Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Jutut

America´s Cup: AC-veneet foilaavat

Neljä AC75-venettä on laskettu vesille ja kaikki tiimit ovat testanneet veneitänsä kotimaisemissa. Talven aikana alkaa joukkueiden kakkosveneen rakentaminen.

07.01.2020

KirjoittajaKari Wilén

America’s Cup –haastajat Luna Rossa ja INEO Team UK laskivat AC75-veneensä vesille alkusyksynä ja siten neljä suurta, eli puolustaja sekä kolme haastajaa ovat päässeet vesille harjoittelemaan lentäviä vastakäännöksiä ja jiippejä. Harjoittelu on suoritettava tiimien sisäisesti, sillä America’s Cup -protokolla kieltää tiimien yhteisharjoittelun, poikkeuksena ainoastaan viralliset AC World Series –regatat joista ensimmäinen järjestetään Sardiniassa ensi huhtikuun loppupuolella.

Muista haastajista, eli lähinnä amerikkalaisesta Stars & Stripes -projektista ja hollantilaisesta haasteesta ei ole kuulunut mitään, joten ne ovat ilmeisesti kuivuneet kokoon.

Brittihaastajan AC75:nen näyttä ainakin ulkomuodoltaan kaikkein erikoisemmalta. Keulaosaa on leikattu hyvin matalaksi, vene näyttää kengältä jonka varpaille on astuttu, ja kyljet veneen peräosassa ovat aivan pystyt. Luna Rossa –veneen runko näyttäisi olevan pohjastaan V-muotoinen jossa muoto jatkuu aina peräsimen eteen. Aikaisemmin rahoittaja eli Pradan Patrizio Bertelli on esittänyt ainakin epävirallisesti tyytymättömyytensä siihen, että on päädytty näin monimutkaiseen ja kalliiseen kilpailualustaan. Tilaisuudessa olivat mukana niin Cagliarin arkkipiispa, Italian pääministeri kuin myös suuren sponsorin Pirellin toimitusjohtaja.

Persico Marine rakensi Luna Rossan ja käytti siihen 78 000 miestyötuntia. Kaksinkertaiseen isopurjeeseen kului 20 000 km hiilikuitunaihaa, 5 000 km lisää jokaiseen fokkaan. Se kustannuksista.

Sir Ben Ainslien vene Britannia näyttää purjehtivan hyvin tasapainoisesti Portsmouthin edustalla.

Uusiseelantilaisten Te Aihe on purjehtinut myös noin 10 m/s tuulessa Aucklandin edustalla, jolloin keulassa oli hyvin matala fokka. Täysillä purjeilla alus teki marraskuun alussa näyttävän keulasukelluksen, josta kuitenkin selvittiin ilman haveria.

Brittitiimin australialainen toimitusjohtaja Grant Simmer, 11 America’s Cupin veteraani, on sitä mieltä että AC75:lla voidaan saavuttaa 50 solmun nopeuksia koska alukset ovat keveitä ja vakavuus foileilla on suuri. – Näillä veneillä kaadutaan helposti ja miehistön turvallisuuteen on panostettava, nelinkertainen AC-voittaja toteaa.

X