Tilaa
Jutut

Merimyyrän messistä elokuussa 2008

11.09.2008

KirjoittajaVenelehti

Elokuu
CuxhavenHelgolandBorkumVlielandDen HeldenDen HaagDunkerqueCalais
Boulogne-sur-MerDieppeCherbourgAlderneyL’aber WrachCamaret-sur-MerBiskajalle

Lauantai 2.8. Cuxhaven

Lähtö klo 3.00 Cuxhavenista kohti Helgolandia: Messipoika nykii Evan kannelle, narut ja flenkut sisälle. Matka pimeeseen alkaa. Mahdutaankohan me sinne laivojen sekaan? Tuulee kivasti nenään n. 5 m/s ja virta vie meitä 8 solmun vauhtia koneella. Parit laivat edestä, yksi takaa ja muutama vähän sivummalla matkalla jonnekin. Pidetään punaiset poijut vieressä ja ollaan turvassa. Väylä kääntyy oikeaan suuntaan ja saadaan kankaat vetämään, kaikki hyvin. Tuomo tulee ajamaan ja Tiina tähystää taivaanrantaan. Tuuli nousee ja aallokko sen mukana n. 2 metriin.

Pestään kantta ja henkilökuntaa. Eva torkkuu kannella ja messipoika näkee unia salongin soffalla. Helgolandia tulla tupsahtaa eteen, purjeet alas ja satamaan. Lievä pettymys, ei laitureita. Veneitä letkoissa, joissa vähintään 5-8 venettä. Löydämme paikkamme kello 9.00.

Pelkkä kiipeäminen kaijalle on jo jumppa eli n. 7 m pystynousua. Suihku erikseen 2,50 e ja satamamaksu 17 e päälle. Aamupäivällä tutustumme kauppojen antimiin ja lounaan jälkeen kipaisemme saaren ympäri.

Helgoland

Eva ja Messipoika jäävät matkalle maauimalaan nauttimaan lämpöisestä vedestä. Uitiin ja käytiin myös katsomassa saunat, uudet ja hienot. Kolme erilaista, kaikki kylmiä, mutta yhdessä hajuefekti (45-asteinen sauna, 85-asteinen ja turkkilainen). Paleltiin ja yritettiin mennä porealtaaseen, mutta sen oli vallannut keski-ikäinen pariskunta.

Iltaa vietettiin viinerpiffien kera. Ajoissa nukkumaan, koska alimmat veneet tahtoivat lähteä aamulla kasilta.

Katso Merimyyrien reitti kartalta.

alkuun
______________________________________________________________________________________

Sunnuntai 3.8. Helgoland

Aamulla alkaa letkajenkka! Koko satama on liikkeessä ja voimasanoja sinkoilee kaijan reunoista, monistuen kakofoniaksi. Mekin pääsemme irti ja jällen takaisin kiinni.

Aamiainen ysiltä ja likat kauppaan kartta- ja hajuostoksille. Lähdetään siinä yhden tietämissä ja yritetään päästä takasin rannikolle, jos virrat auttavat meitä, luotamme tässäkin tsäkään. Alussa aurinko paistaa ja loppu onkin sitten ukkosrintamaa ja sadetta. Illalla kympiltä rullataan jenni sisään ja jatketaan koneella iso ylhäällä. Sataa kuin 100-litraisesta saavista ja mitään ei näy. Suunta pidetään ja messipoika vetää parit ympyrät erään vihreän poijun luona puoliltaöin.

Etäinen haave Borkum alkaa häämöttää majakan valoista aamuyöllä ja vettä sataa. Neljän-viiden välissä poijuränniin koneella ja jennillä satama näkyy ja kaupunki loistaa. Klo 7.30 satamassa. Tuulee enää 13 m/s. Alamme nukkua.

Katso Merimyyrien reitti kartalta.

alkuun
______________________________________________________________________________________

Maanantai 4.8. Borkum 53°33,687′ P, 6°44,89′ I

Borkumin rantaa

Hyvin parkkeerattu myyrä piti siirtää toiseen laituriin mahtavan (165 cm hattu päässä) satamakomendantin määräyksestä. Satamamaksu 17 e johon ei sisältynyt suihkua eikä lämmintä kättä. Samassa laiturissa oli myös S/Y Karibian, suomalaiskatti. Kutsuimme itsemme heille kylään ja saimme ansioitta loistavan illallisen sekä kostean illan. Sinänsä satamakapteeni ja hänen 60-luvulle jäänyt rouvansa ovat oikeasti paikallinen nähtävyys.

Katso Merimyyrien reitti kartalta.

alkuun
______________________________________________________________________________________

Tiistai 5.8. Borkum, lepopäivä

Aamulla huristelimme haitarilinjurilla kaupungille ja ostoksille jääkaappia varten. Kevyt lounas rantakuppilassa ja pikku kujia myöten linja-autoasemalle. Borkumin pientä kaupunkia komistaa 64 m korkea majakkatorni.

