Tilaa
Jutut

Veneen lisävalot – Näkymää tyrskyyn

08.01.2024

KirjoittajaMarkus Ånäs

Veneilykausi on pidentynyt etelärannikolla viime vuosina talven kuukausille. Siinä missä esimerkiksi Helsingin jättimäiselle Verkkosaaren telakalle seuroilla olivat vielä 2010-luvulla viimeiset yhteisnostot marraskuun alussa, nyt niitä järjestetään pari viikkoa myöhemmin. Saaristossa veneillään asian kanssa useampina talvina läpi vuoden.

Talvella pimeä tulee kuitenkin aikaisin. Jos edes hämärissä haluaa tulla satamaan, siellä pitäisi olla jo neljän aikaan iltapäivästä. Ja moni ei halua: vesillä oloaikaa venytetään mahdollisimman pitkään.

Ratkaisu on lisävalopatteristo.

Perinteisesti veneissä on ollut katolla käsikäyttöinen hakuvalo. Se puolustaa paikkaansa edelleen, mutta yhä useampi sijoittaa veneeseen myös kiinteitä lisävaloja.

Ammatikseen veneilevillä sellaiset jo ovat: esimerkiksi venehuoltoja saaristossa Norrskatassa tekevältä Sebastian Franzénilta löytyy leveä ledipaneeli. Toisaalta kun olen käynyt tekemässä vapaa-ajan veneistä artikkeleita, lisävalot ovat jo myös lähes kaikissa harrastuskalastusveneissä.

Suomen menestyneimpiin ammattilaiskalastajiin lukeutuva Antti Anttila työskentelee veneellään kalastusoppaana. Hän löi keulaan ”täydellistä heittokalastusvenettä” rakentaessaan Ocean Visionin BullPro-sarjan lisävalon. Syy oli kuulemma juuri niissä viimeisissä minuuteissa, jotka halutaan viettää satamamanöövereiden sijaan kohteessa meritaimenkarilla.

Ocean Visionin tuotteet löytyvät muun muassa Pohjois-Suomen avolavakansan luottovarustajan Lumisen valikoimista. Se on Euroopan suurin ajoneuvovalaisimien verkkokauppa. Kotimainen BullPro puolestaan suunnittelee työvaloja muun muassa ammattityökoneisiin maanteiltä kaivoksiin.

Yritysten yhteys vesille ei ole luonteva – muuten kuin kaupallisessa mielessä: markkina kasvaa.

Veneilyvarusteiden tukkukaupan Maritimin toimitusjohtaja Kim Tigerstedt kertoo, että erilaiset työvalot ovat tulleet viime vuosina valikoimiin myös veneilyyn erikoistuneissa liikkeissä. Niiden myynti on kehittynyt vuosittain ”useilla kymmenillä prosenteilla”.

Samoin kuin pohjoisen teiden mörkövankkureissa, joissa lisävalopatteristoihin panostetaan usein näyttävyys edellä, myös vesillä enemmän on aina paremmin. Ja mikä parasta: toisin kuin maanteillä, vesillä valotehon määrää ei ole rajoitettu. Eräs turkulainen veneilijä, jota haastattelin vene-esittelyn merkeissä, kertoi, että hän osti vahingossa väkevän työvalon, joka oli laiton maantieliikennekäyttöön – eli se löysi paikkansa matkaveneen katolta. Hän kun veneilee ”jäistä jäihin”.

Mutta: myös vesillä on syytä olla vastuullinen muita kulkijoita kohtaan, vaikka niitä olisi talvella vähemmän.

Ocean Vision by Bull Pro

  • Mikä: Bull Pron Vision Marinelle suunnittelema vesikulkuneuvoihin tarkoitettu sarja lisävaloja (40–120W). Molemmat tuotemerkit ovat suomalaisen Startaxin.
  • Miksi: Hakuvalo löytyy useimmista veneistä, mutta kiinteä lisävalo puolustaa paikkaansa, sillä se jättää kädet vapaaksi. Niiden teho on myös merkittävämpi kuin perinteisten hakuvalojen ja keila suurempi, jolloin maisemasta, vedestä sekä jäälautoista saa kattavamman kuvan. Lisävaloja sijoitetaan tyypillisesti partaaseen tai keulaan, mutta myös ylös targakaareen, jolloin se näyttää samalla veneen keulatiloihin satamassa. Ja onhan se nyt rouheaa, kun voi valaista koko lähitienoon aina avaruutta myöten!

Lue myös nämä

X