Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Koepurjehdus

Bavaria Cruiser 37 – Maltillista mukavuutta

Rauhallisen sujuvaa purjehdusta ja väljiä asuintiloja. Siinä Bavarian uusimman Cruiserin päällimmäiset tarjottavat.

17.08.2015

KirjoittajaPasi Nuutinen, Kari Wilén

KuvaajaArto Wiikari/Otavamedia

Kun Bavaria aloitti Cruiser-sarjansa viimeisimmän uudistuksen muutama vuosi sitten, lähtökohta oli perusteiltaan kunnossa. Amerikkalaisen Farr Yacht Designin piirtämät rungot olivat jo edellisissä versioissa osoittautuneet ominaisuuksiltaan tyydyttäviksi. Kritiikkiä oli kertynyt joistain yksityiskohdista, enimmäkseen kannen ja sisustuksen muotoilusta. Uudistus kohdistuikin niihin.

Bavaria vaihtoi muotoilutoimistoa ja tehtävän sai lontoolainen Design Unlimited. Sen omistaja Mark Tucker on aiemmin tehnyt töitä superjahtien parissa, mutta myös Hanselle, joka on mitä suurimmassa määrin Bavarian kilpailija.

Runkojen pysyessä samana on hieman hämäävää, että uudet veneet saivat mallinimiinsä jalan verran lisämittaa: esimerkiksi European Yacht of the Year 2015 -tunnustuksen voittanut Cruiser 46 perustui viisi vuotta vanhempaan 45-jalkaiseen runkoon.

Vastaavasti nyt testaamamme Cruiser 37 on rungoltaan vanha kolmekutonen. Muutokset on tehty samoilla periaatteilla ja tavoitteilla kuin palkittuun isosiskoon.

Ryhmätyö kunniaan

Sopiva määrä kärkkyyttä auttaa tarkkaa luovia ajettaessa, ja siitä kiitettiin jo edellisiä Cruisereita. Ominaisuus ei ole hävinnyt mihinkään, mutta jäykäksi parjatun yhden ratin vaihto kahteen, keveästi toimivaan ja kohtalaisesti palautetta antavaan, tekee ohjaajan työn paljon helpommaksi. Ratin välitys, noin 1,5 kierrosta laidasta toiseen, on perheveneeseen nopeahko, mutta aktiivisen ohjaajan mieleen.

Uudessa järjestelyssä myös ohjaajan ergonomia on parempi. Molempien laitojen hyödyntäminen istuinpaikkoina onnistuu vaivatta, kun ratille ei tarvitse kurkottaa. Näkyvyys on silloin tyydyttävä, vaikka kansirakenne on korkea. Ylös nostetun uimatason reunallakin voi istua, mutta laitapenkki on mukavampi. Vasta silloin, kun ajokuomu nostetaan ikävän sään takia, voi takareuna houkuttaa paremmalla suojaisuudellaan – näkyvyyden kustannuksella.

Tuplarattien vaatiman tilan takia avotila on kokonaisuudessaan siirtynyt eteenpäin. Kajuuttarakenne ja korkeat selkänojat tekevät siitä suojaisen. Penkeillä on tilaa kolmelle per puoli, ja he saavat hyvin tukea keskellä olevasta pöydästä (lisävaruste). Etummaisina istuvat liikaakin, sillä suorakaiteen muotoinen pöytä tekee ahtaan kohdan suippenevan avotilan etuosaan.

Kajuuttarakennetta on madallettu etuosasta muutamalla sentillä ja nostettu takaa saman verran. ”Tykinreikäikkunat” on vaihdettu yhtenäisiksi nauhoiksi, ja runkoikkunat sidottu yhteen väriraidalla. Siinä oikeastaan kaikki, mutta kokonaisuus on kuin eri maailmasta.

Kun viimeistely kokonaisuudessaan on hyvää tasoa, Bavaria Cruiser 37 antaa vaikutelman, että sen hankkiva saa rahoilleen vastineeksi paitsi paljon venettä, myös pitkäksi aikaa. Hinnoittelullaan suuri saksalainen on aina esittänyt tiukan haasteen kilpailijoilleen ja niin on nytkin. Tasapäisimmin lähtöhinnoin kisaan käyvät ranskalaisveistämöt, lopullinen ratkaisu syntynee mieleistä varustelupakettia räätälöitäessä.

Lue koeapurjehdus kokonaisuudessaan Vene-lehdestä 8/2015.

X