Juna

Kaupungista kulkee myös juna sataman ja stadin väliä. Päätimme jäädä vielä yöksi, mutta nyt pikku Havnmeisteri olikin nostanut hintaa. Turistivero pakko maksaa ja kokonaismaksu yöltä olikin nyt 24 e. Sen lisäksi piti muuttaa laituria parit pykälät eteenpäin, koska hintaan kuului myös sähkö, eikä sitä ollut tässä laiturissa tarjolla. Silloin päätti messipoika lainata majakkalaivaan menevää syöttöä yön yli. Etsikööt sitten vikaa ja soitelkoot satamanapoleonille!

Katso Merimyyrien reitti kartalta.

alkuun
______________________________________________________________________________________

Keskiviikko 6.8. Borkum 53°17′ P, 5°05′ I

Lähtö aamulla klo 3.15, sähköt ja köydet irti. Vettä sataa ja on säkkipimeää. Miksi näin aikaisin? No, vuorovedet!
Ajetaan Evan kanssa myötävirtaa koneella. Nopeus lokissa 5,5 ja gps 8,2. Tullaan laivaväylälle, tutka ei lähde käyntiin, ei kuulemma ole kytketty, perskele! Kuudelta kone sammuu ja jenni vetää, sataa edelleen. Maailma on harmaa. Mitään ei tapahdu päivän aikana, sataa ja sataa. Ruokana on perunalihasötkötys. Tuulta riittää nenään n. 10 m/s. Aallot sen mukaan. Suunta välillä länteen ja toiseen suuntaan etelään.

Illan tullen sade loppuu ja ilta-aurinko pilkistää tummien pilvien välistä. Vlielandin saari vieressä. Rantahietikolla tölttää parvi issikoita ja niitä vastaan laukkaa jalosukuisten hummien lauma. Satamaan sisään kuin linnoitukseen. Kello näytti 20.15. Täysin uusittu satama ja tuhannen täysi. Laiturit hienot. Keskellä laituria siniset ledivalot, jotka näyttävät tietä ja kulkusuuntaa. Sataman huoltotilat kesken, Ramirentin suihkuparakit hajulla. Ei kauppaa, ei kioskia, mutta hinta sähköllä 28 e. Olimme tulleet Hollantiin.

Katso Merimyyrien reitti kartalta.

alkuun
______________________________________________________________________________________

Torstai 7.8. Vlieland 53°17′ P, 5°05′ I

Lähtö Vlielandista aamulla klo 6.00 kohti Den Heldeniä, kaupunkia, jota jo Napoleon Bonaparte nimitti pohjoisen Gibraltariksi. Taas hiljainen satama jää taakse, muutama vene tulee vastaan sataman suulla. Ovat menossa nukkumaan. Me porhallamme ulos ja myötävirtaan koneella yli 7 solmua. Aamu on kaunis ja lokit kirkuvat, uimaranta on tyhjä. Kone sammuu kasilta ja iso nousee, sekä alkaa vetää jennin kanssa. Tuuli kääntyy luoteeseen ja sammuu. Volvo alkaa vetää.

Pyöriäinen bongataan veneen vieressä klo 9.50, sukeltaa alitse ja näyttää vielä evänsä sekä jatkaa matkaa.
Autopilotti temppuilee, siispä sammuksiin koko laite.

Lännestä nousee ukkonen, tuuli nousee, alkaa pyöriä sinne tänne. Iso alas viime hetkellä, nyt tulee tuulta ja vettä, vielä lisää vettä. Ukkosen jälkeen sade jatkuu, mutta tuuli kääntyy itään ja on nyt 13-14 m/s. Kone vetää 3 solmua vasten tuulta. Onneksi messipoijan arvailut osuvat oikeaan ja virta työntää kohti satamaa 6 solmua.

Den Helderin satama on edessä ja virta vie meidät sen sisälle. Emme tohdi mennä Naton sotalaivojen saatikka sukellusveneiden viereen, joita ei riitä laskemaan kahden tai kolmenkaan messikallen sormet, vaan kuninkaalliseen pursiseuraan. Satamassa klo 12.00, jonka vahvistaa paikalliset poliisit. He tulevat varmistamaan kansalaisuuden ja paperit. On kuulemma harvoin näkynyt Suomen lippu sotasatamassa.

Voimme syödä pikku lounaan.

Eva ja messipoika sairaalaan. Tiina ja Tuomo lepäilevät veneessä, sateen ropistessa kattoon. Sairaalassa Eva paljastaa selkänsä nätille lekuripojulle ja kertoo kaatuneensa sekä loukanneensa sen. Tohtori puhaltaa ja antaa arvauksen: – Lihaskipu. Ota särkylääkettä vaivaan. Sairaalan jälkeen sateiseen keskustaan syömään ja Seston kautta veneelle.

Tiina ja Tuomo ajattelivat mennä klubille haukkaamaan pientä huikopalaa ja juttelemaan mukavia purjehtijoiden kanssa. Siihen asti kaikki meni hyvin, kunnes hovi katsahti suomipojan asuun, arvomerkit puuttuvat. Hovi ohjasi kohteliaasti vieraat sateeseen uutta paikkaa etsimään. Saimmepa hetken perinteisessä purjehtijaklubin tunnelmassa. Tosiasiahan on, että suomalainen tykkimieskin vastaa vähintään fregatin komentajakapteenia. Ehkä mennään sinne huomenna joukolla!

