Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Testit

Käytetty: Nimbus 250 Nova R – Pysyviä arvoja

Hyvä ylläpito ja huolto säilyttävät veneessä kuin veneessä niitä ominaisuuksia, joista koostuu laadun käsite. Arvovene voi olla arvokas vielä vuosienkin päästä.

22.05.2020

Kirjoittajaja kuvat pasi nuutinen

Ajan kuluessa maut ja käsitykset veneilyn tarpeista muuttuvat, mutta hydrodynamiikan ja fysiikan lait pysyvät. Nimbuksen Nova-sarjan veneitä on lähes poikkeuksetta kiitetty ajo-ominaisuuksistaan. 14-vuotiaan 250 R:n ratissa huomaa hyvin nopeasti, että ne ovat kiitoksen arvoiset edelleen.

Tasapainoisuus on se sana, joka nousee päällimmäiseksi mieleen. Pohjakulma on jyrkähkö olematta dramaattinen. Massaa on tukevasti ja moottorissa voimaa niin, ettei se matkavauhdissa joudu vielä ponnistelemaan.

Suojaisella Kruunuvuorenselällä aaltoja löytyy vain vuorolauttojen vanavedestä. Suorassa kulmassa niihin ajaessa Nimbus ottaa ne jämäkästi jumpsahtaen, ilman minkäänlaisia ylimääräisiä runkoääniä. Se, etten aivan ennätä moottoritrimmillä mukaan aaltojen ottoon, johtuu säätimien sijoituksesta kojetauluun kaasukahvan sijasta. Tai omasta tottumattomuudesta tähän ratkaisuun.

Sivuttain aaltoihin ajaessa kallistus tuntuu voimakkaana, koska Nimbuksessa istutaan varsin korkealla. Levotonta liike ei silti ole, ja meren tasaantuessa vene säilyttää suuntansa varmasti, kun ratista päästää irti.

Kaarteissa Nimbus kulkee täsmällisesti kuin kiskoilla. Tuulilasi on melko pysty ja niin korkea, että ajokuomu ei peitä näkyvyyttä jyrkässäkään kurvissa. Kuomun voisi koota minuutin operaatiolla teräsputkista muodostuvaan targakaareen, mutta nyt ei kiusana ole helle, vaan sadekuurot. Harvinaisen tehokkaasti toimiva lasinpyyhin kuitenkin pitää näkökentän kirkkaana.

Analogisista näytöistä koostuva mittaristo on helpommin luettavissa ratin ohi ja väleistä kuin ensin luulisi. Modernille monitoiminäytölle ei ole suurta tarvetta, vaikka se saattaisi olla vielä selkeämpi katsella. Jälkiasennettu plotteri helpottaa ilman muuta navigointia, vaikka kunnon kokoinen ja kannella suojattu karttataso onkin suoraan kuskin edessä.

Vanhaan paneeliin on mahtunut kunnon kokoinen plotteri. Karttataso on iso ja pikkuesineille hyvät lokerot.

Konetila aukeaa sohvan alta edestä ja uimatason päältä takaa.

Kokoaan suuremman veneen tuntua, sitä Nimbus henkii. Niin pitääkin, sillä se oli aikoinaan kokoluokkansa kalliimpaan päähän hinnoiteltu. Ruotsalaismerkillä on pitkä ja arvostettu historia, ja Nova-sarja kuuluu sen kehutuimpiin tuotteisiin. Yhdistelmästä seuraa, että asiallisen kuntoiset Novat ovat yhä pyyntihinnoiltaan verrattain suolaisia.

Nimbus loi Nova-sarjan 1990-luvun alussa, ja siitä tuli oiva vastalääke alkaneen laman laskemaan kysyntään. Avovenemäisyys laski hintaa täysiin matkajahteihin verrattuna, kompakti asuttavuus säilyi ja Euroopassa uusi walkaround-ajatus antoi tuoreen ilmeen.

Mallisto kasvoi nopeasti. Vene-lehdistä löytyy Nova-esittelyä tai -testiä, mutta moni malli jäi ajamatta; myös tämä 250R. Edelleen tehdas valmistaa neljän Novan sarjaa 21–34-jalkaisina, suurin niistä ei enää muistuta sisariaan kuin nimensä osalta.

250R oli ensimmäinen vene, jonka Nimbukselle suunnitteli kilpaveneilyssä mainetta niittänyt Ocke Mannerfelt.

Nimbus 27 Nova S HT Esittely Vene-lehti 3/2011

Nimbus 30 Nova S Esittely Vene-lehti 4/2007

Nimbus Nova 230 R Vertailu Vene-lehti 8/2003

Kansigastin suosikki

Laskeudutaan liu’un lumoista veneen lähempään tarkasteluun. Sitä varten pitää pysähtyä kokonaan, sillä uppoamanopeudessa V-pohja saa Nimbuksen kiemurtelemaan ikävästi. Duopropin ja tehokkaan dieselmoottorin yhdistelmä ei ole ketterin mahdollinen myöskään laitureiden välissä. Voimaa pitää annostella hyvin ajoitettuina potkuina, jotta Nimbuksen saa oikeiden aisojen väliin sopivalla nopeudella. Laiturille nousu onkin sen jälkeen keulagastille helppoa pitkän ja leveän ankannokan ansiosta ja knaapeihin mahtuu ihan kunnon kokoinen köysi kiinni.

