Tilaa
Jutut

Merimyyrän messistä toukokuussa 2009

04.06.2009

KirjoittajaVenelehti

Toukokuu
BermudaAzorit

___________________________________________________________________________________
Katso Merimyyrien reitti kartalta.
___________________________________________________________________________________

Torstai 28.5. merellä 44°23,83 P, 19°15,70 L

Matkaa jäljellä 663 mailia, jossa meidän mielestämme on kuusisataa liikaa. Eilen iski akuuutti paniikkihäiriö: eikö täällä ole ketään, ei kaloja, lintuja, laivoja, ylipäätään ketään?! Vene tuntui liian pienelta ja kaikki jutut jo juteltuina. Mieleen hiipi vääjäämättä ajatus päästä pois täältä, mutta miten? Sitä sitten ratkottiin. Mika on meripelastushelikopterin toimintasäde? Pysähtyykö tankkeri poiminaan meidät? Lähtisitkö sukellusveneen kyytiin? Päätettiin jatkaa myyrällä ja tulikin parempi mieli, kun pohdittiin asiaa kunnolla. Tästä tuli mieleen lähtökynnys suuren maailman pelastukseen!

St. Martinin ja Azorien välissä oli katamaraani, josta masto oli poikki ja diesel loppu. Veneessä viisi henkeä, joista kolme lasta, kaikki alle 13-vuotiaita. Meripelastus kysyi vain, onko välitöntä hengenvaaraa? Kun sitä ei ollut, lupasivat he kertoa lähistön aluksille, että jos joku poikkeaa reitiltään ja tuo heille dieseliä. Veneilijät ja muuan rahtari tiputti parit kannut ja näin sai katti menovettä ja oli tulossa Azoreille alkuviikosta. Tästäkin seurasi Merimyyräxin joukolle hyvä ajatus. Meillä on lämmintä sisällä (ulkona n. 15 astetta ja merivesi 11 astetta), ruokaa, lukemista ja toisemme. Ei siis mitään hätää.

Tehdään tänään oikein hyvä puurolounas hillolla ja illalla jotain vielä parempaa. Ehkä viikonloppuna mennään oikein ulos syömään.

Tiistai 26.5 merellä

Kun vaikein päätös on tehty, on loppu helpompaa. Vaikeinta on päättää, että nyt mennään. jäikö jotain kauppaan, onko sää hyvä jne. Nyt kuitenkin ollaan matkalla, viimeinen iso rapakko edessä ja meripeninkulmia Englannin kanaalin suulle 1 211.
Lähtöpäivänä aurinko paistaa ja illan tullen taakse jäävät mukavat Azorien saaret.

Tuuli tyyntyy ja mainigit alkavat työntää venettä kohti etelää. Ajamme koneella seuraavat tunnit. Aamulla jälleen tuuli viriää ja edessä on fokan vaihto kevytjenniin. Vauhti nousee neljään solmuun ja tuntuu kuin matka etenisi.

Pitää myös kääntää aivokoppa oikealle vaihteelle: tässä nyt mennään tätä nopeutta ja suuntaa. Tullaan perille kun tullaan, siinä ei moottori paljoa auta. Eikaä varsinkaan kun dieseliä on n. 200 litraa, josta määrästä olemme jo käyttäneet n. 50 litraa.

Täällä ei ole ihmisten tekosia katseltavina. Vain lokit, delfiinit ja parit valaat pitävät meille seuraa. Päivisin normaalit ruokahommelit ja öisin messipoika katsoo kuuta ja tähtiä. Toivottavasti koko matka menee näin leppoisasti sivutuulessa. Mutta tiedämme korkeapaineen loppuvan aikanaan ja mitä matala tuo tullessaan, siitä sitten loppuviikosta lisää.

Perjantai 22.5. Hortan satamassa

Turistipäivä autoillen, saaren kiertoa ja nähtävyyksiä katsellen. Saarella on neljä bensa-asemaa. joista kaksi on päivällä ruokatunnin kiinni. Odotimme näistä toisen avautumista.

Tulivuorikeskus

Kävimme lännessä katsomassa 50 v sitten purkautunutta tulivuorta. Siellä on EU-rahalla tehty laavan alle auditorio ja näyttelytila ko. asiasta. Hieno paikka.

Tulivuorikeskus

Loistava paikka.

Tulivuorikeskus

Laava ulkopuolella on sitä samaa mustaa kuin muuallakin.

