Testit

Buster S & S1

Viime syksy oli Busterien osalta mielenkiintoista aikaa. Kaikkien aikojen suurimman Busterin, Phantomin, rinnalla esiteltiin uusi Buster S.

31.03.2017

KirjoittajaAri Inkinen

KuvaajaMarkus Pentikäinen/Otavamedia

Busterin viime syksy oli kiireinen ja täynnä yllätyksiä. Uusi Phantom ylitti kaikki odotukset – ennen kaikkea koollaan. Mutta huolimatta sen suunnittelijoita ja rakentajia työllistävästä vaikutuksesta, aikaa jäi pienempiinkin projekteihin. Jokamökin perusvene Buster S on nyt uudessa kuosissa.

Mini on Buster-sarjan pienokainen. Sitä suurempi malli on ollut tähän saakka XS, mutta ei ole enää. Samalla kun S-sarja uusittiin, XS jäi historian lehdille. Niinpä onkin loogista, että uusi S-sarja asettuu näiden kahden kokomerkinnän väliin: uusi S on vanhaa 18 senttiä lyhyempi ja seitsemän senttiä kapeampi, XS:ää se on 25 senttiä pitempi ja 16 senttiä leveämpi. Siis varsinainen kompromissivene.

S ei kuitenkaan ole ominaisuuksiltaan kompromissi. Kokomuutoksessa on huomattavaa, että uuden S:n leveys on suhteessa pituuteen aiempaa suurempi. Tällä on haettu veneeseen vakautta etenkin, kun nousulistoja ei enää ole. Kuitenkaan moottoritehoa ei ole kasvatettu, vaikka niin voisi kuvitella. 20 hevosvoimaa on edelleen aivan passeli teho.

Jokainen sentti käyttöön

Tilojen puolesta veneessä on erinomaisen tehokkaasti käytetty kaikki sentit, joita pystyjen laitojen sisällä taitaa olla jopa enemmän kuin entisessä S:ssä. Vaihtoehtoja – malleja on kaikkiaan kolme, oikeastaan neljä kun S Fish lasketaan mukaan – löytyy kullekin käyttäjälle varmasti sopiva; kahvaohjattava, sivupulpetillinen ja keskipulpetillinen Buster S.

Uusi S-sarja on saanut käytännöllisiä ominaisuuksia. Muun muassa astinpinnat keulassa ja perässä ovat kasvaneet, solumuovilla pinnoitetut istuimet ovat entistä suurempia. Peräpenkin alla on reilusti tilaa kahdellekin irtosäiliölle ja keulassa on reilu laatikko kassille tai miksei ankkurille köysineen.

Kalamiehille vakiosäilytystilaa ei oikein ole, mutta lisämaksusta keskiveneeseen on saatavana lukittava vapalaatikko. Muutenkin säilytystilat ovat lukittavat yhdellä ja samalla avaimella, johon voidaan sarjoittaa vielä lisävarustelistan lukitussettiin kuuluva lukko.

S1- ja Scc-malleissa käytetään samaa pulpettia, vain sijoitus vaihtelee. Pulpetin eteen on tarjolla erillinen istuin. Pulpetti itsessään palvelee lähinnä ratin, näyttöruudun ja kaukohallintalaitteen asennusalustana, sillä suojaa se ei juuri tarjoa. Siihen pulpetti on liian kapea ja tuulilasi ehdottomasti liian pieni. Toisaalta pulpetti ei myöskään ole kulkemisen tiellä.

Parantunut ajettavuus

Buster S on vene, jonka kohdalla ei paljoa ajo-ominaisuuksia kysellä. Pieni vene on pieni vene, eikä suinkaan tarkoitettu hurjaan menoon. Silti uuden S:n kohdalla voi kehua ajettavuuden parantuneen. Nousulistojen puuttuminen tekee menosta hivenen pehmeämpää, tehon tarve ei kuitenkaan ole merkittävästi kasvanut. Kahden hengen kuormallakin S kaksikymppisellä koneella nousee liukuun kohtuullisen vaivattomasti. Toki kuorman sijoittelulla on merkityksensä.

Keula on aiempaa hieman terävämpi myös vesilinjan alapuolella, mutta etenkin yläpuolella terävä keula halkoo aaltoja vaivatta.

Yhden hengen kuormalla kahvaohjattava S saavutti Yamaha F20 -moottorilla 21,3 solmun huippunopeuden. Toinen henkilö pudottaa nopeutta noin kaksi solmua. Melutaso tosin on täyskaasulla lähellä kiusallista, 93 desibeliä. Sen sijaan noin 4000 kierroksen käyntinopeudella ja 16 solmun vauhdilla melutaso putoaa hieman päälle 80 desibelin.

Sivupulpettimalli S1 oli varustettu Yamaha F30 -moottorilla. 5400 kierroksen täyskaasulla vene kulki yhden hengen kuormalla 25,4 solmua ja tavallisesti taloudellisimmalla, noin 4000 kierroksella 18 solmua. Silloin melutaso oli jo alle 80 desibeliä.

Sivupulpetin ikävä puoli näinkin pienessä veneessä on voimakas kallistus yksin ajettaessa. Siksi keskipulpetti on käytännöllisempi, kun kyytiläisiä on mukana harvoin.

Kulutukset ovat taloudellisimmillaan selvästi alle 0,5 litraa meripeninkulmaa kohti, joten tankillisella (25 l) ajaa viitisenkymmentä meripeninkulmaa.

Buster S

Pituus 4,43 m

Leveys 1,81 m

Paino 260 kg (S) ja 275 (S1 ja Scc)

Henkilöluku 4

Moottorisuositus 20–30 hv

Vakiovarusteet, mm. peräpenkki, uimatikas, irrotettava keskipenkki (S), kaiteet, sadevesityhjennys. S1/Scc: kaapeliohjaus, ohjauspulpetti, akkulaatikko, päävirtakatkaisin, automaattinen pilssipumppu, valomasto, 12 V pistorasia.

Lisävarusteet, mm. tyynysarja 490 €, ajokuomu/satamapeite 740 €, keulakaide (vas) 175 €, sivukaiteet keulaan 164 €, kompassi 59 €, mittaritaulu 65 €, vapalaatikko 590 €, keulamoottoriteline 130 €, kalastustaso 895 €. S1/Scc: tyynysarja 350 €, keskipenkki 480 €, istuin/säilytyslaatikko 255 €, takakaide + pehmuste 110 € + 160 €.

Hinta S: 12 580 € (Yamaha F20); S1: 15 330 € (Yamaha F30); Scc: 15 630 € (Yamaha F30)

Valmistaja Inhan Tehtaat Oy, Ähtäri, www.busterboats.com

X