Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Huolto

Veneen keväthuolto: Merikelpoisena vesille

Uuteen kauteen syöksyessä jää helposti väliin pieniä, mutta oleellisia tarkistuksia veneestä. Tämä lista auttaa muistamaan tärkeimmät kohdat ennen veneen vesillelaskua.

13.04.2020

KirjoittajaPasi Nuutinen, Tuomo Kanerva

KuvaajaJuha Virtanen, Markus Pentikäinen

Kunnostustyöt on helpompi tehdä maissa kuin vesillä. Vaikka tarkistettavia asioita näyttää olevan paljon, suuri osa niistä vaatii normaalikuntoisessa veneessä todellakin vain tarkistuksen: työmäärä ei ole loputon, mutta kippari saa mielenrauhaa ja koko venekunta sekä turvallisuutta että mukavuutta.

Tähän listaan on koottu tehtäviä aiheittain, venetyyppejä erottelematta. Joka kohtaa ei löydy kaikista veneistä, mutta yhteisiä asioita on enemmän kuin erillisiä.

Erityisesti moottoreiden ja vetolaitteiden kohdalla pitää kaivaa esiin valmistajan huoltokirja. Merkki- ja tyyppikohtaisesti eroja on niin paljon, että yleisen tason ohjeet jäävät väistämättä karkeiksi. Suuri apu on siitä, että nykyisin moniin vanhoihinkin malleihin löytyy yllättävän hyvin huoltokirjoja suoraan netistä ladattavina. Valmistajan ja maahantuojan sivujen lisäksi kannattaa googlata merkki- ja tyyppinimillä harrastajien keskustelufoorumeita.

Veneen mukana tuleva käyttäjän käsikirja on mainio opas veneen ylläpitoon ja tekniikkaan.

Runko ja kansi

Gelcoat-pinnan yleistarkistus, pesu ja rungon vahaus ovat vuosittaisia tehtäviä. Eliönestomaalia ei tarvitse joka kevät vetää koko pohjaan, kuluneimpien kohtien ja vesirajan uusiminen riittää.

Kaikki läpiviennit tarkastetaan. Kokeile hanojen ja venttiilien toimivuus ja voitele ne. Uusi huonot letkukiristimet. Tarkista kaiku- ja lokiantureiden kiinnitys ja oikea asento holkissaan.

Kannella etsitään vuotokohtia ikkunoiden, luukkujen ja helojen luota. Niiden päälle lasketaan vettä sangolla tai letkulla apurin etsiessä vuotoja sisäpuolelta. Valumajälkien löytämisessä auttaa, kun levittää ensin hieman vauvantalkkia epäilyttävään kohtaan.

Irrotettavien puuosien korjauslakkaus kannattaa tehdä lämpimässä tilassa, joissa kuivuminen tapahtuu parhaiten. Tee kiinteisiin osiin kevyt hionta ja korjauslakkaus. Öljypintaisiin riittää puhdistus karkealla sienellä ja uusi öljyäminen.

Tarkista ovatko rungon läpiviennit tiiviit ja hanat toimivat.

Hallintalaitteet

Kaukohallintalaitteen kaapelit voidellaan tarvittaessa. Liitännät moottorin päässä tarkistetaan ja voidellaan.

Hydrauliohjauksesta tarkistetaan nesteen määrä. Jos haihtumisen lisäksi on tapahtunut vajumista, käy letkut liittimineen läpi vuodon löytämiseksi.

Kokeile kaapeliohjauksen toimivuutta. Jos se tuntuu raskaalta tai välystä on liikaa, tutki kaapeleiden oikea kireys ja pylpyröiden kunto. Kvadrantista ja ohjaustangosta tutkitaan etenkin pallonivelten välykset ja muttereiden kireydet. Ohut kerros merivettä kestävää vaseliinia nivelien suojaksi.

Peräsinakselin kireys tarkastetaan. Väljyys voi kieliä kuluneista laakereista ja nostaa akselille tulevaa kuormitusta.

Hydrauli­ohjauksen ja ohjaustehostimen nestemäärä on hyvä tarkistaa.

Tee itse: Hydrauliohjauksen ilmaus

Sähköt

Kaikki akut vaativat latauksen keväällä, perinteiset nesteakut myös akkunesteen (tislattua vettä) määrän tarkistuksen, jonka yhteydessä happojen tilan voi tarkastaa ominaispainomittarilla.

