Polyeteenistä valmistettuja muoviveneitä ilmaantuu markkinoille aika ajoin. Uusin yrittäjä on lahtelainen BlackBoat.
BlackBoat on vakaa ja johdonmukainen ajettava, joka ei aiheuta käyttäjälleen yllätyksiä. Painolastitankkiin pumppaa mielellään viitisenkymmentä litraa vettä, sillä muuten vene on turhan peräpainoinen. Ylimääräisen keulapainon ansiosta myös konetrimmin käyttöalue paranee. Perän pito on normaaliajossa hyvä, mutta kaikkein äkkinäisimmissä käännöksissä sen saa irtoamaan vedestä. Vene putoaa takaisin veteen töksähtäen, jolloin matkustajat saavat pitää kunnolla kiinni pysyäkseen kyydissä.
Testiveneen huippunopeus oli gps:llä mitattuna 40,2 solmua, kun perässä on Yamahan 175-hevosvoimainen kaksitahtikone 1990-luvun alkupuolelta. 4 500 kierroksen matka-ajossa nopeus ylittää mukavasti 30 solmun rajan. BlackBoatin moottorisuositus on laaja, 70-175 hevosvoimaa. 70-hevosvoimainen kone on varmuudella veneeseen huono valinta, sillä sen voimin BlackBoat tuskin lähtee kuormattuna liukuun. Toisaalta polyeteenin keveys mahdollistaa, ettei kuusimetriseen veneeseen tarvitse välttämättä hankkia suurta tehoa. Veneen kantavuus on yhdeksän henkilöä.
BlackBoatin veneistä ei tule koskaan massatuotetta ja tämän tietävät myös valmistajat. Pääkäyttäjäkunta voisivat olla viranomaiset tai vastaavasti veneilijät, joiden kalustolta vaaditaan poikkeuksellista kestävyyttä. Vene ei ole arka kovillekaan iskuille tai esimerkiksi jäälle. Polyeteeni kestää noin 55 asteen pakkasta ennen kidemuutoksia. Polyeteeni on valmistusmateriaalina erittäin sitkeä. Polyeteenivene on siis kutakuinkin huoltovapaa, kunhan pitää moottorin kunnossa. Yhteen hitsatut muovinkappaleet muodostavat saumoineen rujon kokonaisuuden, joka ei juuri kerää pisteitä kauniilla ulkonäöllä.
Tekniset tiedot
Pituus | 6,00 m |
Leveys | 2,40 m |
Paino | 750 kg |
Kantavuus | 9 henkeä |
CE-luokitus | C (rannikko) |
Moottorisuositus | 70-175 hv |
Koeajomoottori | Yamaha 2-t. 175 hv (vm. 1992) |
Hinta | 18 500 e |
Valmistaja | MJR-Company Oy, Lahti |
www.blackboat.fi |
Teksti ja kuva: Heikki Juuri-Oja