Kraatteri ja Eva

Sieltä autolla pikku teitä vuoren päälle (1 064 m), jossa vanha kraatteri. Sillä meidän ihmeeksemme lehmät laiduntaa ja ruohikko kasvaa. Paluu satamaan, jossa sutaistiin veneen tiedot tavan mukaan kaiteeseen – värit saatiin veloituksetta Suomi-naapureilta.

Tuuli on tyyntynyt ja kääntynyt länteen. Pitää harkita lähtemistä, ehkä viikonloppuna!

Viikset miehen tiellä pitää!

Monella alkuasukkaalla on mahtava parta ja viikset.

Tänään tuli satamaan yksi vene liikaa. Se olisi voinut jäädä merelle, tai ainakin se pitäisi palauttaa lähtösatamaan. Kipparina mieshenkilö, vuonna 1942 syntynyt ja seuranaan nuorehko tyttölapsi. Jokin herätti viranomaisen huomion ja vene tutkittiin. Veneestä löytyi kokaa n. 150 kg. Se oli kätketty moottoritilaan pulloissa. Yleensä purjehtijat viettävät kosteita juhlia sallitulla alkoholilla höystettynä. Huumevesselit painukoon messipojan mielestä hornaan, ei Hortaan, eikä Eurooppaan.

Torstai 21.5. Hortan satamassa

Xia tulee n. klo 1.40 satamaan ja kiinnittyy meidän ohjeidemme mukaan satamaan – tästä varmaan keskustellaan aamulla isoin kirjaimin satamaofficessa (Mikä myös tapahtui!)

Sataman portti

Eva menee Xian kapun kanssa tulliin ja messipoika oven viereen tunnustamaan tekonsa. Kaikki hyvin ja vene sai luvan jäädä paikalleen.

Alkuiltaa Peters Cafessa

Päivä maleksittiin kaupungissa ja katseltiin vanhoja taloja sekä autioita katuja. Illalla syötiin loistava kala-ateria kuppilassa, ruoka viineineen maksoi 45 euroa. Sen jälkeen käpyttelimme Peters Cafeehen, jossa pitää käydä. Tapasimme mm. juuri saapuneet norjalaisveneen henkilöt. Kostea ilta jatkui myöhään ja tiesimme jo ennakkoon seuraavan aamun olotilan.

Keskiviikko 20.5. Azorit, Faia, Hortan satama

Sataa kuin saavista

Heräämme aamupäivällä. Vettä sataa, tuulee edelleen yli 15 m/s. Vene nykii letkassaan. Olemme nukkuneet 14 tuntia. Viereemme on tullut X-332, joka on tullut suoraan luovien Guadeloupesta! Ja heidän viereensä HR-vene Nykistä, jota puikottaa kolme svenssonin poikaa.

Pikku pyykkäri

On veneen siivous-, pyykki- ja kiinteällämaallakävelyn harjoittelupäivä. Kuulemme, että Xia on tulossa yöllä satamaan n. 03.00 aikoihin, heillä myös loppuluovi edessä.

Koska olemme Portugalissa, niin työajat ovat ns. pyhiä. Satama menee kiinni klo 20.00 ja samoin tullit ja immigrationit. Kävelen siellä n. 21.00 ja etsin yövahtia. En löydä! Etsin Xialle paikan meidän takaamme ja laitan köydet valmiiksi.

Tiistai 19.5. merellä

Atlantilla matkalla Hortaan, matkaa jäljellä n. 40 mpk. Yöllä vahinkojiippi. Ei mainittavampia vahinkoja, vain parit plokit ja itsetunto.

Matkalla Hortaan

Alkoi tuulla pohjoisesta kuin napista painaen. Sää kylmettyi samassa. Kello on lähellä puolta kolmea ja Eva tietenkin nukkuu. Aletaan siis luovia. Lisätään pitkät kalsarit, villapaita ja -sukat.

Vettä tulee pitkin veneen yläpintoja. Eva herää ja tarjoaa apuaan. Kysyn: – Missä? Menee siis takaisin nukkumaan. Vähennän vielä fokkaa nenäliinaksi ja säädän isoa, ryskin vasten aaltoja.

Tuulee kivasti

Vasta nyt tajuan tuulen voiman, tarkistan sen vielä silmälasit päässä: 16-20 m/s.

Herätän Evan päivän sarastuksessa ja annan typeriä ohjeita: – Kryssi Hortaan tämä kippo! Pääsen unille, jotka kuitenkin loppuvat ennen aikojaan. Maata näkyy, paaran puolella. Vihreä saari tulee esille ja sitä sitten tuijotellaan, siinähän se on. Muutaman tunnin jälkeen saaren vieressä purjeet alas ja niemen ympäri satamaan. Mutta vähän vielä joudutaan venymään: fokka uudelleen auki ja moottori/purjeluovia satamaan. Lukihan se kartassakin, että saaren vieressä on 2,4 solmun vastavirta.

