Huolto

Venesähkön lyhyt oppimäärä: Yksi, kaksi vai kolme akkua?

Kaksoisakkujärjestelmä varmistaa moottorin käynnistyksen kaikissa olosuhteissa.

01.07.2019

Kirjoittajaja kuvat Esa Mäkinen

Sähkölaitteet yleistyvät veneissä nopeaan tahtiin. Niiden mukana kasvaa virran kulutus. Kun ennen sähköä tarvittiin moottorin käynnistyksen
lisäksi lähinnä valoihin, tultiin toimeen yhdellä akulla.

Nyt veneissä on jo useita runsaasti virtaa kuluttavia laitteita. Pahimpia syöppöjä ovat jääkaappi ja lämmityslaite, jotka molemmat kuluttavat jopa useita ampeereja tunnissa. Uusimpina virralle ahneina laitteina veneisiin ovat ilmestyneet 12 voltin tasavirtaa 230 voltin vaihtovirraksi muuntavat invertterit. Niistä tehokkaimpien kulutus lepotilassa voi olla yhden ampeerin luokkaa.

Ei siis ihme, että joskus ei lämmitin enää aamulla toimi eikä moottori käynnisty. Tilanteen voi estää kaksoisakkujärjestelmällä. Siinä käynnisty- ja käyttöakut on kytketty toisistaan riippumattomiksi.

Lisävarmistuksena järjestelmään voi kuulua vielä diodipaketti, joka estää käynnistysakun purkautumisen käyttöjärjestelmään.

Piirroksessa 1 on esitetty yksinkertainen ja toimintavarma järjestelmä. Siinä laturi lataa molempia akkuja aina moottorin käydessä. Järjestelmän huono puoli on, että käyttöakulta ei voi ottaa tarvittaessa lisävirtaa starttiakulle ilman apukaapeleita.

Molemmille akuille on omat kaksiasentoiset pääkytkimensä, joihin akkujen plusnavat on yhdistetty. Laitteiden tarvitsema virta käyttöakulta  otetaan vasta pääkytkimen ja laturin välistä, ei akun ja pääkytkimen välistä.

Suoraan käyttöakun plus-navalta otetaan virta vain niille laitteille, joiden tulee toimia myös pääkatkaisimen ollessa OFF-asennossa. Näitä ovat automaattinen pilssipumppu, lämmityslaite ja mahdolliset hälyttimet. Myös nykyaikaiset radio-cd -soittimet tarvitsevat muistitoiminnoilleen jatkuvan virran.

Valinta pääkytkimellä

Toinen yleinen akkujen kytkentätapa on esitetty piirroksessa 2. Siinä voidaan neliasentoisesta päävirtakytkimestä valita käyttöön jompi kumpi akku tai molemmat samaan aikaan. Järjestelmä ei vaadi diodeja, jotka nappaavat pienen osan latausjännitteestä omaan käyttöönsä. Toisaalta järjestelmä vaatii käyttäjäänsä muistamaan, mikä asento on käytössä.

Huono puoli on sekin, että laturi lataa vain sitä akkua, joka on käytössä. Pääkytkintä ei tulisi koskaan jättää moottorin seistessä molempia asentoja kuluttavaan asentoon (1 ja 2, monissa kytkimissä engl. BOTH), koska käynnistysakku voi tällöin purkautua käyttöakun rinnalla.

Muutenkin on suositeltavaa käyttää vain yhtä akkua kerrallaan: päivällä ajossa käytetään ja ladataan yhtä illalla vaihdetaan käyttöön toinen. Jos siinä ei virta riitä aamulla moottorin käynnistämiseen, saadaan ladatusta ja levänneestä ykkösakusta lisävirtaa.

Pääkytkintä ei saa koskaan kääntää OFFasentoon moottorin käydessä. Tällöin saattaa laturi rikkoutua ja moottorin ohjauselektroniikkakin  vaurioitua.

Tässäkin järjestelmässä laitteiden tarvitsema virta otetaan vasta pääkytkimeltä, ei suoraan akuilta – pois lukien jo edellä mainitut laitteet, jotka tarvitsevat jatkuvan virran.

Lisää akkuja

Kun virrankulutus on todella suurta, tulee käyttöakkujenkin olla riittävän kokoisia, esimerkiksi 120-150 ampeerituntisia. Ne ovat vielä venekokoa, siitä suuremmat ovat jo kalliita ja hyvin raskaina hankalia käsitellä.

Toinen, ehkä akkujen kokoa ajatellen kätevämpi tapa hankkia lisäkapasiteettia on kasvattaa käyttöakkujen määrää. Kaksi 105 ampeeritunnin akkua korvaa yhden 200 Ah:n akun.

Akut on muistettava kytkeä rinnan, eli plussa plussaan ja miinus miinukseen. Tällöin jännite pysyy 12 voltissa eikä järjestelmä vaurioidu.

Akkujen on oltava samaa kokoa ja samaa tyyppiä, ettei niiden latauksessa tule ongelmia. Ne tulisi myös uusia samanaikaisesti.

Akkujen kokoa ja määrää kasvatettaessa tulee arvioida laturin kykyä selvitä niiden lataamisesta. Esimerkiksi nykyaikaisissa  dieselvenemoottoreissa laturi tuottaa yleensä 70–100 ampeeria. Sillä selvitään hyvin kahden noin 100 Ah:n akun lataamisesta.

Jos akkukapasiteettia on selvästi enemmän, tulee laturi vaihtaa tehokkaammaksi tai hankkia rinnalle toinen laturi. Lisälaturin asentaminen on mahdollista moniin venemoottoreihin.

X