Tilaa
Jutut

Ideal 550 Classic

24.05.2006

KirjoittajaVenelehti

ideal550classic

Ideal 550 Classic on hinnaltaan kohtuullinen, omaa järkevät tilat ja kulkee taloudellisesti.

Veneily kuuluu Suomessa kansalle! Tätä vaatimusta tyydyttävät omalta osaltaan ruotsalaiset Ideal-veneet. Tingitään siinä, missä tinkiä voi, mutta tarjotaan mahdollisuus veneillä kukkaroystävälliseen hintaan.

Ideal 550 Classic on pyöreäpohjainen HT-vene, mutta kuljettaja istuu katteen alla. Koeajovene oli varustettu Evinrude E-Tec 40 -perämoottorilla. Saavutimme kahden hengen kuormalla 25,1 solmun huippunopeuden, mutta parhaimmillaan vene on 16–18 solmun nopeudessa. Yli 20 solmun nopeudessa se on levoton noustessaan kölilleen. Jos kuljettaja malttaa pitää nopeuden kurissa, Idealin kanssa ei ilmene ongelmia. Veneeseen riittää 30 hevosvoiman moottori.

Taloudellisimmillaan vene kulki 20–24 solmun alueella suurin piirtein 0,6 litralla meripeninkulman. 30-hevosvoimaisella moottorilla taloudellisin alue sijoittunee alle 20 solmun nopeusalueelle.

Idealissa on tuulilasiin kevyesti nestejousien varassa avautuva suuri luukku.Veneen kantavuus on viisi henkeä ja makuupaikkoja keulassa on kahdelle. HT-katteessa on todella suuri kattoluukku, joka peitetään pressulla. Makuutiloja lukuunottamatta asumistilat ovat peräosassa. Pentteri on apukuljettajan takana osin katon alla ja varustettu Origon spriikeittimellä, pesualtaalla ja jääkaapilla. Sisustuksessa on paljon puupintoja.

Ideal 550 Classicissa on kokoisekseen ja hintaisekseen hyvä varustelu, mm. tiikkiturkki. Tila on myös järkevästi jaoteltu. Omaan käyttöön sopivalla moottorilla vene on järkevä kokonaisuus, kun muistaa pitää kaasukahvan kurissa. Pitkää matkaa sillä tuskin tehdään, mutta se on aivan omiaan viikonlopun, parin päivän retkille. Rauhalliseen retkeilyyn.

Tekniset tiedot

Pituus 5,42 m
Leveys 2,07 m
Paino 500 kg
Kantavuus 5 henkeä/400 kg
Moottorisuositus 30–50 hv
CE-luokitus C
Hinta 18 900 e
Valmistaja Ideal Båtar, Ruotsi, www.formab.se
Myynti Evinrude/Johnson jälleenmyyjät

Teksti: Ari Inkinen
Kuvat: Heikki Juurioja

 

Tiivistelmä Vene-lehden 4/2006 jutusta

Lue myös nämä

X