Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Jutut

Euroopan Vuoden Purjeveneet 2018 valittiin

22.01.2018

KirjoittajaAri Inkinen

Parhaat uudet purret on jälleen laitettu järjestykseen viidessä kategoriassa. Tällä kertaa Vene-lehti on ollut mukana raadissa ainoana suomalaislehtenä. Siksi jokaisesta voittajasta ja ehdokkaasta tulee testipurjehdukseen perustuva esittely kevään numeroissa.

Vene-lehti on ensimmäistä kertaa mukana 12 johtavan eurooppalaisen veneilylehden muodostamassa raadissa, joka valitsee Vuoden Eurooppalaiset Purjeveneet, European Yacht of the Year (EYOTY). Tunnustus kuuluu alan arvostetuimpiin siitä hyvästä syystä, että kaikki finaaliin valitut veneet todella purjehditaan ja kokeillaan.

Tällä kertaa juryn huomio kiinnittyi veneiden kokoon ja sitä myöten hintatasoon. Veistämöt ovat järjestään panostaneet suuriin pursiin, mutta alkaneen vuoden myötä tulossa on useilta veistämöiltä myös selvästi pienempiä uutuuksia, mikä lisää yleistä mielenkiintoa.

Perhepurret: Jeanneau Sun Odyssey 440

Jeanneau keräsi ääniä kolmella innovaatiolla, joista yksi oli ylitse muiden: viistottu sivukannen peräosa tekee kulun ohjaamosta kansille ällistyttävän helpoksi. On helppo veikata, että temppu yleistyy leveäperäisissä matkapursissa nopeasti.

Pursi myös liikkui oikein tyydyttävästi. Rungon muodon ohella siihen vaikuttaa hyvin hallussa pysynyt paino ja sen mietitty sijoittelu. Esimerkiksi säilytystiloja on järjestelmällisesti vähennetty ylhäältä laidoilta ja muutettu alas, penkkien ja turkin alle.

EHDOLLA MYÖS Beneteau Oceanis 51, Hanse 548

Urheilulliset purret: Club Swan 50

Joukon ainoa suomalaisvene kirvoitti wau-huutoja kaikilta testaajilta. Kiihtyvyys, suorituskyky, valtavan avotilan ergonomia ovat kaikki juuri niin upeita, kuin dramaattinen ulkonäkö antaa ymmärtää. Silti kyseessä on puhdasverinen Swan, jonka tyylikäs sisustus tarjoaa paikan ylelliseen illan viettoon satamissa.

Erikoinen vene on tarkoitettu erikoiselle asiakasryhmälle, vähintään puoliammattimaisten miehistöjen kanssa regattoihin osallistuville omistaja-kippareille. Purrelle luodaan omaa luokkaa, ja sellaisen se todella tarvitseekin.

EHDOLLA MYÖS Grand Soleil 34 Performance, JPK 45

Luksuspurret: Amel 50

Meillä vähän tunnettu ranskalaisveistämö on erikoistunut valtameripursiin. Siitä perinne, jota uusinkin malli noudattaa: turvallisuus on parasta ylellisyyttä. Se toteutuu erittäin jykevä rakenteen, huolellisesti mietittyjen yksityiskohtien ja todella laadukkaan viimeistelyn kautta.

Korkearunkoisen veneen sisällä tilat soljuvat huvilamaisesti toistensa lomaan, mutta kaikki kajuutat voi tarvitessa eristää vesitiiviiksi osastoiksi. Kannella kova kate antaa poikkeuksellisen

hyvän sääsuojan koko tiiviiseen avotilaan. Sähköisellä vinssijärjestelmällä varustetussa veneessä ei purjemanööverin aikana tarvitse nousta kansille lainkaan. Amel 50 esiteltiin lehdessämme Vene 12/2017.

EHDOLLA MYÖS Hallberg-Rassy 44, Ice 60 (ei valmistunut ajoissa).

Monirungot: Neel 51

Suurten matkapursien joukossa trimaraanit ovat harvinaisia, mutta Neel 51 osoittaa, että niillä voi olla paljon annettavaa. Katamaraanien parhaisiin aseisiin – väljään tilankäyttöön ja tasaiseen kulkuasentoon – Neel vastasi kohta kohdalta tasaveroisesti tai paremmin.

Yllätyksen kuitenkin tulivat, kun veneitä purjehdittiin. Melko keveissä tuulissa Neel ponnisti selkeästi herkempään kiihtyvyyteen ja parempiin vauhteihin. Hämmästystä lisäsi se, että vene nousi tuuleen lähelle yksirunkoisten kulmia ja vastakäännökset pysyivät melkein yhtä terävinä.

Kirsikkana kakun päällä kiitettiin veneen ohjaustuntumaa.

EHDOLLA MYÖS Fountaine-Pajot Saona 47, Leopard 45

Erikoispurret: Beneteau Figaro 3

Ensimmäinen foileilla varustettu yksirunkovene sarjatuotannossa, ja Figaro-luokan uusi sukupolvi: ilman muuta äärimmäisen kiinnostava vene.

Kiinnostava on myös foilien käyttö niin, ettei veneestä tule liian vaikea ja äärimmäinen. Siivet eivät nosta purtta kokonaan ilmaan, vaan antavat nostetta niin, vesipainotankeista on voitu luopua. Uusi Figaro on netistä keveämpi ja runko lainaa muotoja minitransateista. Vauhtipotentiaali todettiin hyväksi, vaikka testikeli jäi keveäksi.

Foilit paransivat myös nousukykyä yllättävästi, ja jollamaisen ketterän ja 1-2 hengelle toimivan ergonomian myötä veneen arvioitiin tuovan lisää hauskuutta entistä suuremman aktiivikisaajien joukon ulottuville.

EHDOLLA MYÖS Flaar 37, TF10 Trimaran

X