Katso Merimyyrien reitti kartalta.

alkuun
______________________________________________________________________________________

Lauantai 9.8. Den Helden 52°27′ P, 04°33′ I, 43 mpk

Merimyyräx tuli kyljet kiiltävänä ja mieli puhtoisena kertomaan meille, että nyt hänelläkin on kaveri, oma kaveri. Kale oli bongannut meidän neitomme ja tullut heti heittämään hetulaa. Koska Merimyyräx ei ollut moneen vuoteen saanut ulkopuolista huomiota osakseen tällä tasolla, se oli tosi otettu. Se heilutteli mastoaan, joka oli löysä barduunoista ja antoi pienten aaltojen kulkea kylkiviivaansa pitkin, raitojaan hyväillen. Tämä johti sitten siihen, että Kale halusi myös päästä pidemmälle elikkä sisälle. Tässä onneksi Merimyyräx empi, mutta olihan Kale hänen ikioma kaverinsa. Me käänsimme hienotunteisesti päämme pois ja jatkoimme istuskelua sitlootassa. Annoimme uusien ystävysten olla rauhassa ja ihastuksensa vallassa.

Olimme lähdössä tästä Naton tukikohdasta ulos. Tarkoitus oli vetää äkkiä yksi vajaa nelikymppinen legi ja valmistautua sitten vapaan sunnuntain viettoon Amsterdamin kanavilla. Hätistimme Merimyyräx’n ulos satamasta ja laiturille jäi mielensä pahoittanut Kale. Hän olisi tahtonut mukaan tälle legille. Messipoika katseli murtunutta kosiosankaria, antoi hänelle myös luvan tulla tälle yhdelle legille. Koneella satamasta ulos ja vasten loppuvaa virtaa parit tunnit ja sitten luovien loppumatka myötävirrassa.

Muutaman hetken kuluttua Merimyyräx alkoi käyttäytyä oudosti. Koneesta loppui puhti, mentiin välillä paaran kansi vedessä, välillä styyran. Miehistö ihmetteli, minne olivat mantookitolpat hävinneet. Neito vaikersi ja valitti, sai viimein suustaan sen mitä pelkäsimme. Kale oli vain tahtonut meidät merelle, käynyt sisällä ja valuttanut Virun valkaisupullon pilssiin ja saanut Merimyyräx’n aivan sekaisin. Messipoika pumppasi kamat mereen. Tulihan putkisto samalla desinfioitua.

Sisällä oli hävityksen kauhistus, lisättynä lirauksella suolaista vettä. Tiina tähysti ulkona ja Tuomo ajoi, jonka lasien takaa ei saanut selvää, nauttiko hän hommastaan. Eva siivoili sisällä ja messipoika korjaili ja etsi mitä muuta Kale oli saanut aikaan. Rullapurjeen viimeinen ploki lensi taivaalle, isoon tippui 2-reivi, pikkubarduunat viritettiin. Aallot olivat nousseet uusiin stratosfääreihin ja Furunon Navtex nakutti tekstiään ruudulle rivakkaan tahtiin.

Merimyyräx sai vielä itkunsa ja itsesäälinsä seasta söperrettyä, että Kale ei ollutkaan Kale. Olimme ottaneet veneeseen Gale’n. Nyt tuli jälleen eteen kielitaidon tärkeys, myös messipoika lupasi alkaa lueskella enkun sanoja.

Loppumatka pystykryssiä etelään ja länteen, kunnes vihdoin valojen mukaan sisään kasin tienoissa. Loistava kylkipaikka, narut kiinni ja kamat kuivumaan. Pikaruokailuun jälkeen unten maille.

Katso Merimyyrien reitti kartalta.

alkuun
______________________________________________________________________________________

Sunnuntai 10.8. IJmuiden (Amsterdamin alajuoksulla)

Päivä satamassa alkoi normisateella ja kävelyllä satamaoffiseen n. 100 metriä laituria ja Alcatraz-portin kautta maihin. Satamakonttorin likka otti 26 euroa ja antoi kortin,jolla pääsi lämpimään ja erittäin siistiin suihkuun. Pesukoneet laulamaan ja kuivurit päälle.

Bussilla kohti kaupunkia, jossa ilot odottivat. Suunta ikkunaostoksille, Tuomon kanssa katseltiin mutta ei käyty kaupoilla. Toreilla ja kapakoissa perheet ja ystävät keskenään viettivät leppoisaa sunnuntai-iltapäivää. Toreilla normaalit pellet ja helppoheikit näyttivät osaamistaan. Käveltiin crocsit kuumiksi ja päätettiin palata huomenna uudelleen kahdella eri joukolla tutkimaan kaupunkia.

Katso Merimyyrien reitti kartalta.

alkuun
______________________________________________________________________________________

Maanantai 11.8. IJmuiden (Amsterdam)

Normiaamiaisen jälkeen (puuro, kahvi, leipä, juusto, kinkku, jogurtti, tuoremehu ja tabut) bussiin ja stadille. Ohjelma oli selvä molemmilla valtausryhmillä. Ensin keskustaan, visat lentoon ja sitten lepohetki kanava-ajelulla. Messipoikaa tosin alkoi väsyttää jo tunnin ajelun jälkeen ja hän painoikin päänsä vieressä olevan kuvankauniin ranskalaisdaamin syliin.  Daamin koira ja naksuja mutusteleva poika yrittivät häiritä messipoijan unta, mutta siinä onnistumatta. Eva koppasi kuitenkin messipojan mukaansa ja vei espressolle. Näinkin voi opiskella: neljällä kielellä tuli koko venematkan ajan tietoa ohitse lipuvista taloista. Käytiin myös aseman takana vieraissa saarissa ja tultiin takasin tietoa rikkaampana. Asema on tehty jo sadat vuodet sitten neljälle saarelle.

