Huolto

Akku ajoissa kesäkuntoon

Akku on veneen sähköjärjestelmän sydän. Se ottaa vastaan ja jakaa eteenpäin sähköä mitä moninaisimpiin tarkoituksiin. Monet dieselit käyvät myös ilman akkua, mutta nykyaikaiset tietokoneohjatut moottorit ovat täydellisen riippuvaisia sähköstä.

11.03.2019

KirjoittajaAri Inkinen

KuvaajaVeneen arkisto

Akun kevättarkastus on yksinkertainen. Jos akku on syksyllä huollettu ja se on talven mittaan kerran tai pari ladattu, ei keväällä ole juuri muuta tehtävää kuin pintojen puhdistus. Yleisimmin käytetty lyijyakku kestää hyvin pakkasta ladattuna, mutta tyhjänä se jäätyy noin 11 asteen pakkasessa. Niinpä sähköjärjestelmän tarkastus kannattaa aloittaa akusta: onko se ulkoisesti ehjä? Pullisteleeko kuori? Jos akun kuoressa on halkeamia tai pullistumia, niin vanha akku menee vaihtoon, sillä on häviävän pieni mahdollisuus, ettei vähintään yksi kennoista ole mennyt oikosulkuun. Alhainen varaustila on akulle muutenkin myrkkyä, sillä kennojen pintoihin kertyy kuonaa, joka helposti leijuu akun pohjalle ja ennen pitkää oikosulkee kennon.

Jos akku on ehjä, tarkastetaan akkunesteen määrä. Akkunesteellä on taipumus haihtua, joten jos vajausta ilmenee, kaadetaan akkuun tislattua akkuvettä (ei missään tapauksessa johtovettä) merkkiin saakka.

Ennen kuin akku kiinnitetään takaisin veneen sähköjärjestelmään, se ladataan. Tavallinen halpa verkkolaturi käy, mutta tällöin lataaminen saattaa kestää parikin vuorokautta. Lopeta lataus, kun akku on täynnä. Täyden akun napajännite on vähintään 12,8 volttia. Ylilataus haihduttaa akusta nesteet. Akku- ja sähkötöissä on kätevä apulaite pieni halpa digitaalinen jännitemittari. Varaustila avoimissa akuissa mitaaan perinteisesti akkuhapon ominaispainomittarilla.

Tarkasta, että akkukengät ovat kunnolla kiinni akun navoissa. Suojaa navat ja kengät akkurasvalla tai vaseliinilla. Pidä huoli, että akku on kunnolla kiinni veneessä. Painava akku rasittaa kiinnitysliinojaan uskomattoman paljon aallokossa ja jyrkissä kaarteissa.

AKKUSANASTOA

Lyijyakuista puhutaan monilla eri nimillä, jotka ovat osin päällekkäisiä. Seuraavilla peruskäsitteillä asioiden pitäisi avautua.

Nesteakku on lyijyakun perustyyppi, jossa akkuhappo on vapaana nesteenä akkulevyjen välissä. Se voi olla normaalisti huollettava, vähäistä huoltoa tarvitseva tai huoltovapaa.

AGM on suljettu akkutyyppi, jossa rikkihappo on sidottu lasivillamattoon (Absorbed Glass Mat). AGM-akkuja käytetään paikallisakkuina ja veneiden käyttöakkuina.

Geeliakku on toinen suljettu akkutyyppi. Sen elektrolyytti on geelimäisessä muodossa.

Massalevyakku on lyijyakuissa yleisin rakennetyyppi. Sen lyijylevy muodostuu levyristikosta ja aktiivimassasta. Mikä tahansa edellä mainituista akkutyypeistä voidaan totetuttaa massalevyrakenteella.

Putkilevyakku on paikallis- ja ajovoima-akkutyyppi, jota on saatavilla avoimina että suljettuina versioina. Putkiakun etuihin kuuluu tavanomaista pidempi käyttöikä.

X