Viimein satamaan ja tulliin. Satamapomo tervehtii, täyttää kaikki paperit ja toivottaa tervetulleiksi. Immigration tarkistaa passit ja kertoo meille saaren nähtävyydet. Tulliin emme mene, koska kaveri on asioilla kaupungilla ja saa sitten aikanaan meidän paperimme.

Laiturilla ovat vastassa ruotsalaiset ja saksalaiset tuttavamme. Kiva tulla, kun kaverit auttavat maihin. Halauksia ja selitelmiä matkasta. Lähdemme lämpimään suihkuun, jossa seisomme jonkin tovin. Käymme syömässä sataman lähellä ja sitten unille.

Sunnuntai 17.5. merellä 38°23,35 P, 033°56,18 L

Matkaa jäljellä Azoreille 250 mpk keskellä ei mitään. Pyysin eilen Evaa ulos leikkimään, mutta ei kuulemma päässyt. Messipoika joutui olemaan tavan takaa yksin ulkona. Varustus kuin Porkkalan selällä syysmyrskyssä. Aallot huuhtelevat kantta, kattoikkunaa ja siitä siirtyen istumalaatikkoon. joka muuttui pieneksi uima-altaaksi.

Edellinen yö ja päivä sitten purkkailtiin kuutta solmua kryssien, mutta matkaa saatiin kasaan vain 80 mpk. Perillä ei siis ollakaan maanantaina.

Yhdessä vaiheessa yötä meillä oli naamiaiset. Eva teki sardiinileipiä. liukastui, löi itsensa ja nousi lattialta kuin Liston aikoinaan. Pyhää vihaa täynnä tätä s-n kryssimistä. Siitä selvittiin ja halattiin! Sitten vasta naurettiin! Evan tukka ja vaatteet sardiineja täynnä. Myös veneen sisustus sai osansa. Niitä sitten raavittiin ja kaavittiin puhtaaksi. Hajuefekti on uusi ja ei niin kiva.

Nyt on sunnuntai, jolloin tuuli nukkuu. Jätti vain aallokon seuraksi meille. Koneella päristellään aaltoja alas ja ylös. Maanantaille on luvassa 4-6 boforia, sanoi ohitse kiirustava tankkeri vhf:llä Evalle. Tänään messipoika nukkuu ja nukkuu…

Veneseuramme on merkinnnyt meille vartiovuoron elokuun alkuun – pitänee yritätä ehtiä paikalle!

Torstai 14.5. merellä 37°32,79 P, 040°06,91 L

Atlantilla matkaa jäljellä Azoreihin n. 550 mpk. Meriveden lämpö laskenut 14,1 asteeseen, ilma kuitenkin 20-asteista. Kosteusprosentti yli 80, sisällä kalmankosteata.

Merimyyran perässä on ollut kalastussiima ja siiman päässä pieni söpö viehe jättikoukulla. Siellä se on tullut perässä vuorokaudesata toiseen. Me olemme olleet tyytyväisiä, koska pitäähän retkellä kalastaa. Onneksi ei ole tullut mitään. Kuvittelemme mitä olisimme tehneet, jos siellä olisi ollut kala kiinni. Kuinka olisimme vetäneet sen veneen perään, juottaneet sille pullosta rommia ja takoneet sitä vinssinkammella päähän. Onneksi mitään ei ole vielä tullut.

Eilen se kuintenkin tapahtui. Veneen vieressä hyppäsi harmaanhopeanvärinen kala pariin otteeseen, se selvasti pyrki meille, ennen seuraavaa hyppya veneen perää kohti messipoika teki jyrkan ohjausliikkeen styyran puolelle, kylään tulossa ollut kala hyppäsi ohitse ohjausliikkeemme ansiosta. Siitä pelästyimme niin että vedimme vieheemme vedestä ja pakkasimme sen säilytyslaatikkoon pilssiin. Istuimme vielä muutaman tovin sitloorassa ja vahdimme kammet kädessä yllätysvieraan varalta. Päätimme yhdessä, että tässä veneessä kalat syödään suoraan purkista.

Onnittelemme vilpittömästi s/y Xian henkilökuntaa heidän n. 50 kg Marlin-kalan saalistaan.

Tiistai 12.5. merellä 36°25,50 P, 044°11,12 L

Täällä ollaan ja kaikki laskelmat sekä tietoinen nopea purjehdus Hortaan sai ikävän kolauksen. Tuuli tyyntyy ja kääntyy länteen, mikä on hyvä.