Syötiin tummien spagetti. Messipoika poisti sen heti mahasta – ja nopeasti. Koska rennietä ei ollut saatavilla, piti ottaa neuvoa-antava lääke. Bussipysäkillä tavattiin toiset kaupunginvaltaajat ja ajeltiin kohti Merimyyrää ja odottavaa vuodetta.

Katso Merimyyrien reitti kartalta.

alkuun
______________________________________________________________________________________

Tiistai 12.8. Den Haag tulossa

Lähtö aamulla normaalisti; köydet irti, lepuuttimet sisälle ja menoksi.

Tiina ajaa, ranta pysyy paaran puolella ja matka joutuu 7 kn vauhdilla. Parin tunnin jälkeen alkaa taas sikailu. Taivas menee tummaan pilveen, alkaa sataa ja tuulla. Kun puhutaan, että tuulee, niin silloin meillä tippuu kakkosreivi ja jenni muuttuu fokaksi. Tuomo tulee ruoriin ja Tiina lähtee lepovuoroon. Eva ja Messipoika tähystävät ja ovat valmiina vendoihin.

Katsoimme, että matkaa on 30 mpk ja aikaa menee ehkä 5 tuntia, kun vuorovesi auttaa vielä muutaman solmun. Tuomo taiteilee pyörylän kanssa välillä ääriasennosta toiseen. Tuulta on n. 20 ja puuskissa 24 m/s. Ohitse kiitävät lokit saavat seurakseen meidän windeksimme, hyvää matkaa vaan!

Mitään muuta ei hajoa ja viimeisen kymmenen mpk matkaan käytämme kolme tuntia. Sataman aukko kutsuu meitä ja ottamatta riskejä ajamme sivumyötäisessä sisään. Purjeet pakettiin ja toisen sataman altaan kautta kolmanteen, jossa kylkipaikka. Iloksemme näemme jälleen tutun katin samassa laiturissa.

Vielä illalla pikainen käynti ratikalla nro 17 stadilla maksaen 4,50 e/kaksikko. Hölkättiin koko keskusta läpi ja tultiin samoilla lipuilla takasin. Rannassa lentää hiekka. Joka paikkaan. Koko vene on väriltään ruskea ja sadekuurot raidoittavat sitä lisäksi.

Tuulee edelleen kovaa. Lisäämme parit narut ja lepuuttimet.

Yöllä vinkuu naapurin jennin suojat ja kaikkien vantit. Messipoika nukkuu ja muut yritämme seurata perässä.

Katso Merimyyrien reitti kartalta.

alkuun
______________________________________________________________________________________

Keskiviikko 13.8. Den Haag

Sataman Vanki I: Aamulla emme ole lähdössä minnekään. Tuulee edelleen, painolastia on tullut lisää – hiekkaa kannelle ja joka saumaan.

Käydään ruokaostoksilla ja suihkussa. Pyydetään nettitunnuksia, mutta eivät oikein wörki. Tuulee edelleen sopivasti, alamitta n. 10 ja puuskat ylhäällä enint. 23 m/s.

Hiekka lentää ja mastot vinkuu. Messipoika ojentaa auttavan kätensä Katin henkilökunnalle ja palaa halusta päästä heidän mastoonsa. Sähkövinssi nostaa ukon korkealle. Pian on merkinantonarut paikoillaan Katin saalingeissa.

Likat tekevät ihmeen hyvää kanasafkaa. Jouduttiin tiskiin. Vaikka kehuttiin.

Suihkun vuotava hana korjattiin, ehkä nyt toimii. Katon nostoaukon reiät tiivistettiin ja toivotaan sieltäkin nyt vuodon loppuvan. Kun aallot pyyhkivät pitkin kantta nousten välillä maston taakse, löytää vesi aina jonkin uuden vuotopaikan sisälle.

Loppupäivä käydään venekaupoilla ostamassa windex, teippiä ja gelcoatia vastaisuuden tarpeisiin. Rantakävely paljastaa, että vain surffarit ovat rannoilla. Minkkiturkki-vrouwat ovat hotellien hoivissa. Käymme  meren päälle rakennetussa huvittelukeskuksessa; emme hyppää benji-hyppyä 160 metristä 5 metrin aaltoihin. Ihme!

Illan vietämme Katin henkilökunnan Teron ja Annen seurassa, molempien sankaritarinoita kuunnellen. Keksimme vielä hurjempia ja nauraa räkätämme päälle. Vene heiluu ja kallistelee laiturissa, lepuuttimet ovat litteinä sivussa, tuulee tosissaan. Kattihemmot ovat ihmeissään: voiko laiturissa kallistella moisesti? Myyrä siis myyräilee laiturissakin.