Tarkasta akkujen kiinnitys. Ennen kenkien kiinnitystä puhdista hapettumat navoista ja voitele ne, jotta kosketus pysyy kunnossa koko kauden.

Sulaketaulu käydään läpi (varasulakkeet ostoslistalle) ja kokeile kaikkien sähkölaitteiden toiminta. Tarkista liittimien kunto ja anna niille suihke kosteudenpoistajaa.

Venesähkön lyhyt oppimäärä: Yksi, kaksi vai kolme akkua?

Venesähkön lyhyt oppimäärä: Mitä veneilijän on tiedettävä sähköstä?

Akkujen kiinnitys ja kunto on syytä tarkistaa.

Akku ajoissa kesäkuntoon

Voimalinja

Moottorin ja vetolaitteen huollot tehdään laitekohtaisten ohjeiden mukaan.

Pakollisia toimenpiteitä ovat öljynvaihto (määrän tarkistus), siipipyörän tarkistus (vaihto) ja glykolin poisto (ongelmajätettä). Laturin hihnan kireys tarkistetaan, ja varmistetaan varahihnan mukana olo veneessä.

Polttoainejärjestelmän puhtaus tarkistetaan tankista alkaen. Polttoaineletkujen kunto on tutkittava vuosittain, sillä etanolipitoinen bensiini rasittaa niitä vanhoja laatuja enemmän. Suodattimet vaihdetaan ja vedenerotin tyhjennetään. Lisätään tankkiin uutta polttoainetta ja täytetään varakanisteri. Vanhat dieselmoottorit voivat vaatia ilmauksen. Koekäynnistetään.

Vaihda polttoainesuodatin. Tarkista myös ankkurin ketju, sakkelit ja veneen köydet.

Jäähdytysnesteen määrä tarkistetaan. Meriveden ottoaukko ja merivesisuodatin puhdistetaan, laponestoventtiilin toiminta tarkistetaan.

Vetolaitteesta tarkistetaan öljytaso. Laskemalla alapropusta lirauksen vanhaa öljyä arvioidaan sen vaihtotarve: kirkas on hyvää, samea huonoa.

Vetolaitteen voitelukohteissa on rasvanipat, akselivetoinen kaipaa rasvaa potkurinakselin boksiin.

Läpivientien paljekumit suositellaan perävetolaitteissa vaihdettavaksi joka toinen ja S-vetolaitteessa joka seitsemäs vuosi. Tarkista silti vuosittain.

Anodit tulee löytyä vetolaitteesta, potkuriakselista ja kölistä. Vaihda, kun anodista on kulunut noin puolet. Myös moottoreiden sisällä voi olla anodeja, joiden sijainnit ja vaihto-ohjeet selviävät ohjekirjoista.

Kuluneet anodit kannattaa vaihtaa uusiin.

Potkuriakselin laakerin väljyys kokeillaan liikuttamalla akselia sivusuunnassa. Parin millin liike kehottaa jo laakerin vaihtoon, muuten värinät voivat johtaa isompiin vaurioihin. Tapauksesta riippuen työ vie tunnin, pari tai koko päivän.

Pronssipotkurin voi puhdistaa karkealla kangaslaikalla. Taittolapapotkurin nivelet voidellaan. Tarkista potkurin kiinnityksen jälkeen, että mutterin lukitussokka on paikoillaan. Sitten tarkista asia toisen kerran.

Turvatarkastukset

Sammuttimet vaativat nykyisin vuosittaisen tarkastusleiman, sen puute voi olla sakotusperuste. Seuroihin kuuluvissa veneissä katsastaja varmistaa hätärakettien päiväykset, muut huolehtivat asiasta itse.

Kaasujärjestelmä käydään läpi joka vuosi, vaikka letkujen uusimisväliksi suositellaan enintään viittä vuotta. Varmista kaasupullokotelon tuuletuksen toimivuus, pullon kiinnitys ja tee vuototesti.

Kokeile kaikkien pilssipumppujen toiminta, niin sähköisten kuin manuaalisten.

