Tilaa
Testit

Arkistoesittely: Sunseeker Portofino 40 – Auringon etsintään

Sunseeker Portofino 40 tarjoaa tasaista kyytiä ja ylellisyyttä. Rahalla saa näyttävän viimeistelyn, mutta veneen kallein osa vaikuttaa olevan veistämön logo.

27.12.2020

KirjoittajaTuomo kanerva kuvat

Kuvaajaseppo evinsalo ja tuomo kanerva

Sunseeker on yksi maailman tunnetuin huvijahtien valmistaja, ja mallisto ulottuu 40-jalkaisesta ”aloitusmallista” aina 155-jalkaiseen luksusristeilijään asti. Portofino 40 on Sunseekerin pienin ja ainut perävetolaitteilla varustettu vene.

Brittiläinen Sunseeker on aina seurannut aikaansa muotoilussa, ja myös Portofino 40 on ajan hermolla. Kaareva ikkunalinja ja pitkälle taakse ulottuva katto luovat mielikuvan vauhdista, jota korostaa ikkunakaaren hiilikuituteippaus. Muotoilussa voi nähdä myös viitteitä moniin muihin vastaavan kokoluokan uusiin jahteihin, joten Portofino 40 ei ulkonäöllisesti tarjoa poikkeuksellista. Italialaisen nimikkokaupunkinsa satamassa se sulautuisi huomaamattomasti massaan.

Esittely on julkaistu Vene-lehdessä 5/2015.

Sen sijaan meidän vesillämme 42-jalkainen vene kiinnittää aina huomiota, olipa muotoilu kuinka konservatiivista tahansa.

Portofino 40:n avotila noudattaa muista avo-ohjaamolla varustetuista veneistä tuttua kaavaa. Takana on tilava U-sohvaryhmä ja vastakkaisella puolella paikka sähkögrillille. Sohvaryhmän takaosasta saa helposti muhkean aurinkopetin kääntämällä selkänoja eteen. Nimensä velvoittamana Sunseeker Portofinosta löytyy reilun kokoinen aurinkopeti myös keulakannelta, patjat tosin ovat reilun kahden tuhannen euron lisävaruste.

Avotilan etuistuimet on nostettu muuta tilaa korkeammalle. Etumatkustajan istuma-asento on enemmän makaava kuin istuva. Turkki on sen kohdalla nostettu selvästi ylemmäs, jotta alapuolella olevaan keskikajuuttaan on saatu reilu seisomakorkeus. Näkymää etuistuimilta hallitsee suuri, yhdestä kappaleesta tehty tuulilasi.

Sähköisesti avautuva kangaskattoluukku tuo avovenemäistä tunnelmaa.

Saumattomassa tuulilasissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Lasin keskellä ei ole saumakohtaa häiritsemässä näkyvyyttä, mutta lasia ympäröivät massiiviset tukipalkit. Pienemmät lasipinnat on helpompi liittää joustavasti rakenteisiin, mutta lasin koon kasvaessa tehtävä hankaloituu ja sen ympärille tarvitaan usein jäykät tukirakenteet.

Avotila on siististi viimeistelty, muttei erityisen ylellinen. Käytännöllisistä syistä lujitemuovipintaa on paljon ja vaaleanharmaat istuintyynyt sulautuvat valkoisten pintojen sekaan huomaamattomasti. Sunseeker Portofino 40:n salaisuus piileekin sisätiloissa, joiden tyyli ja viimeistelyn laatu ovat samaa tasoa isompien mallien kanssa.

Kromia ja nahkaa

Sisätiloiltaan Portofino 40 kuuluu kokoluokkansa tyylikkäimpiin veneisiin. Värivaihtoehtoja on useita, mutta koeajoveneen mustan ja vaalean puun yhdistelmä on moderni ja tyylikäs. Sisätilojen pohjaratkaisu on myös toimiva ja tuttu muista saman kokoluokan veneistä.

Portofino 40:n sisätilat ovat valoisat suurten runko- ja kattoikkunoiden ansiosta. Runkoikkunat ulottuvat keskikajuutasta aina keulaan saakka. Keskikajuutassa on makuupaikat kolmelle. Avotilan alla on kaksi erillissänkyä, jotka voi liu’uttaa yhteen parisängyksi. Ikkunan edessä on makuupaikka yhdelle ja sen alla säilytyskaappeja. Pukeutumisalueella on seisomakorkeus ja seinustalla korkea vaatekaappi.

Keulassa on Portofinon ykköskajuutta. Sängyn molemmin puolin avautuu panoraamanäkymä merelle, ja lisää valoa tulee kattoikkunasta. Kajuutassa on seisomakorkeus, oma sisäänkäynti wc- ja suihkutiloihin, sekä reilusti säilytystilaa. Viimeistely on tehty huolella ja käytetyt materiaalit tuntuvat erittäin laadukkailta.

Keulakajuutta on ilmava, valoisa ja ylellisesti sisustettu.

Keskikajuutassa on seisomakorkeus ja makuupaikat kolmelle.

Sunseekerin maine huippuluokan luksusjahtina ei ole tuulesta temmattu. Ylellisyyden tunne ei ole pelkästään kiiltäviä metallipintoja ja nahkapäällysteisiä istuimia, vaan siihen vaaditaan huipputason muotoilua ja tarkkaa viimeistelyä viimeisintä yksityiskohtaa myöten. Niissä Sunseeker ottaa hiuksenhienon eron kilpailijoihinsa.

