Tilaa
Jutut

Sea Ray 245 Sundancer

05.04.2007

KirjoittajaVenelehti

sr245sundancer

Uudessa Sea Ray 245 Sundancerissa ei pikaisella vilkaisulla näe mitään tavallisesta poikkeavaa, mutta tarkempi tarkastelu paljastaa joissakin yksityiskohdissa modernia toteutusta – varsinkin veneen avotilassa.

 

Ohjaamossa vallitsee Sea Rayn perusmoitteeton järjestys. Karttaplotterille on varattu oma paikka.

Kulku veneen keulaan tapahtuu keskeltä aukeavan tuulilasin kautta. Sivunkansia ei ole. Sisään johtava ovi toimii samalla leveinä portaina. Keulan kaide on amerikkalaiseen tapaan umpinainen.

Sisätilat ovat tämän kokoluokan veneissä pitkälti kaikki samannäköisiä. Eroja on yleensä vain pintamateriaaleissa. Sundancerissa pentteri on vasemmalla. Luonnonvaloa sisään tulee avattavan kattoluukun sekä kahden avattavan sivuikkunan kautta. Oikealla on vessa, jossa ei ole seisomakorkeutta. Tuuletus hoituu avattavan ikkunan kautta. Keulapatjojen välissä on pöytä, joka alas laskettuna tekee tilasta yhtenäisen vuoteen.

Tuulessa Sea Ray on yllättävän herkkä kallistumaan. MerCruiserin viisilitrainen bensakone työntää veneen parhaimmillaan lähes 35 solmun nopeuteen. Mukava matkanopeus asettuu noin 4 000 kierroksen kohdalle, jolloin vauhtia on noin 25 solmua.Vetolaitteena on kaksoispotkurilla varustettu Bravo 3. Ohjaamomelun desibeliarvoksi mitattiin 83-84 riippumatta siitä, kävikö kone 3 500:lla vai täysillä kierroksilla.

Kaiken kaikkiaan uusi Sea Ray on oiva pienen perheen matkavene. Kun trimmilevyjen käyttö muuttuu käytännön kokemuksen kautta rutiininomaiseksi, voi suomalaisista merimaisemista nauttia täysin rinnoin lähes kelissä kuin kelissä.

Tekniset tiedot

Pituus 7,92 m
Leveys 2,59 m
Paino 2 537 kg
Kantavuus 8 henkeä
Polttoainesäiliö 284 l
CE-luokitus B (avomeri)
Hinta alk. 72 400 euroa
Konesuositus bensiini 260-320 hv, diesel 160 hv
Koeajomoottori MerCruiser 5.0 MPI (260 hv) + Bravo 3
Valmistaja Sea Ray Boats Inc, USA
www.searay.com
Myynti Wihuri Oy Power Products, puh. (09) 415 871
www.wihuri.com

Teksti ja kuva: Heikki Juuri-Oja

Tiivistelmä Vene-lehden 4/2007 jutusta

Lue myös nämä

X