Ryds on viime vuosina valmistanut hyviä veneitä, eikä uusi 520 GTS poikkea joukosta. Se näyttää ulkoapäin hyvin tavanomaiselta avoveneeltä ja saman kokoluokan kotimaisista veneistä sen erottaa lähinnä ankannokasta sekä aukinaisesta peräpeilistä.
Tutustuimme Rydsin uutuuteen olosuhteissa, jotka alkavat olla alle kuusimetrisille avoveneille kipukynnyksen rajamailla. Vastaavaan aallokkoon ei rannikkokäyttöön suunnitelluilla avoveneillä varta vasten lähdetä, mutta joskus niihin välttämättä joutuu. Yllätys oli melkoinen, kun GTS:n vauhtia ei tarvinnut juuri lainkaan hidastaa, vaikka kuohu ympärillä vain kiihtyi. Erityisen hyvin runko käsitteli vasta-aaltoa, jota kohti pystyi surutta ajamaan jopa yli 30 solmun nopeuksia. Kulku oli yhä pehmeää ja sulavaa, eikä lainkaan märkää.
Koeajoveneen perässä oli Mercuryn kaksitahtinen, 90-hevosvoimainen Optimax. Yhtään tätä järeämmällä moottorilla venettä ei saa varustaa ja pienemmälläkin koneella pärjää todennäköisesti vallan mainiosta. Mittasimme gps:llä hyvälle yhdistelmälle huippunopeudeksi 36,6 solmua. Yksin ajettuna vauhtia saa reilun solmun verran lisää.
Tekniset tiedot
Pituus | 5,20 m |
Leveys | 2,20 m |
Paino | 540 kg |
Kantavuus | 5 henkeä |
CE-luokitus | C (rannikko) |
Polttoainesäiliö | 70 ltr |
Moottori | 75–90 hv |
Koeajoveneen moottori | Mercury Optimax (2-t), 90 hv |
Hinta | 13 400 euroa |
Valmistaja | Ryds Båtindustri Ab, Ruotsi |
www.ryds.se | |
Myynti | Vator, Helsinki |
www.vator.com |
Heikki Juuri-Oja, Seppo Katajisto