Katso Merimyyrien reitti kartalta.

alkuun
______________________________________________________________________________________

Torstai 14.8. Den Haag (tai ainakin lähellä)

Sataman Vanki II: Tänään Messipoikaa ja Tuomoa taasen sivistetään käynnillä kunkunlinnaan. Varmaan vielä daamit pakottavat mukaansa hepeneostoksillekin.

Satamissa pitäisi olla äijille erillinen kartta, johon olisi merkitty rautakaupat, biltemat ja veneliikkeet sekä punaisella vaaralliset alueet (vaatekaupat) rajattuna. Museot voitaisiin vielä jakaa kahteen luokkaan eli sallitut (sota-, meri-. ilmailu-, auto-, nopeat tapahtumat -museot) ja toisen luokan museot (kts. vaatekaupat).

Tänään joudutaan vielä mastoon hommin sekä täyttämään uusi kaasupullo. Visbystä hankittu tuli nyt tyhjäksi.  Ihmeen ystävällinen naapurin poika lupasi hakea meille kaasua samalla kun noutaa itselleenkin. Hinta oli sopiva eli 30 e/pullo. Myös veneen seitsemänkymppinen kippari otti ohi mennessä roskamme pois viedäkseen. Vähän hävetti, mutta ukko sanoi, että älä poika napise, minä nyt vien ne ja sillä siisti.

Päivällä matkasimme ratikalla nro 17 keskustaan ja vierailulle kuningattaren luokse. Lakeija kyllä töykeästi ohjasi meidät ulos ja pyysi varaamaan ajan seuraavalle käynnille.

Katso Merimyyrien reitti kartalta.

alkuun
______________________________________________________________________________________

Sunnuntai 17.8. Dunkerque

Kylkikiinnityksessä jotkut olivat hereillä myös meidän lähtömme aikaan. Vieressä maannut saku käynnisti koneen klo 5.45 ja ajoi redille odottamaan, että me menimme pois alta ja sitten valtasi meidän laituripaikkamme.

Aamu oli synkkä ja pimeä. Aallonmurtajan takaa kuului meren murina. Lähtöaika oli stemmattu myötävirtaan, mutta vasta-aallokkoon. Matkaan meni nelisen tuntia. Sateisen sään seassa häämötti Englanti. Tämän lähemmäs emme tällä kertaa saarta pääse.

Eteen tulee Calais ja sen satama-allas. Jäämme poijuun makaamaan ja odottamaan, että sataman portit aukeavat meillekin ja pääsemme sisäaltaaseen. Portit aukeavat klo 11.30 ja olemme laiturissa. Vuorossa normilounas ja sitten kylille.

Calais on rakennettu niin, että ensin on ns. turistiansa; pikkukaupat ja raflat sekä muutama nähtävyys. Pääkatua parit kilsat eteenpäin ja edessä ovat normaalit jutut; kauppakeskus ja kaupat. Hinnat myös putosivat matkalla n. 10-15%. Kaupungin pääkatua pitkin kulkee ilmainen linjurilinja. Torilla oli kiertävä tivoli, jossa Evan kanssa käymme törmäilemässä autoradalla. Yhtä kivaa oli kuin aikoinaan Lintsillä pikkukundina.

Sataa ja tuulee 7-8 (tuulitiedot ovat aina boforeja). Illan tullen satamaan tulee uusi Ovni-vene Suomen lipun alla. Nina ja Svante ovat ostaneet unelmansa ja ovat viemässä sitä Tukholmaan. Sinne vene jää myös talveksi. Juomme yhdessä maljat pursiseuran kakkoskerroksen kuppilassa.

Katso Merimyyrien reitti kartalta.

alkuun
______________________________________________________________________________________

Maanantai 18.8. Calais

Aamulla sataa, mutta ei tuule, vaikka oli varoitus päällä. (Ei tuule tarkoittaa alle 4 boforia.)

Viemme pyykit pesulaan ja Tuomo lähettää tietoja verkkosivuille. Paikallinen ruokakauppa – se kalliimpi – saa meidät asiakkaaksi. Lounas ja mietintään, mitä tehtäisiin. Evan kanssa ei uskottu, että majakan esite pitää paikkansa ja rappuja on 250 kpl ylös asti. Käytiin laskemassa ne, totta olivat kirjoittaneet!

Kävimme myös komiassa kaupungintalossa, joka oli rakennettu kolmeen eri kertaan ja vihitty lopulliseen käyttöön vasta vuonna 1963. Oopperaa ihailtiin vain ulkopuolelta. Kuunneltiin, mutta sateen ropinalta ei sisältä joikuja kuulunut.

Tuuli on noussut jälleen siihen 7-8 väliin. Hiekkaa ja roskia lentää. Huollettiin vähän venettä (peräankkurin siirto taaemmas) ja yritettiin paikata maston juuren vesivuotoa, joka alkaa olla jo ketuttavan suuri. Päivän suurin ilonaihe oli kaupasta löydetty kuohuvan erikoistarjous: 0,99 e/pullo. Törsättiin kaksi euroa.

Katso Merimyyrien reitti kartalta.

alkuun
______________________________________________________________________________________

Tiistai 19.8. Calais

Herääminen Calais’n satamassa masentaa. Yöllä on vinkunut ja vonkunut ja Merimyyyrä on mennyt virran mukana laituria eteen ja taakse.
Messipoika tunnusti olevansa tietämätön koko showsta. Aina kuulemma menee parhaimmat jutut ohitse.

