Tilaa
Jutut

Kuukauden vene: Baltic 111 Raven – Kevyesti liitävä Korppi

Ehkä vaikein hanke ikinä tehdä ja luokitella, luonnehtii veistämö uutta Baltic 111 Ravenia. Se on yhtä aikaa suuri päiväpursi, nopea matkavene sekä teknisesti ainutlaatuinen mestariteos.

31.08.2023

KirjoittajaPasi Nuutinen

Ultrakevyt on tällä kertaa melkein vähättelyä. 111 jalan eli 34 metrin mittaisten pursien painoluokat eivät kuulu tavan purjehtijoiden yleistietoon, mutta otetaan mittapuuksi Balticin itsensä äskettäin valmistama saman pituinen hiilikuituinen kilpavene.

110 Zemin uppouma oli 95 tonnia. 111 Raven eli Korppi tulee painamaan 55 tonnia.

Siitä 9,3 tonnia on viisi metriä syvän kölin bulbissa. Leveyttä veneellä on 7,40 m ja lisää jäykkyyttä antavat hydraulisesti toimivat, valtavan pitkät T-foilit. Niiden noste myös kohottaa keulaa ja pienentää märkäpintaa, mutta pääosin runko pysyy vedessä. Perässä ajoasentoa säätävät patopainetrimmit sekä laidoille sijoitetut painolastitankit.

Baltic 111 Raven

Edistyneestä purjehdustekniikasta huolimatta rakentamisen suurin haaste on ollut painonsäästön yhdistäminen luksustason viimeistelyyn, jota Balticilta luonnollisesti odotetaan. Siitä on seurannut ennennäkemätön paine laminointityölle. Koko vene on luonnollisesti hiilikuitua, mutta nyt runko on jätetty suurimmaksi osaksi näkyviin sisäpuolelta. Se on siis pitänyt muotissa viimeistellä täysin virheettömäksi.

Tilaaja on hyväksynyt sen tosiasian, että verhoilun puuttuessa Raven on vauhdissa äänekäs vene. Vain muutamia verkkopaneeleita (hiilikuitua ja kevlaria) on leikkaamassa meteliä ruffin palkkien ja laipioiden (hiilikuitua ja Nomex-kennoa) päällä. Kalusterungot on koottu hiilikuituputkista, myös tyylin takia bambun näköiseksi maalatuilta osin.

Tyyliä on hiottu viimeisen päälle keskiveneen salongissa, perän omistajasviitissä sekä keulan kahdessa vieraskajuutassa. Konsepti ja muotoilu on viime vuosien kotimaisen huippunimen Jarkko Jämsénin käsialaa, venearkkitehtuurista vastaa mm. AC-veneissä ansioitunut Botin Partners.

Heinäkuussa Raven saatiin valmiiksi vesitesteihin. Ne alkavat ilman foileja, jotka asennetaan loppukesällä. Koepurjehdukset ja veneen säädöt jatkuvat veneen luovutuksen jälkeenkin ja sen lähdettyä Suomesta. Konsepti on niin ainutlaatuinen, että vaaditaan vielä paljon testausta, ennen kuin Korppi oppii todella liitämään siivillään.

Lisätiedot Baltic Yachts

Baltic 111 Raven: tyyli on hiottu viimeisen päälle veneen sisätiloissa.

Lue myös nämä

X