Tilaa
Testit

Koeajossa Yamarin 80 DC – Eleettömän onnistunut

Yamarin 80 DC on onnistunut yhdistelmä etelämaalaista hauskuutta ja pohjoismaista tarkoituksenmukaisuutta.

08.11.2023

KirjoittajaAri Inkinen

KuvaajaTomi Tähti, Ari Inkinen, Rabbit Visuals

Todella pitkään Yamarin-mallistossa sinnitellyt 79 DC on viimeinkin saanut rinnalleen uuden sukupolven veneen, Yamarin 80 DC:n. Sukunäköä näiden kahden välillä ei juuri ole, sen sijaan uutuus istuu tukevasti muilta osin uudistettuun Yamarin-mallistoon.

Uutuus ei kuitenkaan ole esimerkiksi suuremmaksi skaalattu 67 DC, vaan persoonallinen sovellus vallitsevasta tyylistä. Suunnittelun takana on iso joukko arvostettuja tekijöitä tavanomaisen ”Yamarin Teamin” lisäksi.

80 DC on Yamarinin avaus Pohjoismaita laajemmille markkinoille, ja apuun on haettu Marco Casali, jonka Too Design -yhtiö on työskennellyt kymmenien, ennen kaikkea eteläeurooppalaisten venevalmistajien kanssa.

Yamarinit ovat perinteisesti olleet rungoltaan merikelpoisia ja helposti ajettavia veneitä. Vuosituhannen alkupuolen veneissä oli vielä perinteiset runkomuodot, mutta uusi aika vaatii uudenlaista ilmettä. Niinpä vesilinja on pidentynyt lähes pystysuoran keulan verran ja myös hydrodynaamisessa ajattelussa on tapahtunut kehitystä. Ennen kaikkea kasvanut moottoriteho on tuonut muutoksia runkoon.

Koeajoveneen moottori oli Yamahan 300-hevosvoimainen, sähköisesti ohjattu V6.

DC-veneessä avotilasta keulaan kulkeminen on poikkeuksetta portaiden nousua. Ratkaisuja on monenlaisia, mutta yleisin tapa on kajuutan oveen  muotoillut portaat, milloin leveät, milloin kapeat, milloin syvät, milloin jotain muuta.

Yamarin 80 DC:ssä kulku on toisin: kulkutie on laidassa hieman kuin walkaround-veneissä. Ratkaisu on tuonut mukanaan seurannaisvaikutuksia.

Keskellä venettä perinteisesti sijaitsevat portaat on korvattu walkaroundmaisesti laidan kulkutiellä.

Kulkutie on voitu upottaa kansitasoa alemmas. Sen ansiosta portaat eivät ole yhtä korkeat tai jyrkät. Tämä puolestaan lisää kulkemisen helppoutta ja turvallisuutta.

Yamarin 80 DC:ssä on lähes kaikki matkaveneilyn edellytykset: kohtuulliset makuutilat, käytännöllinen pentteri, wc.

Lue koeajojuttu kokonaisuudessaan Vene-lehdestä 11/2023

Seitsemän, kahdeksan hengen avotila tuntuu hieman ahtaalta, mutta kaikelle on paikkansa.

Yamarin 80 DC

Hinta alk. 139 400

Kokonaispituus 8,28 m, leveys 2,62 m, syväys 0,70 m, paino 2 200 kg (ilman moottoria), pohjan V-kulma 18º, kantavuus 10 hlöä/1 190 kg, tehoalue 225–300 hv, pa-säiliö 300 l, vesisäiliö 71 l, jätevesisäiliö 30 l, CE-luokka C

Koeajoveneen moottori Yamaha F300XSB2 4,2L V6

Koeajoveneen hinta 146 400 €

Suunnittelu R2 Marine, Northern Works ja Marco Casali, valmistuttaja Oy Inhan Tehtaat Ab, valmistaja MPPB J.W. Slepsk, Augustów, valmistusmaa Puola.

Vakiovarusteet, mm. kajuutan matto, hydrauliohjaus, avotilan tyynyt, liesi, tilttiratti, kaksiakkujärjestelmä, tuulilasinpyyhkimet, Yamarin Q 16″, kansiluukku, keulapotkurivalmius, Softdeck-pinnoite kulkuteillä, kajuutan patjat ja tyynyt, divaani, led-tunnelmavalaistus, sähköinen wc, painevesijärjestelmä, verhot.

Lisävarusteet, mm. De Luxe -varuste-paketti 8 500 € (peräkuomu, pöytä, trimmitasot, keulapotkuri, jääkaappi 50 l), Touring-varustepaketti 8 500 € (lämmitin, ankkurivinssi perään, suihku uimatasolla), Lounge-varustepaketti 13 500 € (pöytä, trimmitasot, keulapotkuri, jääkaappi, biminikate, ankkurivinssi keulaan, suihku uimatasolla), ilmastointi 7 000 €, keulatikas 250 €, ankkurivinssi keulaan 5 500 €, ankkurivinssi perään 4 500 €, Yamarin Q+ toinen näyttö 5 250 €, lämmitin 3 300 €, Flexiteek-pinnoite 4 500 €.

Myynti Yamarin jälleenmyyjät

Yamarin 80 DC.

Lue myös nämä

X