Turkki on pohjoismaisesta horisontista eksoottinen veneiden valmistusmaa. Tunnemme ehkä puiset goulet-alukset, mutta sikäläiset lujitemuoviveneet ovat jääneet vieraiksi. Egeyat käy niistä esimerkiksi.
Ensivaikutelma on myönteinen. Vene näyttää modernilta, varalaitakorkeus on kohtuullinen ja kajuutassa on suuret ikkunat. Kahdella ratilla varustettu, läpikäveltävä avotila on pikaisesti katsottuna samanlainen kuin useimmissa vastaavan kokoisissa keskieurooppalaisissa matkapursissa. Sisälle mennessä salongin mahtava seisomakorkeus säväyttää. Päälaen ja katon väliin tuntuu jäävän yhtä paljon ilmaa kuin kotioloissa.
Egeyat 40 kuuluu matkapursien joukossa samaan edulliseen hintaluokkaan kuin vastaavan kokoiset ranskalaiset ja saksalaiset veneet. Pohjoismaisista joutuu maksamaan lähes tuplaten. Hinta/laatusuhde on kohtalaisen hyvä, ainakin rahalla saa paljon asumistilaa.
Ajoimme moottorilla ulos ja totesimme, että kookas vene taittuu hyvin ulos ahtaasta satamasta. Moottori on tuhti ja täydellä kaasulla vene kulki yli kahdeksan solmua.
Purjeita emme joutuneet nostamaan, koska ne ovat Egeyatissa rullalla. Isopurje rullattiin auki käsin, samoin kuin genua.
Tuuli oli oikutteleva. Välillä se puhalsi 7-8 m/s, välillä tyyntyi noin neljään sekuntimetriin. Luovilla nopeus jäi alle kuuden solmun, eli kyseessä ei ole raaseri.
Myönteistä Egeyatissa on, että vene on kokoisekseen ja painoisekseen ketterä. Se kääntyy ympäri, ellei nyt aivan paikallaan niin ainakin pituutensa matkalla, kun ratti heitetään ääriasentoon.
Arvioimme
Egeyat 40 on alkuperältään kummajainen meidän saaristossamme. Vene ei kuitenkaan poikkea sen paremmin ulkomuotonsa, rakenteensa kuin tilojensakaan puolesta vastaavan kokoisista ja hintaisista keskieurooppalaisista matkapursista. Kohtuullisella rahapanostuksella Egeyatin ostaja saa hyvin tilavan veneen. Sen suorituskyky ei häikäise, mutta siinä kyllä viihtyy hyvin vaikka koko kesälomansa.
Tekniset tiedot
Pituus | 12,05 m |
Vesilinja | 10,30 m |
Leveys | 3,90 m |
Syväys | 2,00 m |
Uppouma | 7800 kg |
Painolasti | 2800 kg |
Isopurje | 40,0 m&³2; |
Genua | 46,0 m&³2; |
Fokka | 37,0 m&³2; |
Spinaakkeri | 118,5 m&³2; |
Maston korkeus | 17,7 m |
Apumoottori | Yanmar 4JH4CE |
Suunnittelija | Emrah Pervan |
Valmistaja | Ege Yat Turism LTD |
Valmistusmaa | Turkki |
Päämyyjä | Portosol Oy Ab |
Brobakantie 4 B 8, 21600 Parainen | |
puh. 0440 524 224 | |
www.portosol.fi | |
Hinta vakiovarustein | 142 500 euroa |
teksti Kari Wilén
kuvat Timo Utter
testiavustus Tom Finell