Tavallinen sadepäivä. Sääennuste estää lähtemästä, tuulee nenään ja kovaa – ehkä jopa yli kasia. Kävimme Evan kanssa ostoksilla – patonkia, juustoja, omppuja sekä kuohuvaa. Jotain oli tehtävä!

Simmarit alle ja rannalle. Hiekka lentää kuin lumi pitkin tienpintaa. Rannalla ovat parit surffarit sekä hiekkalinnoja rakentavat tulevat ranskalaisinsinöörit. Vaatteet myttyyn ja veteen. Vesi on n. 17-asteista ja aallot 8 boforin tuulessa n. 3-4- jopa 5-metrisiä. Pääsemme rannasta n. 50 metriä ja aallot tuovat meidät takaisin. Turvallisuudesta vastaa rannan rescuerangers, jotka tulevat autolla vedenrajaan siksi ajaksi, kun olemme meressä. Valitsemme uimakopin edustan, jonne perustamme retkemme leirin. Ihailemme aaltoja ja vedämme kuohuvaa sekä puremme patonkia.
Illan tullen kosteaan petiin ja unta palloon.

Katso Merimyyrien reitti kartalta.

alkuun
______________________________________________________________________________________

Keskiviikko 20.8. Calais

Tätä se messipoijan uni tiesi: vielä täällä! Nyt kuitenkin ennuste lupaa vain alle 5 boforia. Tankataan, käydään ruokaostoksilla pidemmän kaavan mukaan ja pakataan vene lähtökuntoon.

Satamasta ulos klo 15.27 ja porttien ulkopuolelle poijuun roikkumaan, myötävirtaa odottamaan. Varttia vaille seitsemän ollaan menossa ja suunta on etelään. Taas säätieteilijä olivat epätarkkoja numeron verran. Kovaa mennään myötävirrassa ja vasta-aallokossa. Jennin yläpää repeää ja joudutaan vielä pienentämään.

Ilta vaihtuu pimeydeksi. Satama alkaa tulla kohti ja pian ollaankin siellä. Noin puolta tuntia ennen puoliyötä Merimyyräx parkataan vierassataman viereen sotilaslaituriin. Eihän kuuden tunnin unista kannata maksaa 30 euroa!

Katso Merimyyrien reitti kartalta.

alkuun
______________________________________________________________________________________

Torstai 21.8. Boulogne-sur-Mer

Herätys klo 5.50 tarkoituksena lähteä myötävirtaan ulos. Tiina ja Tuomo ovat yön synkkinä tunteina tulleet siihen tulokseen, tämä ei ole heitä varten. Jatkuva pieni merisairaus ja pahanolon tunne pilaa koko jutun. Kamat kasaan ja laiturille. Hiljaiset hyvästit.

Merimyyräx lähtee merelle klo 7.00. Sitä ennen on vaihdettu eteen ehjä purje. Aallonmurtajan ylitse lyövät vanhat aallot. Ensin suunta 300 ja sitten etelään pitkin rannikkoa.

Puolilta päivin alkaa aurinko paistaa ja tuuli asettuu n. 4 boforiin. Aallot laantuvat alle miehen mittaisiksi. Välillä pienet sadekuurot pyyhkivät rantojen kulkijoita.

Tuuli kääntyy suoraan etelään. Autetaan vähän koneella (3 tuntia), jotta päästään suoraan Dieppeen. Satamaan sisään ajetaan kirkonkellojen pauhatessa klo 17.30. Satama on keskellä kaupunkia, näyttää hyvältä. Iltaruoka ja suihku. Kävely illalla stadilla, ei drinkkejä, väsymys painaa.

Katso Merimyyrien reitti kartalta.

alkuun
______________________________________________________________________________________

Perjantai 22.8. Dieppe

Hiljainen herätys, ei sada, ei tuule ja naapuritkin nukkuvat. Kello on 7.30. Messipoika jatkaa uniaan ysiin asti. Tänään pitäisi ommella purje, yrittää lähettää tekstiä verkkosivuille ja soittaa paikalliselle Furunolle: meidän loistovehkeemme virran tiedot ovat edelleen kadoksissa.

Lähdemme siis etsimään nettikahviota!

Katso Merimyyrien reitti kartalta.

alkuun
______________________________________________________________________________________

Maanantai 25.8. Cherbourg 48°35’9 P, 04°33’6 L

Huoltopäivä, veneelle ja miehistölle. Messipoika raahasi heti aamusta jennin ompeluun purjemaakarille. Maakari tosin ranskan kielellä yritti selitellä, että on kiirettä ja ei ole aikaa. Siitä tulistuneena messipoijan kädet kävi kuin tuulimyllyn siivet ja tekstiä suolsi suusta. Voimasana ja väliin tekstiä, johan alkoi ompeluaikaa löytyä. On kuulemma valmis neljältä, ei käy! Messipoika näytti sormilla, että tulen kolmelta ja otan koko miehistön mukaan, jos vielä alat sepustaa. Sitten ulos naureskellen ja seuraavaan kauppaan.

