Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Jutut

Esittelyssä Q Experience Infotainment – Nerokas näyttö

The Q Experience infotainment -järjestelmiä valmistava Nextfour aikoo lisätä vientiä ja haastaa isoja monitoiminäyttöjen valmistajia.

24.09.2021

KirjoittajaTeksti ja kuvat Timo Kuukkanen

Kaksi nuorta kaveria astuu Suomen Turussa sijaitsevan Nextfour-yrityksen pääovesta tukka tuulesta sekaisin. Toisen olalla roikkuu urheilukassi, toinen kantaa läppärilaukkua.

Korporaation komentopaikalle saapuu dynaaminen tuotekehitystiimi, joka on ollut testiveneellä koodaamassa kartan päällä esitettävää tutkakerrosta ja muita The Q Experience -infotainment-näytön uusia ominaisuuksia.

The Q Experience tunnetaan paremmin venevalmistajille brändätyillä nimillä Buster Q, Yamarin Q tai Askeladden C-Command. Q-nimelle voi hakea vaikutteita vaikkapa 007-elokuvista, joissa Q edustaa nokkeluutta ja innovatiivisuutta.

The Q Experiencen esikuva on auton infonäyttö, joka paljon enemmän kuin pelkkä navigaattori. Se on kuin ikkuna auton ytimeen. Se kertoo kulkuneuvon moottorista ja järjestelmistä, ja sillä voi hallita monia matkalla käytettäviä toimintoja. Samansuuntaista vertailukohtaa voi sovittaa infotainmentin ja monitoiminäytön välille, vaikka ero ei ole yhtä suuri.

”Buster Q syntyi spin-offina, jonka pyöräytti vauhtiin palaveri Inhan tehtailla vuonna 2014”, Nextfour Oy:n toimitusjohtaja Niklas Öhman kertoo.

Busterin silloiset toimitusjohtaja Juha Lehtola ja tuotekehitysjohtaja Anders Kurtén halusivat lähestyä veneen kojetaulun mittari- ja kytkinsekamelskaa uudesta näkökulmasta. He toivoivat niiden tilalle modernia yhden näytön hallintalaitetta, jollainen oli yleistynyt autoissa. Niinpä he kutsuivat Nextfourin asiantuntijat neuvonpitoon Inhan tehtaille.

Niklas Öhman ja tuote- ja myyntipäällikkö Patrik Gustafsson luottavat, että vienti lähtee vetämään. Takana kokoonpano- ja tuotekehitystilat.

Siitä se ajatus lähti.

Mittarit saivat mennä, ja tilalle tuli infonäyttö, josta voi hallita navigointia, veneen valvontaa ja viihdettä.

Q tuli Busterille kuin tilauksesta. Kun kojetaulu muotoillaan näyttöä varten, veneeseen saadaan suurempi näyttö, selkeämpi ohjaamo ja tyylikkäämpi lopputulos.

Älynäyttö pääsi vakiona isompien Bustereiden kojetauluihin. Buster sai etumatkaa modernista ilmeestä ja käyttöliittymästä, ja samalla Nextfour pääsi veneen älynäyttöjen markkinoille takaoven kautta, venevalmistajien suojissa.

Isot vene-elektroniikan valmistajat ovat toki noteeranneet Nextfourin, mutta pieni suomalaisyritys on saanut puuhata melko vapaasti niiden selän takana, osittain erilaisen markkinointitapansa turvin: Q on ollut saatavana vain veneen mukana. Nextfour on ollut silmällä pidettävä, mutta ei varsinainen kilpailija.

Q-älynäytöissä ja muissa monitoiminäytöissä on paljon yhteistä. Molemmat rakentuvat karttaplotterin ympärille.

Jos niitä haluaa vertailla yleisellä tasolla, Q tulee valmiiksi asennettuna, siistissä ja helppokäyttöisessä paketissa, joka keskittyy veneen hallintaan ja valvontaan sekä veneilyyn. Muiden laitteissa on enemmän laajennusvaraa ja eri käyttäjäryhmille tarkoitettuja erikoistoimintoja. Niistä on mahdollista koota täydellisempi ja erikoistuneempi järjestelmä, mutta ne ovat myös olemukseltaan teknisempiä ja käytettävyydeltään monimutkaisempia.

Kiireisimpinä aikoina kokoonpanohallissa on kuhinaa.

Nextfour nousee haastajaksi

Vuonna 2007 perustetussa Nextfourissa on noin 50 työntekijää. Suuriin valmistajiin verrattuna henkilökuntaa on vähän, mutta Öhman näkee tilanteen valoisammin:

”Tuotekehitystiimien koossa mitattuna tilanne on paljon tasaväkisempi.”

Nextfourin ydinosaaminen keskittyy digitaalitekniikan ohjelmointiin, suunnitteluun ja kehittämiseen. Yritys toimii veneilyn, lääketieteen ja teollisuuden aloilla. Sen palveluihin liittyvät esineiden internet (Internet of Things), pilvipalvelut ja digitaaliset järjestelmät.

