Tilaa
Jutut

Uusi vesiliikennelaki: Päällikön asema selkiytyy

Vesiliikennelaissa varaudutaan automaattisen valvonnan lisääntymiseen. Toistaiseksi viranomaisten on pysäytettävä vesillä törttöilevät.

12.05.2019

KirjoittajaHeikki Vento

KuvaajaAtte Lakinnoro/Otavamedia ja Jussi Helttunen

Alkaneesta veneilykaudesta tulee viimeinen, jolloin liikennettä säädellään ja väärintekijöitä rangaistaan vanhan vesiliikennelain perusteella. Edellinen eduskunta ehti kautensa loppumaileilla hyväksyä lain kokonaisuudistuksen, joka tulee voimaan vasta ensi vuoden kesäkuun alussa.

Vuoden jatkoajan syy on vesi- ja tieliikennelain yhteys. Molemmissa laeissa on toisiinsa liittyviä säädöksiä, jotka eduskunnan ja hallituksen mielestä kannattaa panna voimaan samanaikaisesti. Laissa tarkennetaan rajankäyntiä vesiliikennelain ja merilain välillä; mitkä toiminnat ovat kauppamerenkulkua ja mitkä kauppamerenkulun pykälät vaikuttavat muuhun vesiliikenteeseen.

Vesiliikennelaissa tarkoitettuja vesikulkuneuvoja ovat moottori- ja purjeveneiden lisäksi esimerkiksi polkuveneet ja suppausmelontaan tarkoitetut laudat, joita lain määräykset koskevat. Määritelmän ulkopuolelle jäävät luonnollisesti rantojen läheisyydessä käytettävät uimapatjat ja urheiluvälineet kuten vesisukset.

Lue kaikki

VENEILYSTÄ

Katso tarjous Kirjaudu

Lue myös nämä

X