Mitä pienempi vene, sitä enemmän yksittäinen tilaratkaisu vaikuttaa sen kaikkiin muihin ominaisuuksiin. Asia käy hyvin selväksi noin viisimetrisissä katetuissa veneissä; sitä pienemmissä temppua ei juuri ole edes yritetty.
Ylivoimaisesti suosituin ratkaisu on keulakannellinen HT-vene. Se tarjoaa kohtalaisen retkivalmiuiden makuusijoineen ja suurine avotiloineen. Lastaus kuitenkin on vaikeaa, ellei venettä saa laituriin kyljittäin.
Siksi paljon ja usein tavaraa luonnonrantoihin kuljettava valitsee perähytin ja luopuu pedeistä sekä veneen perän hyötykäytöstä vaikkapa uisteluun. Verkot kyllä nousevat mukavasti korkealaitaiseen kuormatilaan.
Harvinaisiksi ovat jääneet pienet keskihyttiveneet. Tasapainoilu suositumpien tyyppien välissä vaatii suurempaa ponnistelua niin suunnittelussa, valmistuksessa kuin ehkä ostajien houkuttelussakin. Keskihyttimallien on ollut vaikea toteuttaa vielä yksi, kaikille pienveneille tärkeä kriteeri: uuden veneen matala lähtöhinta. Jos rahallinen panostus on noussut samalle tasolle yksinkertaisempien, mutta melkein metriä pidempien DC- ja HT-veneiden kanssa, väistämätön tilojen tiiveys on helposti alkanut näyttäytyä ahtautena.
Lue kaikki
VENEILYSTÄ