HVO:ta on kuitenkin saatavissa vasta kolmeltakymmeneltä ST1 ja Shell -asemalta, joista vain yksi, Kuopion Bellanranta, on vesiltä saavutettavissa.

ABC:n Neroa ei saa yhdeltäkään veneasemalta.

Nesteen ja Neotin normaalilla biodieseleillä on Alvemaan mukaan testeissä ollut selvä ero, Nesteen hyväksi.

Toisaalta myös toisen sukupolven uusiutuvilla polttoaineilla on rajallinen säilyvyys.

Wallaksen testit vahvistavat, että ensimmäisen sukupolven biodieseleillä kyse on vain kolmesta kuukaudesta, ”sen jälkeen polttoaine muuttuu hyytelöksi”.

Toisen sukupolven dieselit kestävät vähän pidempää säilytystä.

Oikaisu 7.11.23: Neot on hankintayhtiö, joka ei valmista polttoaineitaan itse, kuten Vene-lehdessä (11/23) kerrottiin.

Parhaita täysin uusiutuvia polttoaineita ovat Neste MY ja Futura sekä ST1 HVO ja ABC Nero, mutta esimerkiksi HVO:ta saa ST1:n veneasemista vain Kuopion Bellanrannasta, Neroa ei mistään.

Lue myös nämä

X