VOR-miehistöt saapuivat eilen Kiinan kolmanneksi suurimpaan kaupunkiin. Matkaa Hongkongista oli vajaat 100 meripeninkulmaa.
Vestas puuttuu laivueesta, eikä veneen korjauksista oli tihkunut lisätietoja kisan mediavastaavilta. Seuraavan valtameriosuuden starttiin on kuitenkin vielä neljä päivää ja aikaa korjauksiin on silloin ollut lähes kaksi viikkoa. Vuoden 2008–09 kilpailussa Ericsson 3 -veneen delaminoitunut keula korjattiin Taiwanilla paljon syrjäisemmissä ja ankeammissa olosuhteissa. Seuraavan osuuden Tompe Johansonin vene voitti myöhästyneestä startista huolimatta!
Kiinalainen yleisö otti etenkin Dongfengin miehistön vastaan sydämellisin suosionosoituksin. Kippari Charles Caudrelier on pestannut kolme kiinalaista miehistöönsä – kuitenkin samat kaverit, jotka olivat mukana jo edellisessä maailmanympärikilpailussa. Hänen mukaansa kirjavan miehistön pitäminen yhtenäisenä on haaste, etenkin pitkien legien loppupuolella, kun väsymys iskee tosissaan.
Scallywagin kippari David Witt puffaa aasialaista kilpapurjehdusta toteamalla, että neljännellä osuudella voittaja ja kakkonen olivat Kaukoidän veneitä.
Dee Caffari, joka kipparoi Turn the Tide on Plastic -venettä, sanoo jokaisen päivän merellä olevan koulupäivän hänen miehistölleen. Menestykseen hän jaksaa vielä uskoa, vaikka tulokset tähän saakka ovat olleet vaatimattomat.
Brunelin kippari Bouwe Bekking on mukana kilpailussa, koska rakastaa tätä urheilulajia.
Huomenna kello 9 Suomen aikaa ohjelmassa on viides ratakilpailu. Dongfeng ja MAPFRE ovat ennen sitä tasapistein selkeässä johdossa, Brunel kolmas ja AkzoNobel neljäs.
Ratakilpailujen yhteistulosta käytetään ratkaisijana, jos jotkut veneet päätyvät tasapisteisiin varsinaisessa VOR-kilpailussa.
In-Port Race | Alicante | Lissabon | Kapkaupunki | Hongkong | Total | |
1 | Dongfeng | 6 | 5 | 7 | 7 | 25 |
2 | MAPFRE | 7 | 6 | 6 | 6 | 25 |
3 | Brunel | 4 | 7 | 2 | 4 | 17 |
4 | AkzoNobel | 2 | 4 | 5 | 5 | 16 |
5 | Vestas 11th Hour Racing | 5 | 3 | 4 | DNS | 12 |
6 | Sun Hung Kai/Scallywag | 3 | 2 | 1 | 3 | 9 |
7 | Turn the Tide on Plastic | 1 | 1 | 3 | 2 | 7 |