Yrityksen kaikki toiminnot hallinnosta suunnitteluun, koodaukseen ja kokoonpanoon sijaitsevat pääkonttorilla Turussa.

Nextfourin päätuote on The Q Experience, joka valmistetaan Turussa. Yritys kehittää myös sairaalavarusteita. Muun muassa HUSin leikkaussalien ohjausjärjestelmät ovat Nextfourin tuotteita.

Koko yrityksen liikevaihto viime tilikaudella oli noin 7 miljoonaa euroa, josta veneilytuotteisiin keskittyvän Solutions-yksikön osuus oli 3,9 miljoonaa.

Nextfour on saanut The Q Experience -laitteiden kehittämiseen ja vientiin myös Ely-keskuksen ja Business Finlandin tukea.

Viime vuoden puolella Nextfour uudisti The Q Experiencen kokonaan ja toi siihen uusia toimintoja. Se sai lisänimen Display 2 Series.

Q on nyt jumpattu kisakuntoon, ja yrityksen kyynärpäät ovat koholla oman markkinaraon löytämiseksi maailmalta.

”Viime vuonna myimme 3 000 yksikköä ja tänä vuonna 5 000. Ensi vuoden tavoite on 10 000”, Öhman visioi.

”Me on valittu oma tie”, Niklas Öhman viittaa Q:n ominaisuuksiin ja markkinointitapaan.

Tuotantomäärät ovat tuplaantuneet vuosittain, ja trendin odotetaan jatkuvan. Tuo tarkoittaa vientiä ja uusia sopimuksia ulkomaisten venevalmistajien kanssa, Askeladdenin lisäksi. Öhmanin mukaan venevalmistajien suhteen näyttää erittäin lupaavalta, sillä monet niistä jopa odottavat Nextfour-yhteistyötä.

Yritysvierailun aikoihin Nextfourilta oli juuri lähtenyt joitakin kymmeniä yksiköitä vientiin. Tuote- ja myyntipäällikkö Patrik Gustafsson osoittaa lattiaan: ”Tuonne suunnille”, ja yksilöi Uuden-Seelannin.

”Olemme nousemassa haastamaan isoja valmistajia”, Niklas Öhman myöntää. Pääasiallinen markkinointi tapahtuu edelleen venevalmistajien kautta, mutta Display 2 Seriesin julkistuksen myötä sen rinnalle on nousemassa myötä kuluttajamarkkinointi jälkiasennuksiin. Se tarkoittaa, että Q-näyttö on saatavissa myös ilman venettä.

Öhman ei halua paljastaa kuluttajamyynnin odotuksia kappale- tai euromäärissä. ”Tämä vuosi menee jakelijaverkoston luomisessa, ja sen jälkeen nähdään.”

Kilpailuasetelmasta voi muodostua tuskainen, sillä suurten valmistajien tyypillinen vastaisku on polkea tuotteidensa hintoja. Kun vielä komponenttien tukkumarkkinoillakin on hintojen nousupaineita, Nextfourilla on edessään kahden rintaman taistelu.

”Me ollaan pieni yritys eikä pärjätä pitkässä hintakilpailussa, koska kasvu ja tuotekehitys pitää kattaa myynnillä. Meillä on kuitenkin omat valttimme, erilainen lähestymistapa ja laatu.”

Sujuva käyttää

Nextfourin yhtenä testiveneenä on upouusi Cross-malli 75BR, jonka kojetaulun täyttää toisen sukupolven Q-infonäyttö, tuplaleveä Cross Q 210D.

Ruudun alapuolella kojetaulussa on mekaaniset katkaisimet tuulilasin pyyhkimille, joita pitää pystyä käyttämään nopeasti. Samoin keulapotkurille, trimmilevyille ja tietysti moottorille on perinteiset hallintalaitteet. Käytännössä kaikki muut kytkimet ja mittarit löytyvät Q-näytön digitaalisesta kytkinpaneelista.

Näyttö herää heti, kun veneen päävirta kytketään. Näytön etulevy on kokonaan lasia, edes virtakytkintä ei ole. Toisen sukupolven mukana tulleiden vahtitoimintojen vuoksi näytössä pitää olla virrat päällä jatkuvasti. Säästömoodi pitää kuitenkin huolta myös akkukapasiteetista.

Näytön teeman voi asettaa tummaksi tai vaaleaksi. Tumma vaikuttaa selkeämmältä.

Tuplaleveä näyttö toimii samalla tavalla kuin tietokoneen laajennettu työpöytä. Työpöytätila tuplaantuu, ja niille voi sijoittaa enemmän ikkunoita, tietokenttiä ja toimintoja. Ja kaiken saa näkymään isompana.

Tuplanäyttöinen 210D tositoimissa. Kummankin näytön ikkunoita voi jakaa useampiin eri näkymiin, jos haluaa enemmän tietoa esille.