Sähkökaapelin liitin on ruostunut ja pitää hommata uusi ja asentaa se. Helppo homma, kunhan on taskussa malli, että tämmöinen! Löytyi ja hintakin Suomen luokkaa: 5 euroa. Nyt tulee taas virtaa veneeseen pylväästä, joka on kiva juttu.

Evan aamujumppa oli kantaa likasäkki pesupaikalle ja hoitaa kone kolikolla käyntiin. Jäi sinne passiin, että kukaan ei haaveilekaan saavansa messipojan alkkareita.

Iltapäivällä kasataan purettu mastonjalka/kaulus uudelleen. Vettä tuli ilmeisesti kauluksen ja kannen välistä. Myös nostimien plokien kiinnikkeet ovat taipuneet. Niille emme nyt voi mitään. Kuivatetaan paikka ja liimataan uudelleen kiinni. Soitin Jokke Lindgrenille ja sain häneltä tukevat neuvot: Muista pestä rei’istä kuumalla vedellä kaikki suola pois jne.

Satama on loistava! Kaikki palvelut rannassa. Viisi venetarvikekauppaa, kolme purjeneulomoa, veneiden myyjä – uudet ja käytetyt veneet. Veneiden nosto ja laskupalvelu. Pitkäripainen ja kapakka, tietysti.

Suomalaisia oli satamassa tullessamme yksi Avance-vene, johon on tehty sisäohjaamo. Käytiin tietenkin illalla tervehdyskäynnillä. Vene on matkalla Välimerelle oululaisten omistajien kanssa. Valitettavasti etustaagin katkeaminen muutti vähän aikatauluja.

Käydään safkaostoksilla ja mietitään, että Kanaalin saaret ovat meille tulossa eteen. Ihmetellään taas vuorovesiä ja virtoja, ennustetaan, että milloin pitäisi olla ja missä.

Melkein unohtui mainita, että kun gps näytti, että oltiin siirrytty läntiselle pallonpuoliskolle, tarjosi varustamo tukevat drinksut.

Katso Merimyyrien reitti kartalta.

alkuun
______________________________________________________________________________________

Tiistai 26.8. Alderney

Alderney

Merimyyräx saapui aamulla Alderney’n saarelle (Kanaalisaaret). Saapumisaika klo 9.30. Jäimme ankkuriin ottamaan aamu-unet, odottamaan virran kääntymistä ja jatketaan iltapäivällä luovimista etelään. Kaurapuuro masussa on kiva kellistyä unosille.

Lisätietoja, jos kaipaatte: www.visitalderney.com.

Katso Merimyyrien reitti kartalta.

alkuun
______________________________________________________________________________________

26.-27.8. purjehdusta etelään

Messipoika anoo uusia hanskoja!

Sekoilua merellä, sinne sun tänne. Nyt tiedetään, että jos karttaan on piirretty spiraali, niin se tarkoittaa: Vedä tässä muutama kierros ja jatka sitten matkaa. Jos löydät aallokon kuvan, niin sitä kuvaisin seuraavasti: Laita pesuvatiin vettä, lämää kätesi sinne. Jos vettä roiskuu, olet onnistunut. Kuvittele vielä Merimyyräx sinne sekaan, kivaa on!

Länsituuli jatkuu edelleen ja luovitaan 4-5 solmua. Ei sada, pilvet roikkuu matalalla kuin mannen mamman hameenhelmat. Vähän synkänoloista.

Joudumme vielä ennen iltaa pois kartalta, kun taas on jäänyt yksi ”välipala” hankkimatta. No, me pärjäillään. Delfiinit kävivät kurkkimassa meitä kolmen joukolla: Veneen sivusta ja kölin alitse toiselle puolella ja sama uudelleen noin vartin verran, kunnes kyllästyivät ja hävisivät näkyvistä.

Fiskari on verkoilla ja horisontissa näkyy purje. Ilta alkaa tulla, joten etsimme satamaa. Näemme, että eräs vene menee kallioiden takana purjeilla, ehkäpä siellä on satama! Perään ja jo syttyy vihreät ja punaiset vilkut. Suuri purjehdussatama löytyi maan siimeksestä. Köydet kiinni kaijan reunaan klo 23.30 ja pöytä koreeksi. Juusto, patonki, vihannekset ja viini! Radiosta vielä tunnelmamusiikkia.

Katso Merimyyrien reitti kartalta.

alkuun
______________________________________________________________________________________

Torstai 28.8. L’aber Wrach 48°35’9 P, 04°33’6 L

L'aberWrach

Aamu valkenee, pilvet matalalla, sataa tihuttaa. Purjehduskeskuksessa on tohina. Ulos lähtevät surffarit, kattiveneet ja kanotistit. Kumiveneillä viedään toiselle puolelle patikoitsijoita. Hässäkkää kerrakseen!

Normiaamiainen ja sitten kuumaan suihkuun. Kiva seistä suihkussa nakuna ja ottaa ilmakylpyjä. Vettä ei tietenkään tule, sillä messipoika unohti ostaa vesipoletin. Onneksi tästäkin tulee vain hyvä mieli, koska tiedän, että Eva seisoo omalla puolellaan samalla tavalla! Vaatteet uudelleen niskaan ja kauppaan ostamaan polettia ja sitten kuumaan suihkuun.