Mainingit ovat vielä n. 3-4 m ja pitää yrittää päästä pohjoiseen, jossa ehkä tuulee n. 100 mailin päässä. Meritähti on meitä edellä 600 mpk ja Xia puskee takana 300 mpk päässä. No, kuitenkin matkaa on vielä jäljellä 745 mpk ja vauhtia tällä hetkellä 3,5 kn.

Pidimme tänään jääkaappitarkastuksen ja päätin lähettää Eva r:lle. Ostoksille. Tuore ruoka on nyt loppu, lihat, hedelmät, jogurtit ja karktit jne. Alkaa Nallepuurokausi ja laihari.

Pari päivää sitten unohdin mainita, että propsipuu meinasi tulla edestä sisään. Mutta laahattuaan koko matkan kylkeä pitkin paattikin jatkaa matkaa. Ei käyty katsomassa tuliko vedenalaisia vahinkoja, eipä ainkaan vuoda. Veden lämpö on 14 astetta ja uiminen ei siksikään houkutellut.

Palamme asiaan kunhan alkaa tuulla ja matkakin alkaa joutua paremmmin.

Sunnuntai 10.5. merellä 35°45,34 P, 50°32.70 L

Matkaa jäljellä 1061 mpk. Tänään on messipojan synttärit, jota juhlistettiin pihvillä ja lahjoilla.

Siellä jossain se Hortan satama on. Oletamme laskevamme purjeet n. seuraavan viikon maanantaina-tiistaina.
Edessä on vielä matalapaine, joka voi muuttaa suuntaamme etelään, jos yritämme väistää sitä.

Tänään näimme espanjalaisen kalastusaluksen, jonka kanssa yritimme keskustella. Ei onnistunut. Ei suju meiltä espanja.

7.-8.5.

Tapahtumat ovat vähäiset, mutta meille tapahtumia kuitenkin. Torstaina tuuli tyyntyy ja eteen tulee light-purje, tarkoittaa siis purjejumppaa. Tuulee 3-4 m/s ja aallokko keinuttaa venettä sekä paukuttaa isopurjetta. Valas näyttää pyrstönsä ja rojahtavan hyppynsä parit kerrat. ilmouttaa, että olemme hänen revirilllään.Käynnistämme koneen ja ilmoitamme olevamme vain läpikulkumatkatlla. Klo 16.00 purjevene paapuurin puolella lipuu ohitsemme n. 3 mpk päästä. Kysymme radiolla olisiko heillä jäitä, eivät vastaa, vaan häviävät horisonttiin. Yö tulee ja messpoika saapuu tyopaikalleen kosteaan istumalaatikkoon. Eva lukee.

Perjantaina aamuyöllä alkaa tuulla, 8-10 m/s välillä. Pitää siis ottaa isoon reivi ja pienentää keulapurjetta. Kiva herättää Eva hommiin roiskivalle kannelle, onnneksi on kuuutamo. Kurssia ei voi laskea, joka on helpoin vaihtoehto, koska edessä on matalapaine, joka liikkuu länteen. Yritämme pysyä sen alapuolella. Matkaa jäljellä 1 416 mpk.

Aamulla rahtilaiva tulee perän puolelta ohitsemme, vilkutamme sille! Aamiainen ja yhteydet kotiin. Päivä jatkuu aurinkoisena. Hyvää äitien päivää Lempille ja Monicalle!

Keskiviikko 6.5. merellä 33°43,64 P, 63°06,49 L

Vihdoin Merimyyräx on matkalla. Maanantain epäonnistuneen startin ja paluun jälkeen Bermudalle on veneeseen saatu uusi styyrpuurin barduuna. Satamaan tuli myös iso risteilylaiva, jossa arvelin olevan ainakin yhden suomalaisen. Olin väärässä, heitä olikin kaksi. Kapteeni Niklas ja hänen navigaattorinsa. Kun lähdimme satamasta ulos tiistaina klo 17.30, saimme Norjan majesteetin laivalta mahtavat lähtötörytykset. Tuntui mukavalta, kiitos Niklas!

Kaikki purjeet ylös ja matkalle. Tuulee hankavastaisesti 7-8 m/s, vene kulkee reilua kuutta solmua. Ilta tummenee pian ja syödään.

Tähtitaivaan alle jää messipoika istumaan ja Eva yrittää nukkua alhaalla. Nyt aamulla keskiviikkona on taivallettu n. 95 mpk, joten matkaa on jäljellä 1 700 mpk.

Maanantai 4.5.

