Tilaa
Kilpailut

Atlantic Rally for Cruisers – Lempeästi Atlantille

Kevyt tuuli puhalsi ARC-veneet matkaan kohti Karibiaa. Mukana on tällä kertaa ainoastaan kaksi suomalaispurtta.

20.11.2023

Kirjoittajaja kuvat pasi nuutinen

Valtameri oli lähes tyyni, kun Atlantic Rally for Cruisers alkoi Kanarian Las Palmasista 20. marraskuuta. Purjehtijoilla on edessää noin 2 700 meripeninkulmaa ennen Karibiaa ja Rodney Bayn satamaa St.Lucialla. Ennusteet lupaavat myös matkalle sangen mietoja tuulia, joten reittiennätyksiä tuskin nähdään.

Sebastian Gylling, suomalaisvene Eiran (Swan 51) kippari, arvio ylityksen kestävä hieman alle 20 vuorokautta.

”Olemme menneet ennen 15-17 päivässä, ja nyt varmaankin kestää sinne hitaampaan päähän.

Gylling on konkari, mukana jo kuudetta kertaa pelkästään Eiran kipparina. Mukana on ystävä ja kokki Markus Leppälä, sekä paikastaan maksaneita miehistön jäseniä Suomesta, Britanniasta ja USA:sta. Eira purjehtii etupäässä charteria, ja Gyllingin mukaan paikat seuraavankin vuoden ARC:iin alkavat jo olla myydyt veneen websivulla (swan51eira.com).

Eiran kippari Sebastien Gylling (vas.) vie Karibialle yhdeksänhenkistä kansainvälistä miehistöä.

Myös Another Brick (First 44.7) on ottanut maksavia vieraita, kaksi Suomesta ja kolme Ruotsista. Charterilla (love4c.fi) veneen omistajapariskunta Markus ja Maarit Renlund rahoittavat seitsemättä vuotta jatkuvaa elämäntapaansa.

Reittivalinta lienee eteläinen, joka tarjoaa tasaisia pasaateja pikemmin kuin voimakkaampia, mutta vastaisia tuulia. Matkaakin tulee hieman enemmän, mutta Another Brick pitää enemmistön tavoin ARC:tä kilpailuna vain nimellisesti.

Markus ja Maaret Renlundin kokenein gasti Another Brickillä on jo 15 kertaa Atlantin ylittänyt ruotsalainen Thomas Morelinde.

Kaikki suomalaiset eivät purjehdi omilla veneillä, eivätkä siksi näy kipparilistassa. Yksi heistä on vaasalainen Michael Wahlroos, joka on töissä Oyster 885 GT Babianalla.

”Olin Oysterin palkkalistoilla kun vene valmistui keväällä, mutta siirryin sitten suoraan Babianan omistajan hommiin.”

Wahlroosin erikoisalaa ovat purren sähköjärjestelmät sekä navigointielektroniikka, ja navigaattorina hän Babianalla Atlantin ylittääkin. Siihen keikka tällä erää jäänee, Wahlroos odottaa jo pääsyä kotiin koko joulukuuksi.

Michael Wahlroos työpaikallaan, Oyster 885 GT Babianan kannella.

Pääosa ARC-veneistä purjehtii puhtaasti perhe- ja kaverimiehistöillä. Se tuo tapahtumaan rentoa ilmapiiriä, jossa laiturien kuuluisuudeksi voi nousta pienillä asioilla. Esimerkiksi veneessä olevan kissan ansiosta, kuten saksalainen perhe Hegemann, joiden vene Vitamin Sea (Lagoon 42) pitää instagramia nimellä cat_on_a_cat.

Flash-kissan emäntä on perheen tytär Anna, joka vasta 16-vuotiaana lienee nuorimpia virallisen kipparinpätevyyden hankkineita maassa, jossa alaikäraja papereille on 15,5 vuotta.

Perhe on valmistautunut matkaan määrätietoisesti. Neljässä vuodessa kaikki äiti-Doreenia lukuun ottamatta ovat suorittaneet pätevyydet ja vieläpä purjehtien kaikki koulutukset samalla venetyypillä, jonka keväällä hankkivat omakseen.

Ylityksen jälkeen perhe viettää talven Karibialla, mutta siitä eteenpäin pidetään mieli avoinna, kertoo isä-Peter. Vene pidetään, jos siltä tuntuu, ja purjehduselämää jatketaan sapattivuoden verran. Tai sitten vene myydään tai vuokrataan.

Annaa ja isoveli-Nicolasta tuntuu houkuttavan myös ajatus purjehduksen jatkamisesta omien kavereiden kanssa.

Perhe Hegemann toteuttaa nelivuotista unelmaansa. Taustalla tilannetta valvoo kissa Flash.

Atlantic Rally for Cruisers

Lue myös nämä

X