Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Koepurjehdus

Dufour 350 Grand Large – Perhepursi puhureissa

Lomapurjehduksella testikelimme olisi johtanut reivaukseen. Dufour 350 Grand Large kuitenkin pysyi näpeissä niin kiltisti, että olisimme halunneet vähän lisääkin purjetta keulaan.

03.02.2016

KirjoittajaPasi Nuutinen, Kari Wilén

KuvaajaArto Wiikari/Otavamedia

Noin viisi vuotta on aika, jota veistämöt pitävät nykyisin yhden mallin elinikänä. Sen jälkeen ostajien mielenkiinto hiipuu. Tavallaan kiva meidän veneilijöiden kannalta, että saadaan tiuhaan tahtiin uutta ihasteltavaa.

Mitä suuremmista veneistä on kyse, sitä tuskaisampaa on kuitenkin ennättää myydä niin monta, että suunnittelun ja tuotannon kustannukset keritään kattaa. Siksi yleinen tapa on tehdä uudistukset edellismallia soveltaen.

Näin on laita myös Dufour 350 Grand Largen kohdalla. Se tuli viime vuoden alussa korvaamaan 335 GL:n matkapursimalliston toiseksi pienimpänä veneenä. Edeltäjä oli esitelty vasta 2011, joten sen ikä jäi tavallistakin lyhyemmäksi.

Vilkaisu veneiden mittoihin ja piirustuksiin kertoo, että rungon ja vesilinjan pituudet ovat sentilleen ennallaan, samoin tilajärjestelyt niin sisällä kuin ulkona. Silti on perustellumpaa puhua uudesta veneestä kuin vanhan päivityksestä. Vaikka muutokset ovat hienovaraisia, sekä runko että riki ovat toisenlaiset kuin ennen.

Selkeää väljyyttä

Tilajärjestelyiltään 350 GL on kuten edeltäjänsä, muutamilla yksityiskohdilla maustettuna. Avotila on veneen elämän sydän – suuri sellainen.

Tässä veneessä ei ollut avotilan pöytää, joten tilaa oli melkein liikaa: jalkatukea kaipasi muuten miellyttävillä penkeillä, joille mahtuu kolme miestä puolelleen istumaan, mutta ei yhtäkään pitkälleen.

Ohjaajalla on varsin miellyttävä työpaikka. Istuimina ovat laidat, joilta näkyvyys on hyvä. Rattien toimintaa on nopeutettu, ja nyt ne kääntyvät sopivasti 1,5 kierrosta laidasta toiseen. Tilaa on myös vaihtaa ne kehältään hieman suuremmiksi. Nykyiset ovat skandinaavisen keskimittamiehen mukavuuden alarajalla.

Laitavinssit ovat paremmin ohjaajan kuin miehistön ulottuvilla.

Miehistön työjärjestys riippuu veneen varustelutasosta. Vakiona se on todella niukkaa, esimerkiksi yhdellä ainoalla 30-numeron vinssillä pitäisi hoitaa kajuutan katon reunalla niin nostimet, säädöt kuin molempien purjeiden jalustus.

Sisäänkäynnin molemmin puolin uutta ovat ikkunaluukut. Ne kuuluvat Dufourin nykyisen mallisukupolven tunnusmerkistöön, eli runsaaseen luonnonvalon ohjaamiseen sisälle. Kattoikkunoiden ja kasvaneiden runko- ja kajuuttaikkunoiden takia valoa riittää. Testiveneessä vaalea tammiviilu ja valkoiset kankaat korostivat raikasta tunnelmaa.

Kattoikkunoiden takia käsikaide on sivuikkunoiden alla. Luonnonvalo ja pariovi lisäävät avaruuden tunnetta salongissa.

Lue koepurjehdus kokonaisuudessaan Vene-lehdestä 2/2016.

X