Jutut

Maalissa! Yksinpurjehtija Ari Huusela selvitti 2 000 merimailin purjehduksen ja vahvisti asemiaan Vendée Globea varten

Vene-lehti seuraa netissä Huuselan edesottamuksia noin kymmenen päivää kestävässä kilpailussa tätä artikkelia päivittämällä.

17.05.2019

KirjoittajaJoonas Gustavsson

Imoca Globe Seriesin purjehduskauden ensimmäinen kilpailu, Bermudes 1000 starttasi Ranskan Douarnenezista torstaina 9. toukokuuta kello 18 Suomen aikaa.

Kilpailussa on mukana 17 kipparia. Suomea ja Pohjoismaita edustaa Ari Huusela Ariel II -veneellään.

Vene-lehti seuraa netissä Huuselan edesottamuksia noin kymmenen päivää kestävässä kilpailussa tätä artikkelia päivittämällä. Reaaliaikaisen seurannan löydät kilpailun kotisivuilta.


19.5.2019

Suomalaiskippari joutui tuulidatavian vuoksi purjehtimaan kisan läpi suurilla turvamarginaaleilla, mikä hidasti matkantekoa merkittävästi.

”Olen erittäin tyytyväinen tähän kilpailuun. Se antoi hyvän päivityksen siitä, missä olen hyvä ja missä on petrattavaa”, Huusela toteaa.

”Vaikuttaa siltä, että olen enemmän kovien kelien mies. Tässä kisassa oli paljon kevyttä tuulta ja siihen tulee lisää treeniä vielä tulevan syksyn legendaarisessa kahvikisassa, Transat Jacques Vabressa.”

Huusela harmittelee, ettei ehtinyt vastaanottamaan maaliissa maailman ympäri Golden Globe -kilpailussa purjehtinutta kollegaansa Tapio Lehtistä. Miehet ohittivat toisensa viime viikolla Atlantilla.

”Hän on tekemässä aivan uskomattoman suorituksen, josta suomalaiset voivat olla valtavan ylpeitä”, Huusela jatkaa.

”Vastaavalla kalustolla on maapallon ympäri purjehtinut kilpaa yksin, pysähtymättä ja ilman ulkopuolista apua vain viisi muuta ihmistä ikinä.”

Huuselan Ariel2-venettä lähdetään purjehtimaan kohti Suomea siirtomiehistön voimin heti maanantaina.

17.5.2019

Bermudes 1000 -yksinpurjehduskilpailun viimeinen puristus alkoi Ari Huuselalla keskiviikkona noin iltakuudelta. Suomalaiskippari saavutti tuolloin Azoreiden virtuaalisen kääntöpisteen ja käänsi veneensä kohti Ranskan Brestissä sijaitsevaa maalia.

Huusela juhlisti saavutustaan juhla-aterialla – näkkileivällä ja sardiinilla sitruunaöljyssä.

Tyynet olosuhteet ovat hidastaneet ilman säädataa purjehtivan suomalaiskipparin matkantekoa entisestään.

”Oli hienoa saada keula kohti maalia, mutta tuultakin tarvittaisiin kotiinpääsyyn.. Ja se vähäinenkin tuuli vaihtaa suuntaa”, Huusela valitteli keskiviikko-aamuna.

Huusela on menettänyt kilpailussa yhden sijan sitten edellisen seurantapäivityksemme. Sijalla 16. purjehtivalla suomalaisella on matkaa maaliin reilut 650 merimailia.

Nopeimmat Imoca-kipparit saapuvat maaliin perjantai-iltapäivänä. Mikäli ihmeitä ei tapahdu, Bermudes 1000:n voittoon purjehtii ranskalainen Sébastien Simon. Kilpailu himmeämmistä metalleista on vielä täysin auki, sillä sijoilla 1.–4. purjehtivat kipparit mahtuvat 3,5 merimailin kokoiselle alueelle.

Hitaasti mutta varmasti kohti maalia etenevä Huusela saavuttanee Brestin viimeistään maanantaina. Ariel II korostettuna valkoisella.

