Dongfeng ja Turn the Tide on Plastic ottivat huonon startin noin 6 m/s merituulessa, mutta pääsivät ensimmäisellä avotuuliosuudella Brunelin ohi, koska Bouwe Bekkingin miehistö taisteli pitkään tiimalasille kiertyneen code 0 -purjeensa kanssa.
Charles Caudrelierin ohjaama Dongfeng oli jälleen nopea ja saavutti kahta johtavaa venettä, mutta ohitusyritykseen vauhti ei riittänyt. Veneen miehistöön oli otettu erittäin kokenut uusiseelantilainen Stu Bannatyne. Myös Dee Caffari oli vaihtanut kolme miehistön jäsentä Turn the Tide on Plastic -veneessään.
Vestas oli saanut uuden takilan, mutta vene näytti hitaalta – trimmit eivät ilmeisesti vielä olleet kohdallaan. Vene on kuitenkin valmis sunnuntai-iltana starttaavaan valtameriosuuteen.
Scallywag saapui etappisatamaan torstaina iltapäivällä ja kippari David Wittin mukaan miehistö on päättänyt jatkaa kisaa kunnioittaakseen Eteläisellä valtamerellä kadonneen John Fisherin muistoa. Vene nostettiin kuiville huoltoa varten heti, kun takila ensin oli irrotettu. Parin viikon huolto on tarkoitus tehdä kolmessa päivässä – luultavasti se onnistuu, koska työn alla on enää yksi vene. Volvo Ocean Racen Boatyard-pomo Neil Cox uskoo näin, edellyttäen, ettei tarvita hiilikuitukorjauksia, jotka aina vievät oman aikansa.