Vaikka saksalaisen suunnittelutoimisto Ken Freivokh Designin suunnittelema sisusta on skandinaavisen linjakas, saattaa se suomalaiseen makuun olla liiankin ylellinen. Tosin Suomi tai edes Pohjoismaat eivät olekaan yhtiön päämarkkina-aluetta. Välimeren alueella ja Yhdysvalloissa näyttäviä yksityiskohtia ja muhkeita nahkasohvia arvostetaan huomattavasti enemmän.

Salongin muhkealta sohvalta voi katsella maisemia.

Pentteri on kompakti ja toimiva. Runkoikkuna antaa työtasolle hyvin valoa.

Tasaista kyytiä

Muihin vastaavan kokoisiin veneisiin verrattuna Portofino 40 painaa noin 1 000–2 000 kiloa enemmän. Painoa nostaa muun muassa tuulilasin vahvat tukirakenteet, samoin suurten runkoikkunoiden tukemiseen tarvitaan massiivisia rakenteita.

Massa tuo myös vakautta ajettavuuteen. Painopiste on kangaskaton ansiosta alhaalla, eikä Portofino kallistele kovinkaan herkästi. Runko on suunniteltu kovaan merenkäyntiin, ja Portofino 40 kulkee reilussa metrisessä aallokossa mukavan pehmeästi. Kotimaisilla vesillä tulee vain harvoin vastaan keliä, jotta kyyti muuttuisi epämukavaksi. Pienen häiriötekijän aallokossa aiheutti kuitenkin avatun katon kolina. Katto suljettuna kolinaa ei kuulunut.

Takaa avoin ohjaamo on äänieristyksen kannalta hankala. Moottoreiden murina pääsee avoimesta aukosta helposti sisälle ja ääni jää kaikumaan ohjaamon lujitemuovisista pinnoista. Kangaskatto vaimentaa hieman, mutta silti äänitaso laskee noin yhden desibelin, kun katon avaa kokonaan. Äänenpaine Portofinon avotilassa on kohtuullinen, mutta ei markkinoiden parasta tasoa.

Portofinon ulkonäkö antaa viitteitä urheilullisista ominaisuuksista, mutta erityisen urheilulliseksi sitä ei voi kehua. Koeajoveneen kaksi Volvo Penta D6–330:sta kuljettavat ajokunnossa noin 12 000 kg painavaa venettä riittävän rivakasti, joten erityistä tarvetta vaihtoehtoisille 400 hevosvoiman D6–400-moottoreille ei ole.

Konehuone on siisti ja järjestelmällinen. Etualalla on generaattori.

Konehuone paljastuu sähköisesti sohvaryhmän alta.

Portofino on ajossa yllättävän kankea. Kääntösäde on liukunopeudessa suuri, vaikka veneessä on perävetolaitteet. Suuresta kääntösäteestä huolimatta ohjaustuntuma ja -vaste ovat hyvää tasoa. Kahden moottorin ja keulapotkurin ansiosta Portofino on satamassa mukavan ketterä ja helposti hallittavissa. Joystick-ohjausjärjestelmä on lisävaruste, jonka tarpeellisuus on makuasia. Näin raskaassa veneessä vaihteita edestaikaisin vaihtava järjestelmä ei ainakaan pidennä vetolaitteiden käyttöikää.

Perävetolaitteista huolimatta Portofinon kääntösäde on suuri.

Kuljettajan ergonomia on erinomainen sekä istualtaan että seisten. Näkyvyys on vain kohtuullinen, sillä tuulilasin paksu yläreuna jää uppoumanopeuksissa keskelle näkökenttää etenkin etumatkustajilla. Liukunopeudessa keula nousee juuri riittävästi, jotta istuimelta näkee suoraan tuulilasin läpi. Matalan tuulilasin ansiosta Portofinoa voi ajaa seisaaltaan katto avattuna, jolloin ajamisessa on avovenemäistä tunnelmaa ja näkyvyys tuulilasin yli on erinomainen. Avoveneen tuntua lisäävät sopivassa tuulessa ja aallokossa kattoluukusta sisään tulevat, välillä runsaatkin, roiskeet.

Kojetaulu on yksinkertainen ja selkeä. Tummanharmaa matta pinta on miellyttävä silmälle. Tärkeimmät mittarit ovat hyvin näkökentässä, mutta melko alas asennettua plotteria on vaikea seurata sivusilmällä. Plotterin kosketusnäyttöä on kuitenkin helppo käyttää, kun siihen ylettää kurottelematta.

Kojetaulu on selkeä ja tyylikäs. Plotteri jää näkökentässä liian alas.

Ylellisyyden hinta

Brändillä on aina oma hintansa, oli kyse sitten mistä tahansa kulutushyödykkeestä. Sunseekerillä brändin hinta kuitenkin tuntuu jo kohtuuttoman suurelta. Portofino 40 kilpailee samoista asiakkaista Princess V39:n ja Azimut Atlantis 43:n kanssa. Suomen markkinoilla kilpailijana voi nähdä myös Grandezza 40 CA:n, vaikka se onkin tyyliltään hieman erilainen.

Portofinon 575 000 euron alkaen-hinta kahdella 330 hv:n Volvo Penta D6:lla on kova, sillä Princess, Azimut ja Grandezza ovat kaikki sitä noin 100 000 euroa edullisempia. Vaikka Portofino 40 on ylellisesti sisustettu ja vakiovarustelu on kattava, on hintaeroa vaikea perustella muulla kuin brändillä. Laadullinen ero kilpailijoihin ei ole niin suuri.

Lue myös nämä

X