Tilaa
Testit

Arkistoesittely: Galeon 430 HTC – Puolalainen nousukas

2000-luvulla Puolasta on tullut Euroopan veneteollisuuden keskus. Galeon johdattaa maan veneteollisuutta myös etsimään omia polkujaan pelkän alihankinnan sijaan.

28.10.2019

Kirjoittajaja kuvat Tuomo Kanerva

Galeon on hyvä esimerkki puolalaisen veneteollisuuden noususta. Puolaa ei ole enää pitkään aikaan pidetty pelkkänä veneiden halpatuotantomaana, vaan Euroopan veneteollisuuden keskuksena.

Lähes kaikki suuret venevalmistajat teettävät ainakin joitain mallejaan Puolassa. Tämä on johtanut tilanteeseen, jossa veneiden tuotantoa rajoittaa pula veneteollisuuden työntekijöistä, huolimatta voimakkaasta koulutuksesta. Esimerkiksi Galeonin henkilökunnan määrä on kolminkertaistunut kymmenessä vuodessa.

Vielä kymmenisen vuotta sitten Galeon 430 HTC olisi ollut veistämön lippulaiva, mutta tällä hetkellä se kuuluu malliston keskiluokkaan. Suurin malli on yli 80-jalkainen.

430 HTC kuuluu Galeonin kolmanteen sukupolveen ja sen linjoista vastaa Tony Castro. Suunnittelussa on korostettu erityisesti avoimuutta ja valoisuutta. Yksiosainen tuulilasi on suuri ja se ulottuu korkealle. Tuulilasin jatkona on pienet, tummennetut ikkunat, ja rakennetta jäykistävät palkit, joita seuraa suuri lasinen kattoluukku. Katto jatkuu vielä luukun takanakin lasisena.

Seinissäkään ei ole säästelty lasin määrässä. Näkyvyys sivuille on erinomainen sekä salongista että kuljettajan paikalta. Takaseinän muodostaa tietenkin lasinen liukuovi.

Salonki on miellyttävän korkea ja kuljettajan istuin on nostettu hieman ylemmäs todelliseksi komentosillaksi. Pentteri ja makuutilat on sijoitettu vastavuoroisesti alemmalle tasolle. Pentteri ja kajuuttojen sisäänkäynnit ovat kuitenkin vielä samassa tilassa salongin kanssa ja korkeutta on suurimmillaan noin 3 metriä.

Hyvä runko on tietenkin osa onnistunutta venettä. 430 HTC kulkee tasapainoisesti ja vakaasti kovassakin kelissä. Onhan painoakin reilut 12 tonnia. Parasta rungossa on kuitenkin laaja nopeusalue. Trimmitasojen avulla 430 HTC liukuu jo 11 solmun nopeudella.

Esittelyvene oli varustettu vetolaitteilla ja joystick-ohjauksella, mutta niiden tilalle voi valita akselivedon tai IPS-vetolaitteet. Moottorit ovat aina Volvo Pentan dieselit.

Lue myös nämä

X