Tilaa
Jutut

Hylätyt veneet Helsingin ongelma

Hylätyt veneet ovat kaupungille ongelma, koska niitä ei luokitella ajoneuvoiksi ja siirtoluvan saaminen edellyttää käräjille menoa.

07.12.2020

Kirjoittajaja kuva Tanja Paananen

Helsingin alueella hylätään vuosittain noin 10–30 venettä. Liikuntaviraston merellisten palveluiden yksikönjohtaja Ari Maunulan mukaan veneitä hylätään kaikista mahdollisista syistä. Taustalla voi olla sairastumisia, kuolemia tai taloudellisia syitä.

Helsingin Sanomat uutisoi marraskuussa kahdesta hylätystä purjeveneestä luvattomalla paikalla Helsingin Marjaniemen rannan tuntumassa. Toinen veneistä on lojunut vedessä jo vuosia puoliksi upoksissa. Veneessä ei ole tunnuksia, joten sen omistajaa on mahdoton tavoittaa. Itäisen veneilytiimin esimies Juha Hjeltin mukaan vene voidaan jo luokitella jätteeksi ja se pumpataan nyt ylös. ”Olen näissä hommissa vielä pari viikkoa ja tämä saa olla viimeinen tehtäväni, jonka aion saattaa loppuun”, hän toteaa.

Toisen purjeveneen omistaja otti lopulta yhteyttä HS:n lehtijutun jälkeen ja lupasi siirtää veneensä pois.

Hjeltin mukaan  hylätyt veneet ovat yleensä vanhoja fiskareita, mutta myös kalliita paatteja jätetään luvattomille paikoille lojumaan.

Veneitä ei luokitella ajoneuvoiksi kuten autoja, vaikka veneetkin ovat Trafin rekisterissä. ”Jos auto on jätetty väärälle paikalle, se hinataan parissa päivässä pois. Hylättyyn veneeseen emme voi koskea ilman omistajan lupaa. Ainoa mitä voimme tehdä on yrittää tavoitella veneen omistajaa sekä asettaa veneeseen siirtokehotus, joka on voimassa aina kaksi viikkoa kerralla. Jos vene uppoaa, joudumme nostamaan sen ylös kaupungin kustannuksella”, Hjelt sanoo.

Kaupungin oikeusoppineilta tuli pari vuotta sitten ohje, jonka mukaan hylätystä, siirtokehotuksen saaneesta veneestä on ensin tehtävä tutkintapyyntö poliisille, jonka jälkeen kaupungin oikeuspalvelut hakee siirtolupaa tai veneen omistusoikeutta käräjäoikeuden kautta. Jos veneilijä on tehnyt kaupungin kanssa venepaikkaa koskevan vuokrasopimuksen, kaupungilla on mahdollisuus siirtää vene väärältä paikalta pois. Ennen hylätyt veneet siirrettiin ensimmäisen siirtokehotuksen jälkeen takavarikkoon Verkkosaareen, mistä omistaja sai lunastaa veneensä säilytys- ja siirtomaksuja vastaan. Jos omistajaa ei tavoitettu, vene myytiin keväällä kaupungin venehuutokaupassa. Huutokauppatilanteessa veneen omistajalla oli vielä mahdollisuus lunastaa vene takaisin maksamalla rästissä olevat maksut.

Lue myös nämä

X