Eva odottaa kaupan avautumista

Pakko lähteä kiipeämään kukkulalla olevaan kauppaan ja ostaa niin pieni mutta tärkeä paketti. Wc-paperi on päässyt loppumaan. Kauppareissu tietenkin venyy, koska kaupat ovat siestalla klo 15.00 asti. Juomme maitokaffit ja drinksut. Istumme kunnon turisteina ulkona tihkusateessa parit tunnit. Kirjoittelemme kortit vanhemmille ja kerromme, missä olemme tai luulemme olevamme.

Jäämme jälleen yöksi ja jatkamme virran mukana aamulla klo 05.00 matkaa.

Katso Merimyyrien reitti kartalta.

alkuun
______________________________________________________________________________________

Perjantai 29.8. Camaret-sur-Mer

Merimyyräx on päässyt satamaan! Sotalaivat viitoittivat tien ja helikopterikin kävi katsomassa meidän lippumme.

Camaret-sur-Mer on kaksi satamaa lahdenpohjukassa. Satamaa vartioi romuna oleva kirkko (sisäänpääsymaksu kuitenkin) ja vanha majakka. Satamaksu on 23 e ja sillä sai toimimattomat suihkut. Lisätietoja: www.camaretsurmer-tourisme.fr

Satamassa odottivat meidän eiliset uudet norjalaiskaverimme. Nelikymppinen vene, kolmikymppiset vanhemmat ja 8-kuukautinen vauva. He ovat myös matkalla ARC:iin. Heidät tavattuaan ei jaksa enää pikkujuttuja noteerata.

Lähdemme etsimään ruokaa ja jotain pientä kivaa, kuten karkkia! Yritämme lähteä huomenna Biskajalle, jos sää ja tuulet ovat suotuisat.

Hyvää viikonloppua lukijoille!

Katso Merimyyrien reitti kartalta.

alkuun
______________________________________________________________________________________

Lauantai 30.8. Biskajalle

Biskajalle

Merimyyräx on uskaltautunut irrottamaan köydet ja edessä siintää aurinkoinen Biskaja. Täysin tyyntä, lämpöä n. 25 astetta. Aurinko paistaa pistävästi, kuten aina ennen ukkosta.

Alamme pakata venettä tuulen varalle. Enkkujen eteläpuolelta on tulossa syvä matala ja sen jälkeen parit lisää. Tuuliennuste Meteolta 4-6 b. Aallokko n. 2-3 m. Muttta nyt otetaan kaikki irti tästä hetkestä ja taivaallisesta auringonpaisteesta.

Nautittiin normiaamiainen – jogurttia, tuoremehua, leipääjuustoa sekä kaffia. Muistettiin ottaa myös päivän dementiatabut!

Nostamme ison ja alamme lasketella kohti etelää, jonne matkaa n. 350 mpk.

Sunnuntai 31.8. Biskajalla 46°15,8′ P, 06°15,3′ L

Kuten arvattiinkin, liian myöhään jäi jälleen reivaaminen ja muukin valmistautuminen. Kympin uutisten aikaan alkoi meillä show! Messipoika roikkui turvaköysissä mastolla ja yritti repiä isoa alas, samalla huutaen ohjeita Evalle. Eva veteli köysiä sitloorassa ja kiroili: – Miks’ aina näin myöhään, kun tilanne on jo päällä! Isopurje saatiin alas ja jotenkin köydellä nippuun. Jenni lähti myös rullalle. Eva löytyi laatikosta köysillä somistettuna. Ympärillä valo- ja äänitapahtuma. Pirskatinmoinen ukkonen. Tuuli nousi hetkessä yli kasin ja vaihtoi muutaman kerran suuntaa. Salamat valaisivat yöllistä merta ja saivat meriveden kastelemat silmät näkemään ihmeellisiä jälkivaloja. Vettä tuli niin, että moni autopesulan omistaja olisi ihmeessä siitä määrästä ja paineesta. Oltiin märkiä, odoteltiin milloin ukkonen menee ohi, ajeltiin vain mastolla.

Kolmen tunnin jälkeen tyyntyi ja aallokko jäi seuraksi Merimyyrälle. Avasimme vain jennin ja tuuli alkoi nousta taas. Voima jäi kuitenkin 4 b ja pääsimme haluamaamme suuntaan. Torkuimme märissä vaatteissa tovin, uskoimme nyt, että aamu tulee – ja aurinko. Yöllä piipahti lauma delfiinejä katsomassa meitä.

Aamulla oli synkkää ja yön aallot vielä seuranamme. Teimme aamiaisen ja katsoimme paaran puolella olevaa ja sinne jäävää rintamaa. Aurinko tuli esille, nukuimme väsymystä pois. Kuivattelimme vaatteita ja odotimme seuraavaa yötä. Yöksi oli luvattu vähän saamaa kuin jo saimme. Päivä kului nopeasti askareissa ja yö tuli hiipien. Laskettiin kakkosreivi valmiiksi ja fokka pienelle. Eva lähti nukkumaan ja jätti messipojan yön pimeyteen.

Katso Merimyyrien reitti kartalta.

alkuun
______________________________________________________________________________________


 

Merimyyrien reitti kartalla


Näytä suurempi kartta

Lue myös nämä

X