Käyttöliittymä perustuu pitkälti kuvakkeisiin. Kovassa kelissä ne ovat selkeämpiä kuin teksti.

Kosketusnäytön käyttäminen merenkäynnissä vaatii osumatarkkuutta. Crossin kojetauluun näytön ylle on muotoiltu pieni lippa, josta Q:ta käyttävä käsi saa tukipisteen.

Hämärässä IPS-näytön katselukulma on erityisen laaja, mutta kevätaurinko asetti näytölle haasteen. Sivulta katsellessa kirkkaat kohteet tahtoivat peilautua lasista, vaikka se on pinnoitettu heijastuksia vähentävällä kalvolla ja sen kirkkaus on kunnioitettavat 1000 nitsiä. Kuskin penkiltä näyttöä pystyi kuitenkin lukemaan vaivatta.

Kosketus toimi säntillisesti ja viiveettä, ja laitteen toiminnot löytyivät luontevasti.

Käyttöliittymän selkeydessä Q on omaa luokkaansa. Sitä on ällistyttävän helppo hallita, vertaapa sitä mihin monitoiminäyttöön tahansa.

Kaivattuja uudistuksia

The Q Display 2 Seriesin näyttökoot ovat tutut 10 ja 16 tuumaa, mutta kympistä saa myös tuplaleveän version, joka siis oli myös testiveneessä. Se todellakin näyttää hulppealta ja parantaa käytettävyyttä.

Isomman näytön resoluutio on teräväpiirtoinen 1920×1080, pienemmän 1280×768. Teräväpiirtoisia monitoiminäyttöjä on toistaiseksi vain Humminbirdillä.

Käyttöliittymää on viilattu luontevammaksi ja näppärämmäksi. Jokaisen ikkunatyypin asetukset löytyvät aina sen yläkulmasta. Rutiinitoiminnot löytyvät ilman monimutkaisissa valikkorakenteissa kahlaamista. Karttaplotterin näppärällä kiikari-painikkeella voi nopeasti vilkaista kulkuvektorin päähän tai minne asti polttoaine riittää suunnitellulla reitillä.

Valvontajärjestelmästä on kehitetty kunnollinen Q Boat Guard -varashälytin, joka valvoo eri kohteiden tasojen lisäksi tunkeutumista, luvatonta käyttöä, sijaintia ja sitä, että moottori pysyy peräpeilissä. Tiedot välittyvät jatkuvasti Q Mobile -sovellukselle, jolla voi myös käynnistää etänä Webasto-lämmittimen. Buster taskussasi 24/7, kuten Inhan tehtaat mainostavat.

Laite on yhteensopiva Raymarine Quantum -tutkan ja Yamahan Helm Master EX -moottorinhallintajärjestelmän kanssa, siinä on aiempaa nopeampi datamodeemi ja Bluetooth-ääniliitäntä. Kuluttajamalleihin saa myös ulkoisen asennustelineen.

Kalastajille tiedoksi: tulossa on myös suorituskykyinen Airmarin Chirp-kaikuanturi.

The Q Display 2 Seriesin paneeliin on tullut uusia liittimiä: HDMI, USB, kaksi ethernetiä ja kaiutinliitin.

Prosessointitehoa on lisätty, ja erillinen grafiikkasuoritin varmistaa, että kartta piirtyy ruudulle viiveettä myös tutkakerroksen kuormittamana.

Navionicsin kartoille on tulossa erinomainen vaihtoehto C-Mapilta, kunhan sen uusi versio tulee saataville. Öhman ja Gustafsson olivat siitä innoissaan.

Uusittu 4G-modeemi on sikäli kiinnostava, että se sisältää myös wifi-hotspotin mobiililaitteille. Ulkoisten antennien liitäntöjä modeemille ei ole, mutta Öhman ja Gustafsson vakuuttavat, että sisäinen antenni on riittävän suorituskykyinen. Q on kytkeytynyt jatkuvasti mobiilidataverkkoon.

Audiojärjestelmän vahvistin on nyt yhdysrakenteinen. Kaiutinparin voi kytkeä suoraan laitteen speaker-liittimeen. Jos halutaan enemmän tehoa tai subbari, niitä varten tarvitaan ulkoinen vahvistin, jolle on linjatasoinen liitin.

Q-ekosysteemi laajenee koko ajan. Esimerkiksi digitaalisia kytkimiä varten on saatavana Digital Switch, ja kauko-ohjainten valikoimassa on uusi kannettava, kaulahihnalla varustettu malli. Muitakin lisälaitteita julkistetaan tänä vuonna.

Uuden Q Display 2 Seriesin 10-tuumaisen älynäytön lähtöhinta on 2 695 euroa. Sen mukana tulevat pilssianturi ja Guard-kaapelisarja valvontalaitteistoa varten.

Lisätietoja Nextfour

X