 

15.5.2019

Yksinpurjehtija Ari Huuselan matka jatkui viimeisimmän päivityksemme jälkeen Atlantilla harvinaislaatuisella kohtaamisella.

Maanmiehet ohittivat toisensa vain 34 merimailin etäisyydeltä, juuri vhf-puhelimen kantaman ulkopuolelta. Kuulumisia miehet eivät siis päässeet vaihtamaan.

Maanantain ja tiistain välisenä yönä tuuli Atlantilla yltyi voimakkaaksi, 25 solmuun sekunnissa. Se aiheutti voimakasta aallokkoa, joka kuitenkin tasaantui uutta päivää vasten.

Tiistaina Huusela paikkaili ensitöikseen veneensä vaurioitunutta haruspurjetta. Auringonnousun jälkeen olosuhteet mahdollistivat viimein myrskyissä kastuneiden varusteiden kuivaamisen veneen kannella.

Huusela on lähestynyt kilpailun toista etappia, Azoreiden virtuaalikääntöpistettä tasaisella vajaan kymmenen solmun nopeudella. Kippari päässee kääntämään keulansa kohti Brestissä häämöttävää maalilinjaa myöhemmin tänään.

Huuselan sijoitus kilpailussa on tällä hetkellä viidestoista.

Valtaosa kippareista on kiertänyt jo mustan veneen peittämän virtuaalimerkin. Huuselan Ariel II -vene korostettuna isolla valkoisella.

13.5.2019

Ari Huuselan ensimmäinen viikonloppu Bermudes 1000 –kilpailussa sujui ilman merkittäviä kommelluksia.

”Tällä kertaa sain onnekseni kiertää saaren päivällä ja kuivissa olosuhteissa”, Huusela kertoo.

”60-jalkaisen Imoca-veneen kipparoiminen yksin rannan lähellä on toki huomattavasti stressaavampaa kuin 6,5-metrisillä Mini-veneillä.”

Lauantai-iltana Huusela sai seurakseen delfiinisaattueen:

Sunnuntaiaamuna kaakosta puhaltava sivutuuli oli yltynyt jo melko voimakkaaksi.

”Vesi lentää ulkona ja aallokko on jo kohtalaista, mutta Ariel2 kulkee melko pehmeästi”, Huusela raportoi.

”Sain imuroitua uudet tuulikartat reititysohjelmaan satelliittidataa säästäen Ukkoverkkojen mastoantennilla ja yhteyksillä. Sen mukaan Azoreiden kääntömerkillä pitäisi olla ke-to yöllä.”

Ariel II korostettuna kuvassa valkoisella.

10.5.2019

Eensimmäisen yön jälkeen kippareiden pakka on vielä melko tiivis. Kilpailua johtavan Sébastien Simonin ja viimeisenä purjehtivan Alexia Barrierin välinen etäisyys on 40 merimailia. Huuselan sijoitus on tällä hetkellä viidestoista. Suomalaiskippari on kuitenkin aivan kymmenen kilpakumppaninsa kannassa kiinni.

Ariel II korostettuna kuvassa valkoisella.

Huusela, jonka päätavoite on päästä kilpailussa maaliin, starttasi kisaan turvallisesti takarivistä. Osa Huuselan kilpakumppaneista starttasi kilpailuun aggressiivisesti kunnollisella kisalähdöllä, mikä selittää suomalaiskipparin sijoitusta.

”Kyl toi aika paljon kierroksia nostattaa, kun seitsemäntoista 60-jalkaista venettä on samalla lähtölinjalla. Se, ettei siellä tunaroi tai jää kenenkään jalkoihin, on jo aika hyvä suoritus”, Huusela kertoo Facebookiin lataamallaan videollaan.

”Nyt rauhoitutaan tähän tekemiseen ja koitetaan päästä hyvään purjehdusrytmiin matkalla Fastnetin majakkaa kohti.”

Tämä kisaseuranta on julkaistu myös Tekniikan Maailman -sivuilla.

X