Tilaa
Huolto

Tee itse: Hydrauliohjauksen ilmaus – Ilmat pihalle ohjauksesta

Hydrauliojaus on parhaimmillaan kevyt ja tarkka. Se vaatii vain vähän huoltoa, mutta säännöllisiä tarkastuksia. Vuotava ohjaus voi olla jopa vaarallinen.

28.05.2019

KirjoittajaTuomo Kanerva

KuvaajaMarkus Pentikäinen/Otavamedia

Hydrauliohjaus kuuluu nykyään useimman yli 100-hevosvoimaisella moottorilla varustetun veneen vakiovarusteisiin. Hydrauliohjaus on kaapeliohjaukseen verrattuna usein kevyempi ja siten mukavampi käyttää.

Hydrauliohjaus on myös poikkeustilanteissa kaapeliohjausta turvallisempi. Ohjauskaapelin katkeaminen on harvinaista, mutta se johtaa moottorin hallinnan täydelliseen menettämiseen. Katkennut kaapeli ei enää pidättele moottoria, joka kääntyy silmänräpäyksessä ääriasentoon. Hydrauliohjauksessa sylinterissä oleva hydrauliöljy hidastaa moottorin kääntymistä, vaikka letkut katkaistaisiin täysin poikki.

Toisaalta hydrauliohjaus vaatii säännöllisiä tarkastuksia. Hydraulijärjestelmät nimittäin vuotavat aina hieman, ja mitä vanhempi ohjaus on kyseessä, sitä enemmän se yleensä vuotaa. Tästä johtuen hydrauliohjauksen öljytaso tulee tarkistaa muutaman kerran kauden aikana ja lisätä öljyä tarvittaessa. Öljytason tarkastusten yhteydessä tulee käydä läpi myös letkut ja liittimet.

Mikäli öljytaso laskee aina tarkastusten välillä minimiin, on järjestelmässä vuoto, joka täytyy paikantaa ja korjata. Öljyä voi valua esimerkiksi löystyneestä liittimestä, mutta vaurio voi olla myös letkussa, joka on kulunut rikki. Letkun vauriokohta voi sijaita myös veneen rungon sisällä kulkevassa kaapelikourussa, mistä sitä on vaikea havaita.

Ehjäänkin järjestelmään voi vuosien aikana päästä kertymään pieniä määriä ilmaa, joka vaikuttaa ohjauksen toimintaan. Järjestelmässä olevat ilmakuplat tuntuvat ohjauksessa joustona ja pahimmillaan ohjauksen nykimisenä.

Hydrauliohjauksen ilmaamiseen tarvitaan pumppuyksikön täyttöaukkoon sopiva nippa, täyttöpullo ja niiden väliin sopiva noin 20 senttimetrin mittainen letku. Edellä mainitut tarvikkeet toimitetaan hydrauliohjauspakettien ja uuden veneen mukana. Mikäli ilmaukseen tarvittavat välineet ovat kadonneet tai rikkoutuneet, on uusien etsiminen hyvin hankalaa. Ainakaan pääkaupunkiseudun venetarvikeliikkeistä ei sopivia liittimiä tai vastaavaa ilmauspakettia löytynyt erikseen myytävänä.

Huoltoliikkeet tekevät hydrauliohjauksen ilmauksia ja niillä on käytössään puoliautomaattiset ilmauslaitteet, joilla ilmaus onnistuu varmemmin ja nopeammin kuin käsikäyttöisillä välineillä.

Hydrauliohjauksen ilmaaminen on kahden hengen työ. Muuten tarvitaan vain sopiva lenkkiavain, öljypullo, letku ja sovite.

Huoltoliikkeet tekevät ilmauksen puoliautomaattisella ilmauslaitteella vaivattomasti.

Kuplat pois

Hydrauliohjauspaketin mukana toimitettavalla ilmaussarjalla järjestelmän ilmaus aloitetaan liittämällä täysi öljypullo sovittimen avulla pumppuyksikön täyttöaukkoon. Öljypullon pohja leikataan irti, jotta sylinteristä valutettua öljy voidaan kierrättää takaisin järjestelmään. Täyttöpulloa ei saa päästää tyhjenemään!

Öljyä pumpataan järjestelmän läpi kääntämällä ohjaus ääriasentoon, avaamalla syöttöpuolen ilmausnippa ja valuttamalla öljyä astiaan. Öljy kulkee järjestelmän läpi vain kun rattia kääntää. Sama toimenpide suoritetaan molemmille puolille useita kertoja, kunnes järjestelmästä tulee tasaisesti kirkasta öljyä. Ilmausnippa tulee sulkea aina ennen kuin rattia aletaan kääntää vastakkaiseen suuntaan, sillä muuten järjestelmä imee ilmausnipan kautta ilmaa. Sylinterin molemmilla puolilla on omat ilmausnipat.

Kone ääriasentoon ja nippa auki sen aikaa, kunnes ulos valuu kirkasta öljyä. 

Rattia käännellään ilmauksen aikana muutaman kerran ääriasennosta toiseen.

Mikäli ilmausnipasta tulee öljyä katkonaisesti, on järjestelmässä ilmaa. Ilma voi myös olla hyvin pieninä kuplina öljyn seassa, mikä tekee öljystä sameaa. Täysin ilmaton öljy on kirkasta. Sameaa öljyä kannattaa seisottaa ennen sen kaatamista täyttöastiaan, jotta ilma pääsee poistumaan öljystä.

Lopuksi täyttöastian annetaan tyhjentyä, jotta se voidaan irrottaa. Öljyä pumpataan läpi, kunnes öljytaso on pumpussa hieman täyttöaukon alareunan alapuolella. Vaakatasoon asennetussa pumpussa öljytaso saa olla korkeintaan noin 5 mm täyttöaukon alareunan alapuolella. Vinoon asennetussa pumpussa öljytason ja alareunan väliin saa jäädä korkeintaan noin sentti.

Öljytaso ei kuitenkaan saisi olla aivan kiinni täyttöaukon alareunassa, sillä öljyllä tulee olla hieman tilaa laajentua. Pyöritä rattia muutaman kerran laidasta laitaan ja tarkasta öljytaso uudelleen. Mikäli taso on laskenut, on järjestelmässä edelleen ilmaa.

Lue myös nämä

X