Noustaan kuolemanhiljaiseen satamaan. Vain meidän veneessämme on seitsemältä jotain toimintaa. Suihkun kautta aamiaiselle. Sitten satamapomon juttusille rautakauppaan, jossa hän myös päivystää ja rahaa pöytään: 1 dollari/jalka.

Köydet irti ja bensikselle. Sieltä Eva kävelle nettitupaan ja Merimyyräx siirtyy sillä välin tulliin. Ehkä pääsemme ulos n. klo 12.00. Sää: aurinkoinen, tuuli ees 3 m/s, aallokko n. 0,5-1 m. Hyvältä näyttää. Pitää vielä ottaa yhteyttä s/y Xiaan, ovat kuulemma palanneet takaisin satamaan jostain syystä.

Siirrymme jälleen kuvattomaan aikaan ja olemme merellä n. 2-3 viikkoa. Matkaa Azoreille n. 1800 mpk.

Sunnuntai 3.5.2009

Rääkyvä kana puussa

Käymme vielä kylillä katsomassa taloja ja nauttimassa interiööristä. Tilaamme tullista sääennusteen, loistava palvelu. Tullissa on kaksi ruotsalaisvenettä tulossa satamaan.

Eva tullin rannassa

Paikalle tulee myös sataman omistaja, joka pyytää meitä ottamaan veneet vastaan ja näyttämään paikat. Hoidamme hommat ja pomo pääsee prässihousuissaan kirkkoon.

Kaupan eteinen

Otamme veneet viereemme ja annamme pikakoulutuksen sähköistä ja vedestä sekä suihkusta. Laitamme tavaroita taasen järjestykseen, mietimme lisäruokalistaa. Käymme kaupassa, jossa työttömät pakkaavat ostokset kasseihin ja saavat palkaksi dollarin. Hyvä ja helppo tapa työllistää syrjäytynyt ihminen.
Illalla kotisatamassa on grillipartyt ja kosteat jatkot. Messipoika ja Eva lopettavat jo puolilta öin. Vielä kukonlaulun aikaan kaikaa laulu rannasta.

Lauantai 2.5. Bermuda, Captain Smoke Harbour, 32°22,648′ P, 64°40,953′ L

Nousemme ajoissa eli neljältä! On jäänyt jotain tekemättä, joka herättää aamulla. Osallistumisilmoitus kävelykisaan. Ei siis päästä mukaan – harmi! Kävelyreitti alkaa meidän kaupungistamme Pyhän Yrjön citystä ja kiertää saarta pitkin toiseen päähän päättyen lopulta Royal Naval Dockyardiin. Matkaa olisi ollut vaatimattomat 21 mailia. Otamme bussin, ohitamme kävelijöitä ja pääsemme pääkaupunkiin City of Hamiltoniin. Siellä shoppailemme lapsille joululahjat ja itsellemme saamme kauniit muovikassit kaupanpäälle.

.

Vaihdamme bussin vesibussiin ja jatkamme kohti päätepistettä. Matkalla näemme köyhien tekemiä hökkeleitä eri saarissa. Ovat eristettyjä sinne aitojen sisälle. Koirapartiot vartioivat, jotta eivät karkaile. (Oikeasti: Mielettömiä taloja/linnoja omilla saarilla, private-saaria myös vartioidaan, eihän ne muuten sellaisia olisikaan!).

¨'

Lahdella vetää viisi n. nelikymppistä kisaa spinnuilla mahtavassa n. 3 metrin tuulessa. Taaempana jollat kisaavat – niitä sitten onkin jo parit tusinat. Joka lahdessa on jonkinlainen satama tai ainakin poijut.

x

Pääsemme lopulta kuninkaalliseen linnoitukseen. Siellä on ollut mm. ruokahuolto laivoille. On siis pakattu kaikenmoista safkaa tammitynnyreihin ja suolaa perään. Kansi kiinni ja kärräys laivaan! Paikalla on tietysti merimuseo sekä delfinaario, Emme käy niissä. Yhdellä rannalla on snorkkeliranta: vuokraa meiltä kamat ja pulahda veteen. Otamme Evan kanssa lounaan, ilman uintia.

Sukellusranta

Palaamme kävelymaratonin maalialueelle hurraamaan kaikille, jotka tulevat maaliin. Käymme vielä parissa museopisteessä ennen kotimatkaa. Kohti venettä mennään bussilla, kyllä on mukava istua välillä.

Veneellä vähän askareita, barduuna kiinni ja istuinlaatikon pesu sekä siivous.

Katso Merimyyrien reitti kartalta.

alkuun

 


 

Merimyyrien reitti kartalla

Näytä suurempi kartta

Lue myös nämä

X