Nova on uranuurtaja, mitä tulee pohjoismaisiin walkaround-veneisiin. Kunnon kulkuväylä keulaan asti puolireiteen nousevien kaiteiden takana haki vaikutteensa avomerellä työskentelevistä ammattiveneistä, mutta osoittautui aivan yhtä päteväksi ja miellyttäväksi huviveneiden rantautumisissa. Novassa sivukannet myös pidettiin oikeasti kulkukelpoisen leveinä, vaikka moni muu merkki kavensi niitä saadakseen avaruutta sisätiloihin.

Avotilassa selkeys jatkuu. Laidat ovat korkeat ja käsikahvat hyvin esillä. Kalustuksena on peräsohva ja kaksi korkeaa offshore-istuinta. Ne kääntyvät kohti irrotettavaa klaffipöytää, joka avattuna riittää kahvitarjoilulle. Ei paljon, mutta toimivaa.

Turkin alla ovat tankit ja niiden huoltoluukut. Moottori sijoittuu peräsohvan alle niin, että konetilaan mennään sekä keskeltä sohvaa että perästä, selkänojan takaa. Kaksi akkua vievät sohvan alta paapuurin puoleisen päädyn, jolloin ainoaksi säilytystilaksi jää styyrpuurin päädyn lokero. Se on niukkaa, vaikka köydet ja ankkurit mahtuvatkin yhteensä kolmeen lokeroon keulassa ja molemmin puoli perää; jälkimmäisten käyttö vaatii siirtymistä uimatasolle.

Pariskunnalle elegantti

Säilytystilojen niukkuus kielii siitä, että 250 R on vielä puhdas kahden hengen retkivene, vaikka suuremmat Novat lähenivät jo oikeaa asuttavuutta. Tässä veneessä tyydytään päiväreissuihin, mutta tehdään ne mukavasti ja nautiskellen.

Sisätilojen ilmanvaihto käy tehokkaasti tyylikkään ritiläoven läpi. Vuode riittää kahdelle ilman täytepalaakin, ja silloin niillä pystyy myös pukeutumaan istuen. Sivukansien alle työntyvät hyllyt, joten vuoteiden päällä on korkeutta hyvin. Varhaisten, pienimpien Nova-versioiden kajuuttoja moitittiin joskus karuiksi, mutta tästä ei voi samaa sanoa. Pinnat on kauttaaltaan verhottu siistillä vinyylillä ja patjat päällystetty alcantaralla – tai ainakin sitä identtisesti muistuttavalla kankaalla.

Pentteri on paras mieltää hyvin varustetuksi kahvinkeittopaikaksi. Yksiliekkisen keittimen yläpuolella on oikeaoppisesti teräksinen suojalevy, pienessä kylmäboksissa säilyvät lämmönarat tarvikkeet, ja altaassa saa pestyä kupit ja kakkulautaset. Nimbuksen oma, logoilla koristeltu astiasto pysyy tukevasti ja nätisti laatikoissa, joiden kiskot on laakeroitu.

Sohvien alle mahtuu kohtalainen määrä henkilökohtaista varustusta pysyvästi. Reissutarvikkeille, saati vieraiden varusteille, tilaa on vaikea löytää. Pariskunnalta ja päivävierailta sujuu myös hienovaraisesti sinänsä yllättävän tilavan, vesihuuhdeltavan wc:n käyttö.

Kajuutta sopii paremmin päiväunille kuin yöpymiseen.

 Irrotettava pöytä on kahvitteluun riittävä, miksei kahden ateriointiinkin.

Kivat kahvitarjoilut tekee näppärämmin kuin varsinaisia ruokalajeja.

Kokonaisuus on erinomaisen toimiva ja siksi nautittava, kun käyttötarkoituksen rajaa päiväretkiin ja satunnaisiin yöpymisiin kahdelle. 14-vuotias laatuvene tarjoaa tähän ominaisuudet, joita enempään eivät oikeastaan pysty saman kokoiset uudetkaan veneet.

Plussaksi Nimbukselle jää se, että siinä on laatuveneen tuntu ja ajo-ominaisuudet käytetyn hinnalla, vaikka sitten suolaisellakin.

Laatuvene on ikääntyneenäkin laatuvene.

Juttu on julkaistu Vene-lehdessä 8/2017

Lue myös: Jo yli viisikymmentä käytettyä esitelty

Nimbus 250 R

Valmistusvuosi 2003
Runkopituus 7,50, vesilinja 6,20 m, leveys 2,60 m, syväys 0,95 m
Uppoama 2300 kg
Moottori Volvo Penta KAD300, 285 hv
Vetolaite Volvo Penta Duoprop DP-G 1
Henkilöluku 6, CE-kategoria C
Suunnittelija Ocke Mannerfelt
Valmistaja Nimbus Boats, Ruotsi

Hinta uutena 82 410 € (2002)

X