on tunnetun ruotsalaisveistämön uusin ”pienpursi”. Mutta kohtuullinen koko ei tarkoita, että se olisi halpa. Onko Hallberg-Rassyssa jotain todella uutta ja erikoista? Sitä selvittelimme syyskuussa Helsingin vesillä.
Ensisilmäyksellä Hallberg-Rassy 342 ei tarjoa mitään uutta ja mullistavaa. Runkomuoto on uudenaikaisempi kuin vanhassa kolmenelosessa. Keula on pystympi ja peräosastaan vene on selkeästi leveämpi. Veistämön tietojen mukaan peräpeilin kohdalta jopa 15 cm leveämpi. Näkyviä eroja ovat myös uuden mallin peräpeiliin upotettu uimataso ja takilan tuenta, joka vaikuttaa veneessä käytettävien purjeiden valikoimaan.
Tuttua Hallberg-Rassya on tuulilasilla suojattu avotila, leveä tummansininen koristeraita rungossa ja sen alla oleva törmäyslista. Sisälläkin kaikki näyttää samalta kuin veistämön muissa veneissä: upeaa mattalakattua mahonkipintaa ja sinistä kalustekangasta.
Syyskuisena testipäivänä lounaistuuli puhalsi varsin vaisusti, parhaimmillaan 5–6 m/s, välillä heikomminkin. Luovilla HR 342 tuntui jämäkältä ja vakaalta. Vauhti nousi 4,7 solmuun, vaikka vene tuntui alirikatulta näin kevyessä kelissä. Sivutuulessa veneen nopeus nousi 6,3 solmuun. Vene oli suuntavakaa ja totteli kiltisti peräsintä. Ohjaustuntuma on tarkka. Lateraalitasapaino oli kohdallaan ja vene kääntyi verkkaisesti tuuleen perämiehen irrottaessa otteensa ratista.
Sivumyötäisellä nostimme rullalle asennetun genaakkerin. Se kiinnitettiin lyhyeen, irrotettavaan kokkapuuhun, joka on kätevä vaihtoehto kiinteälle kokkapuulle. Vauhti pysyi sivumyötäisellä kuuden solmun tuntumassa.
Hallberg-Rassyn sisätilojen yleisjärjestely ei tarjoa juuri uutta, mutta eroaa kuitenkin kokonaan vanhasta HR 34 -mallista, jossa pentteri oli asennettu styyrpuurin laitaa vasten. Selkeä parannus on keulakajuutan tilavampi eteinen ja suurempi, alemmaksi laskettu makuulaveri. Pursi on tarkoitettu neljälle hengelle.
Hallberg-Rassy 342 on kaikin puolin laadukas pursi. Se on hintava, mutta hyvin arvonsa säilyttävä vene vaativalle matkapurjehtijalle, jolla ei ole kilpailullisia tavoitteita. Suuria uutuuksia ja radikaaleja ratkaisuja vene ei tarjoa, pikemminkin siinä on hiottu yksityiskohtia, käytettävyyttä ja purjehdusominaisuuksia entistä parempaan malliin.
Tekniset tiedot
(esitetiedot) | |
Pituus | 10,32 m |
Vesilinja | 9,09 m |
Leveys | 3,42 m |
Syväys | 1,82 m |
Uppouma | 5 300 kg |
Painolasti | 1 950 kg |
Isopurje | 33,7 m&³2; |
Genua | — |
Fokka | 25,8 m&³2; |
Genaakkeri | 84,0 m&³2; |
Maston korkeus | 18,9 m |
Apumoottori | Volvo Penta D1-30 |
Suunnittelija | German Frers |
Valmistaja | Hallberg-Rassy Varvs AB |
Valmistusmaa | Ruotsi |
Päämyyjä | Nafco-Trading Oy |
Airotie 2 A, 00830 Helsinki | |
Puh. (09) 788 658 | |
www.nafco-trading.fi |
Teksti: Kari Wilén
Kuva: Timo Utter