Tilaa
Uutiset

America’s Cup -veneiden uusi luokkasääntö julkaistu

America's Cupissa käytössä oleva AC75-luokkasääntö julkaistiin. Puolustajatiimi Emirates Team New Zealand rakentaa ihan uuden veistämön, jossa valmistetaan kaksi säännöt täyttävää AC75-venettä. Haastajista ei ole toistaiseksi varmuutta, mutta todennäköisesti ainakin italialaiset, britit ja yhdysvaltalaiset ovat mukana.

17.04.2018

KirjoittajaKari Wilén

America’s Cupissa käytössä oleva AC75-luokkasääntö julkaistiin suunnitelmien mukaisesti maaliskuun 30. päivänä. Sivuja on 62 ja niistä käy ilmi, että kyseessä on ns. ”box rule” jossa tärkeimmät parametrit on määritelty.

Säännöissä rungon pituudeksi on annettu 20,6–20,7 metriä ja kun siihen lisätään kohtuullisen pitkä keulapuomi saadaan pituudeksi 75 jalkaa. Syväys foilit alas käännettynä on enintään 5 metriä, mutta rungon maksimileveydelle ei ole annettu mittaa. Sen sijaan kääntyvien foilivarsien saranointikohta rungossa on määritetty hyvin tarkkaan ja on 2,05 metriä rungon keskilinjasta. Eli veneiden rungot tulevat olemaan ainakin 4,1 metriä leveät.

Runkomuoto määritellään parilla mitalla ja rungon tilavuus tulee olla vähintään 70 kuutiota. Kaikkiin veneisiin toimitetaan samanlaiset foilivarret. Foilit käännetään ylös ja alas sähkövoimalla ja veneisiin toimitetaan tähän tarvittavat paristot.

Purjeentekijöille töitä

Purjeentekijät palaavat myös tositoimiin, sillä jokaiseen veneeseen sallitaan 10 isopurjetta ja 29 keulapurjetta. Mastot ovat yksityyppisiä ja D-profiilin takareunassa on kaksi purjeuraa jotka mahdollistavat tuplapintaisen purjeen. Takilointi toimitetaan veneisiin.

Veneessä on 11 hengen miehistö eikä naiskiintiötä ole märitetty, mutta sen sijaan säännöissä mainitaan että kaikkien pitää olla ihmisiä. Miehistön jäsenten keskipaino on 90 kiloa ja koko miehistön maksimipaino 990 kiloa. Sen lisäksi mukana voi olla vieras joka saa painaa 100 kiloa.

Pitkäaikainen kiista siitä, mihin America’s Cup -satama sijoitetaan Aucklandissa näyttää nyt ratkenneen. Varsin kiivaat keskustelut käytiin jopa pääministeri- ja hallitustasolla ja välillä vaikutti siltä, että koko tapahtuma jouduttaisi siirtämään päähaastajan eli italialaisen Luna Rossa -hankkeen suojiin.

Katsojaodotukset korkealla

Järjestäjät odottavat satamaan 50 000 katselijaa per päivä, eli tuplasti sen mitä Volvo Ocean Race veti viime talvena.

Puolustajatiimi Emirates Team New Zealand rakentaa 10 miljoonalla paikallisella taalalla uuden veistämön, jossa valmistetaan kaksi säännöt täyttävää AC75-venettä. Ilmoittautumisaika umpeutuu jo 30. kesäkuuta 2018 ja ensimmäiset uudet veneet saa laskea vesille 31. maaliskuuta 2019.

36. America’s Cup ajoittuu talveen ja kevääseen 2021. Haastajista ei vielä ole tarkempaa tietoa, mutta italialaisten lisäksi britit puuhaavat kisaan kelpaavaa venettä Sir Ben Ainslien johdolla, kuten myös amerikkalaiset New York Yacht Clubin American Magic -projektillaan.

Lue myös nämä

X