Tilaa
Jutut

Joshua Slocumin paluu

25.05.2006

KirjoittajaVenelehti

slocum
Purjehtijat kautta maailman tuntevat Joshua Slocumin miehenä, joka purjehti ensimmäisenä yksin maapallon ympäri. Hänen matkastaan kirjoittamansa kirja ”Yksinpurjehdus maapallon ympäri” on klassikko, joka on käännytty useille kielille. Siitä on sanottu, että jos pitäisi lukea vain yksi matkakirja kaikkien monien tuhansien eri kielillä kirjoitettujen joukosta, se olisi Slocumin ”Sailing alone around the world”.

Joshua Slocum oli maanviljelijän poika Nova Scotiasta, Yhdysvaltojen koilliskolkasta. Isä oli ammattinsa puolesta suvussa poikkeus, sukupolvet ennen häntä olivat kalastajia ja merimiehiä ja nämä geenit olivat Joshuankin perimässä. Veri vetikin merelle. Joshua karkasi kotoa 14-vuotiaana ja pestautui laivapojaksi ja kokiksi kalastuskuunariin.

Slocum seilasi kaikilla valtamerillä. 25 vuoden ikäisenä hän sai pestin päälliköksi kuunariin ja vuotta myöhemmin parkkiin, joka haaksirikkoutui rantaan Alaskassa. Haaksirikon jälkeen oli taas vuorossa kalastajan ammatti. Kalastus kuitenkin jäi, kun tuli tarjous kapteeniksi. Vesialueena oli Tyyni valtameri ja tältä ajalta oli peräisin Slocumin taito käyttää kuutaulukoita paikanmäärityksessä.

Monien, hyvinkin vaiherikkaiden elämäntilanteiden jälkeen Slocum rakensi 35-jalkaa (10,67 m) pitkän ja vain 7,5 jalkaa (2,29 m) leveän kanoottirunkoisen, dsonkkirikatun Liberdaden, jolla hän jatkoi purjehduksiaan. Seikkailustaan Slocum kirjoitti kirjan ”Voyage of the Liberdade”.

51-vuotiaana Joshua Slocum läksi yksinpurjehdukselleen Sprayllä Bostonista 24. huhtikuuta.1895 ja palasi Newportiin 27. kesäkuuta 1898. Matkansa jälkeen Slocum purjehti Sprayllään talviksi etelään ja palasi kotivesilleen kesiksi. Vuonna 1909 hän suuntasi 65 vuoden ikäisenä jälleen Etelä-Amerikkaan tarkoituksenaan purjehtia Orinocolla ja käydä Rio Negrolla asti. Tällä matkalla hän katosi; Sprayn otaksutaan törmänneen laivaan ja uponneen. Slocum ei osannut uida.

Raskas Spray oli kevyen Liberdaden vastakohta: sen runko oli 36 jalkaa 9 tuumaa (11,20 m) pitkä, 4,32 m leveä ja se ui 1,27 m syvällä. Bruttovetoisuudeksi rakentaja ilmoittaa 12,7 tonnia. Alkumatkasta vene oli rikattu kahvelipurjesluupiksi, mutta Etelä-Amerikassa Slocum rikasi sen uudelleen jooliksi. Sprayn ominaisuuksiin kuului erinomainen soveltuvuus valtameriaallokkoon ja hämmästyttävä suuntavakavuus. Nykyisten mittapuiden mukaan varustus oli maailmanympäripurjehdukselle vähintäänkin puutteellinen: ei sähköä, ei elektroniikkaa, ei edes kronometria sekstantilla tapahtuvaan paikanmääritykseen.

Spray katosi Slocumin mukana, mutta pallonkierron jälkeen se oli mitattu huolellisesti ja veneestä on rakennettu lukuisia muunnelmia ympäri maailman.

Slocum kirjoitti 46 000 mpk matkastaan kirjan, jonka ensimmäinen painos ilmestyi vuonna 1900. Kirjasta tuli menestys, sillä Slocum oli armoitettu tarinankertoja; teksti on vilpitöntä, aitoa, rehellistä, eloisaa ja sisältää runsaasti kuivanpuoleista huumoria huikeista ja dramaattisista käänteistään huolimatta. Slocum ei valita eikä ole itsetehostuksen tarpeessa, vaan pistää tuulemaan. Syvyyttä kerronnalle antaa, että kokemusta hänellä oli maailman meriltä jo useamman pallonkierron verran.

Toisen maailmansodan jälkeen 1950-luvun alussa Slocum keksittiin uudelleen ja suomeksi Yksinpurjehdus maapallon ympäri ilmestyi ensimmäisen kerran 1953 Eino Koivistoisen suomentamana ja WSOY:n kustantamana.

Nyt kirjasta on valmistunut uusi laitos. Kustantaja on upeilla merikirjoillaan maailmanmainetta niittänyt John Nurmisen säätiö ja uudesta suomennoksesta vastaa toimittaja Heikki Karkkolainen. Uusi laitos on kuvitettu kymmenin alkuperäisin valokuvin ja piirroksin.

Todella hieno asia on, että Yksinpurjehduksen lisäksi samoissa kansissa on mukana Slocumin Liberdaden matkasta kirjoittama kirja, joka siis pitäisi lukea aikajanalla pysyäkseen ensin. Kumpikin teos on kuitenkin itsenäinen, eikä lukemisjärjestyksellä ole väliä. Teos kuuluu joka tapauksessa veneilijän kirjahyllyyn, vaikka sattuisikin omistamaan tavattoman harvinaiseksi käyneen Koivistoisen nyt jo hiukan vanhahtavan suomennoksen, joka on kuitenkin kestänyt yllättävän hyvin aikaa.

Tiivistelmä Vene-lehden 1/2006 jutusta

Lue myös nämä

X