Jutut

Finnmaster 62 BR on kesäpäivän kuningatar

08.11.2011

KirjoittajaVenelehtifi

Heikki Juuri-Oja

Finnmaster 62 BR on käyttötarkoitukseensa erinomainen vene. Kauniina kesäpäivänä voi pakata reilusti retkivarusteita mukaan ja suunnata vauhdilla kohti saaristoa. Kun vene on ankkurissa suojaisalla lahdella ja peräpenkin muhkea aurinkotaso koottu, on tunnelmassa jo paratiisimaisia piirteitä.

Vene on kokoistaan tilavampi. Sen lisäksi, että säilytystilaa on hämmästyttävän paljon, myös istumapaikkoja on runsaasti.

BR oli käyttötestissämme kesäkuun ajan. Muutamilla matkoilla kyydissä oli neljä aikuista ja neljä lasta, yhteensä kahdeksan henkeä, eikä BR tuntunut lainkaan ahtaalta. Yksi syy tähän on, että peräpenkillä istuinalueen ja jalkatilan mitoitukset ovat täydelliset. Keulassa on lisäksi paapuurin puolella sivupenkki, jossa kaksi seikkailunhaluisinta voi nauttia ajoviimasta.

Heikki Juuri-OjaPaljon kehuttavaa

Ehkä kaikkein eniten kiitosta saa liikkumisen helppous. Onnistuneiden porrastusten ja askelmien ansiosta veneeseen on helppo päästä keulasta, perästä ja sivuilta. Sama vaivattomuus koskee rantautumista.

Toinen arkikäyttöä paljon helpottava asia ovat kaasujousilla varustetut säilytystilojen kannet. Kansien kädensijat ovat nekin kätevät.

Paljon säilytystilaa

BR:ssä on säilytystilaa joka sopessa. Pulpettien sivuovet on varustettu lukoilla.

Peräpenkin alla on styyrpuurin puolella 12 voltin ulostulo kylmälaukkua varten. Paapuurin puolella on telineet vesihiihtopaalulle, pöydälle ja sen jalalle sekä valomastolle. Aurinkotason patjat mahtuvat sulavasti peräpenkin alle.

Köysibokseja on kolme, yksi keulassa ja kaksi perässä, joista styyrpuurin puoleisen kannen alla on polttoainesäiliön tankkaushela.

Tankkaukseen liittyy yksi veneen kielteisistä piirteistä. Säiliötä täytettäessä bensaa pääsee purskahtamaan liian helposti ja liian paljon kannelle ilman ilmanottoaukosta kuuluvaa ennakkovaroitusta.

Pieniä ongelmia

BR on ulkonäöltään tyylikäs vene. Harmaat penkit ja graafiset kylkiraidoitukset tekevät veneestä modernin.

Päällisin puolin näyttäisi, että BR on huolellisesti viimeistelty. Kun ajopäiviä alkaa kertyä, löytyy veneestä myös huomautettavaa:

Veneen kuomua on poikkeuksellisen helppo käyttää, koska sen kaarimekanismi on varustettu kaasujousella.

Heikki Juuri-Oja

Sateessa kuomun alla oleva kosteus kertyy nopeasti vesihöyryksi tuulilasien pinnoille. Näkyvyys muuttuu heikoksi. Tilannetta helpottaa hieman kuomun avaaminen perästä.

Kaksi konetta

Aiemmin kaikki Finnmasterit esiasennettiin Yamahan moottoreille. Nykyään veneet hinnoitellaan paketeiksi myös Suzukin koneiden kanssa.

Olemme ajaneet 62 BR:ää sekä Yamahalla (lokakuussa 2010) että Suzukilla (kesäkuun käyttötestissä). Näistä 150-hevosvoimainen Yamaha on tehosuosituksen ylä- ja 115-hevosvoimainen Suzuki alarajalta. Samantehoisia moottoreita hinnastosta verrattaessa Suzuki-paketit ovat halvempia kuin Yamaha-paketit.

On itsestään selvää, että 35 hevosvoiman ero tehossa vaikuttaa suorituskykyyn. Yamahalla veneen huippunopeus nousi 44,6 solmuun, Suzukilla 32,8 solmuun. Lisäteho tuo myös mukanaan urheilullisuutta.

Sekä Suzukin että Yamahan toimintasäde on luontevaa matkanopeutta ajettaessa yhdellä tankillisella noin 110 mpk.

Keskiluokkaa

Heikki Juuri-Oja

Merellä BR oli tasapainoinen ja johdonmukainen vene, jonka ajaminen oli helppoa. Perän pito pysyi tasaisena jyrkissäkin käännöksissä. Äkkinäisetkään ohjausliikkeet eivät johtaneet vaaratilanteisiin.

62 BR on kelinkestävyydeltään hyvää keskiluokkaa. 62 BR:llä ei tarvitse suunnata kohti kotisatamaa, vaikka tuuli hieman yltyisi. Nopeus täytyy vain sovittaa merenkäynnin mukaan ja isot selät kiertää saarten suojassa.

Kaiken kaikkiaan venettä voi suositella sekä vesiurheilusta kiinnostuneille että miksei myös yleisveneeksi niille kesämökkiläisille, joille kalastus ei ole merkittävä harrastus. Lähisaaristoon suuntautuviin päiväretkiin BR on erittäin luonteva valinta.

Tekniset tiedot

Pituus 6,20 m
Leveys 2,30 m
Moottori 115-150 hv
CE-luokitus C (rannikko)
Hinta alk. 20 365 euroa
Valmistaja Finn-Marin, www.finnmaster.fi

Teksti ja kuvat: Heikki Juuri-Oja
Testiavustus: Seppo Katajisto, Esko Linkovuori ja Pasi Nuutinen

Tiivistelmä Vene-lehden 10/2011 jutusta
X