Tarkista ankkuriketju etsien syöpyneitä ja vääntyneitä lenkkejä. Kiinnitä erityistä huomiota sakkeleihin. Käy läpi myös kaikki köydet, heitä pois kuluneet ja rispaantuneet, ja hanki tilalle riittävän vahvat sekä pitkät uudet.

Käy läpi ensiapupakkauksen sisältö, ja vaihda vanhentuvat lääkkeet uusiin.

Elektronisia navigointilaitteita käyttävän on tarkistettava, onko kartta- tai muihin ohjelmiin tullut päivityksiä. Uusintatarve täytyy luonnollisesti arvioida myös paperikarttojen osalta.

Itsestäänselvyyksiä

  • Suurimmankin innon keskellä tarkista, että nämä ovat mukana neitsytmatkalla.
  • Tankki täynnä ja varakanisteri.
  • Kiinnitys- ja hinausköydet.
  • Kartta
  • Pelastusliivit
  • Toimiva kännykkä
  • Meripelastuksen puhelinnumerot: Merellä 0294 1000 (VHF 16, VHF-DSC 70), Sisävesillä 112

Mukavuustarkistukset

Joustavat juomavesitankit voi yleensä irrottaa ja puhdistaa kotona sterilointitablettien ja pulloharjan avulla. Huoltoluukuilla varustettuja kiinteitä tankkeja pääsee ainakin osin hankaamaan sisäpuolelta pinttyneen lian irrottamiseksi. Muuten käytä puhdistusliuoksia tai -tabletteja. Samoilla aineilla puhdistuvat letkut, sillä huuhteluja saattaa tarvita useita, ennen kuin makuhaitat häviävät. Asiaa auttaa hanaan kiinnitettävä aktiivihiilisuodatin.

Tee itse: Makeavesijärjestelmän keväthuolto

Pentterin juoma- ja merivesipumppujen toiminta tarkistetaan unohtamatta ottopään suodattimien puhdistusta.

Septijärjestelmän kaikkien hanojen, venttiilien, pumppujen, letkujen ja liittimien toiminnan ja tiiveyden tarkastaminen on huomattavan paljon siistimpää puhdasta vettä käyttäen.

Kaasujärjestelmän vuototesti

  • Sivele letkujen pintaan saippuavettä.
  • Laita kaikkien kaasulaitteiden sulkuventtiilit kiinni.
  • Avaa pulloventtiili.
  • Etsi letkuista ja liitoksista kuplivia kohtia, tarvittaessa sivele lisää saippuavettä.
  • Kiristä vuotavat liitokset ja vaihda letkut.
  • Testaa uudestaan. Jos vuoto ei lopu, ota yhteyttä kaasuasentajaan.

Lakkausvinkkejä

Veneen sisätiloissa lakkaus voi edellyttää hengityssuojaimen käyttöä.

  • Älä lakkaa suoraan purkista. Ota tarvitsemasi määrä puhtaaseen astiaan, sulje lakkapurkki heti ja säilytä sitä pölyttömässä paikassa.
  • Pyyhi pinta nihkeällä liinalla ennen lakkausta. Säilytä liinaa ilmatiiviissä (= pölyttömässä) astiassa.
  • Huomioi käyttöohjeen lämpötilavaatimus myös kuivumisajalle. Kun lämmität lakka-astiaa hieman vesihauteessa, niin lakka levittyy helpommin.
  • Jos lakkaat tiikkiä, pinnan puhdistus asetonilla parantaa lakan tarttumista.
  • Pyyhi lakkaustila pölyistä huolellisesti ennen töihin ryhtymistä: hyllyt, lattiat seinät ja kaikki pinnat.
  • Kuivata esineet pystyasennossa, silloin pöly tarttuu huonommin.
  • Lakkaa kerrallaan pieniä, neliönmuotoisia alueita, sivellen sekä syiden suuntaan että poikittain. Pienten alueiden reunat pysyvät tuoreina niin kauan, että seuraavan neliön lakka sulautuu niihin hyvin.
  • Järjestä hyvä valaistus ja katso usein läheltä pintaa, että lakkaa on varmasti joka kohdassa.
  • Veneen sisätiloissa lakkaus voi edellyttää hengityssuojaimen käyttöä.
  • Veneen mukana tuleva käyttäjän käsikirja on mainio opas veneen ylläpitoon ja tekniikkaan.
X