Jutut

Kiinnostaisiko mahonkinen vesibussiklassikko? Espoo 1 on myynnissä

Summassa 1967 valmistuneen vesibussin historia on värikäs. Se on liikennöinyt Helsingissä niin Mustikkamaalle kuin Klippanille, ja Espoossakin jo 70-luvun alusta. Omistajiin lukeutuu myös yrittäjä, joka perheineen menehtyi Thaimaan tsunamissa vuonna 2004.

26.01.2019

KirjoittajaJukka Hiiro

Myönnettävä se on, puisissa vesibusseissa on omanlaisensa tunnelma aina tuoksusta lähtien. Vuonna 1967 Summassa valmistunut mahonkinen Espoo 1 on malliesimerkki aikakaudelta, kun muotoilu oli veneen valmistuksessa vähintään yhtä tärkeää kuin toiminnallisuus.

Vesibussia myyvä Veka-Line hankki sen vuonna 2005. Ensimmäiset vuodet se toimi Espoon kaupungin vesibussiliikenteessä, kunnes se vuonna 2010 siirrettiin varaveneeksi ja tilausajokäyttöön. Nyt alus on päätetty myydä.

© Veka-Line

Veka-Linen toimitusjohtajan Juha Nybergin mukaan kyselyitä vesibussista oli alkuviikosta jo tullut, mutta vakavissa ostoaikeissa ei toistaiseksi ole lähestytty.

”Ostimme Espoo 1:n vuonna 2005 keväällä ja meillä se on ollut sanan varsinaisessa merktyksessä vesibussina ammattiliikenteessä. Sillä ajettiin Espoon kaupungin reittiliikennettä.  Vuonna 2010 Espoo 1 jäi varaveneeksi ja tilauskäyttöön kokonaisuudessaan”, toimitusjohtaja Nyberg kertoo.

Vesibussin historia on pääkaupunkiseutulaisittain kiinnostava. Summassa 1967 valmistunut vene tuotiin Helsinkiin ja se liikennöi Mustikkamaalle. Tuolloin nimenä oli MK-8. Vähän myöhemmin alus siirrettiin Klippanin linjalle, ja jo 1971 alus siirtyi Espoon omistukseen saaristoreittiä liikennöimään ja nimeksi vaihdettiin Espoo 1.

2000-luvun alussa Espoo myi aluksen Helsingin Vesibussit Oy:lle, josta se päätyi heti perään Klaus Majanderin omistukseen. Majanderin oli tarkoitus aloittaa vesiliikennöinti Espoossa, mutta kohtalo puuttui peliin ja Majander perheineen menehtyi vuoden 2004 tsunamissa Thaimaassa.

”Ostimme 2005 keväällä Espoo 1:n ja Tuulikin Klaus Majanderin kuolinpesältä. Nyt 2019 on aika luopua hienosta veneestä hieman haikein mielin”, Nyberg sanoo.

Veka-Linesille jää vesibussikäyttöön m/s Tuulikki, jonka matkustajamäärä on 100 henkilöä. Espoo 1:n matkustajamäärä on 65. Lisäksi yrityksellä on pienempiä veneitä huvi- ja tilauskyytejä varten.

© Veka-Line

Uutta vesibussia Espoo 1:n tilalle ei olla toistaiseksi hankkimassa.

”Viime kesänä meillä oli m/s Tuulikki vuokralla toisella yrityksellä, ja ajoimme m/s Espoo 1:llä tilausristeilyt, mitä meille tuli. Tulevana kesänä Tuulikki pysyy ”kotona” ja saamme sillä kuljetettua tilausristeilyasiakkaamme jopa paremmin. Espoo 1 on näin ollen meille niin kutsutusti ylimääräinen alus”, Nyberg kertoo.

Myytävällä vesibussiklassikolla on pituutta 13,6 metriä, leveyttä 3,6 metriä ja sen syväys on noin metrin luokkaa. Moottorista löytyy 145 hevosvoimaa, mukava matkanopeus on Nybergin mukaan 7-8 solmua, huippunopeuden ollessa 12 solmua. Painoa veneellä on seitsemisen tonnia.

Hintapyyntö historialliselle alukselle on 30 000 euroa.

”Espoo 1:n pystyy muuttamaan yksityisalukseksi helposti, ja jos alus menee yksityiskäyttöön, se jää silloin ansaitulle eläkkeelle”, Nyberg toteaa.

Kiinnostuneet ostajat voivat kysyä lisätietoja toimitusjohtaja Nybergiltä sähköpostitse osoitteesta vekaline@vekaline.fi.

X