Tilaa
Näyttelyt

Cannes Yachting Festival: Yhä erikoisemmaksi menee

13.10.2023

Kirjoittajaja kuvat Ari Inkinen

Erityisesti Italialaiset venevalmistajat ovat innokkaita esittelemään, mitä ovat vuoden aikana saaneet aikaan. Useimmissa italialaisissa venevalmistajissa on se hyvä puoli, että niitä eivät tunnu rajoittavan mitkään perinteiset arvot tai käytännölliset vaatimukset. Ja lähes rajaton mielikuvitus on myös eduksi.

Lähes poikkeuksetta huippumuotoilijoiden miljoonia maksaviin jahteihin suunnittelema design löytää tiensä myös palkansaajaveneilijöiden tavoitettavissa oleviin veneisiin. Hyvä esimerkki tästä ovat suuret runkoikkunat, jollaisia tänä päivänä on käytännössä jokaisessa kuusimetrisessäkin daycruiserissa.

Toinen viime aikoina yleistynyt varuste on avoveneiden kiinteä kate. Se on syntynyt suomalaista aurinkoisemman veneilyvesistön vaatimuksesta, mutta ei millään tavoin harvinainen enää Pohjolassakaan.

Sähkö veneiden käyttövoimana ei enää ole uusi asia, mutta erilaiset sähköiset sovellukset lisääntyvät ja samalla monipuolistuvat, vaikka sähkömoottorilla varustettu Riva Iseo pitää myös perinteitä yllä. Alusluokassa ollaan jo pitkällä vedyn käyttämisessä polttoaineena, ja siinä etenkin italialainen Amer on eturivissä.

Edes perinteinen Riva ei ole immuuni veneilyn vahvimmalle trendille, sähkölle. El-Iseo on varustettu Parker GVM310 -sähkömoottorilla, jonka huipputeho on 300 kW. Matkanopeus on 25 solmua ja huippu 40 solmua. Taloudellisella ajolla matka kestää jopa kymmenen tuntia. Akkukapasiteetti on 150 kWh.

Terassit on niin nähty

Kun laidan avautuminen avotilan laajentamiseksi on levinnyt kuusimetrisiin avoveneisiin, ei kyseessä enää ole trendi, vaan tavanomainen ominaisuus. Nyt avotilaa laajennetaan myös perämoottorien ympäri, ja parhaassa tapauksessa näin syntynyt uimataso voidaan nostaa ja laskea, myös veden alle.

Nimbus W11:ssä on uimatason levittäminen onnistunut mainiosti. Hydraulisesti nouseva ja laskeva taso voidaan upottaa veden pinnan alle. Myös Nimbus käyttää W-sarjan veneissään massiivista T-Toppia.

Galeon 325 GTO:ssa yhdistyy monta nykyisin suosittua ominaisuutta: keulan oleskelutila, sivukansien puuttuminen ja perämoottorien kotelointi. Veneeseen on saatu runsaasti mukavuutta melutasoa laskemalla ja liikkumista helpottamalla.

Voimakkaasti lisääntynyt tapa laajentaa veneiden oleskelualaa on toisaalta hyvinkin tuttu, mutta silti uusi. Katamaraanien käyttö ennen kaikkea charter-purjehduksessa on hyvinkin tavanomaista ja on myös nähty suuria moottorikatamaraaneja. Nyt runkomuodon edut on oivallettu myös perhekoon moottoriveneissä.

Alun perin amerikkalainen merkki, mutta ranskalaisen Beneteaun leiriin päätynyt Four Winns esitteli jo viime vuonna TH 36 -kattinsa, nyt samaan kokoluokkaan on tullut useita muitakin, muun muassa Bali-katamaraanien valmistajan Catanan YOT 36, sekä Tesoro 38, Aquila 42.

YOT 36 on esimerkki tilan maksimoinnista. Katamaraanirunkoisessa veneessä on lisäksi laitaterassit ja turkkipinta-alaa 38 m². Avotilassa on istumapaikat kahdeksalle, suuri pentteri ja runsaasti avointa kantta.

Katamaraanirungon edut ennen kaikkea oleskelumukavuudelle lienevät kiistattomat. Keulaan saadaan bowridermaiset oleskelutilat, tuulilasin takana on runsaasti avointa tilaa, runkoihin saa makuukajuutat. Lyhyesti sanottuna – kaikelle on enemmän tilaa.

Katamaraanirunko on tulossa yhä pienempiin veneisiin. Vaikka Sea Pearl Cat onkin pieni, valmistajan mukaan kannattaa kokeilla 20 hv:n perämoottorilla tai sähkömoottorilla varustettua menijää.

Trendinä taas yhteisöllisyys

Kun veneseurat aikaisemmin olivat veneilyn yhteisöllisyyden tyyssijoja, modernin elämän kiireet ovat valitettavasti monessa tapauksessa syrjäyttäneet seurojen yhdessä tekemisen ja touhuamisen luoman yhteisön.

Mikäli on uskominen yhden maailman suurimman venevalmistajan Beneteaun näkemystä, veneily on palaamassa yhteisölliseksi ajanvietteeksi.

Beneteau on rakentamassa veneiden osaomistamiseen perustuvaa Your Boat Club -verkostoa. Tämä esimerkiksi poikkeaa Suomessa toimivasta Skipperistä siten, että veneitä ei vuokrata, vaan omistetaan yhdessä, kuten melko uusi suomalainen Boatslice jo tekee. Samaan kerhoon, ja saman veneen ympärille, yhdistetään yhtä lailla veneilijät kuin palvelujen tuottajat.

Beneteaun tutkimusten mukaan osaomistaminen ja muut jakamistalouden vaihtoehdot kiinnostaa ennen kaikkea nuoria veneilystä haaveilevia. Yhtiö uskoo, että niistä tulee vastaisuudessa hyvinkin varteenotettava malli.

Moni valmistaja vannoo veneiden personoinnin nimiin ja trendi on selkeästi voimistumassa entistä pienempiin veneisiin. Moottorien tuunaaminen veneen väreihin on nykyään tavallista.

 

Lue myös nämä

X